جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
آیت الله سیدان از علمای مشهد

حوزه / استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد یکی از مهمترین جریمه های الهی را فراموشی انسان از خود دانست و تصریح کرد: فلاح و رستگاری در خودسازی و خودشناسی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان، در آخرین جلسه تفسیر ویژه ماه مبارک رمضان با اشاره به آیه « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّي(اعلی/ 14) »، ابراز داشت: کسی که از خودش فراموش نکند، رستگار است و بر همین اساس، این مسئله آنقدر مهم است که از جمله جریمه های انسان فراموشی از خود می باشد.

وی به روایتی از امیرمومنان(ع) که می فرمایند: «عندَ تَصحِيحِ الضَّمائرِ يَبدُو غِلُّ السَّرائرِ»، خاطر نشان کرد: وقتی انسان نسبت به خودسازی تصمیم بگیرد، متوجه می شود که چه مقدار وضع او نامطلوب است و بدی ها را در می یابد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان درباره این روایت از بررسی و خانه تکانی مثال زد که شاید در ظاهر تمیز باشد اما انسان با دقت بیشتر، به گرد و خاک ها و وضع نامطلوب منزل یا محل کار پی می برد.

وی با تاکید بر این امر که رستگاری در این پاکیزگی و از خود فراموش نکردن است، گفت: قرآن می فرماید کاری می کنیم که برخی از  ما فراموش کنند و این بیشترین جریمه فراموش کردن خدا و همه حقایق است.

آیت الله سیدان افزود: جریمه این جرم نیز گرفتن پول، شهرت، قدرت و یا سایر شئونات این عالم از انسان نیست، بلکه جریمه اش فراموشی از خود است.

وی به آخرین لحظه های فرصت ماه رمضان اشاره و توصیه کرد: با توجه به اینکه به خودی خود زمینه کار خیر و عنایات الهی در این ماه بیشتر است، آن را فراموش نکنیم و در جهت خیر بیشتر کار کنیم.

خواسته نفسانی خلاف عقل و شرع را مراقب باشیم

این مفسر قرآن در ادامه بیان کرد: مهمترین موفقیت برای کسی که بخواهد خود را تزکیه کنید، جنگ با هواهای نفسانی می باشد که کار آسانی نیست به ویژه اینکه شیطان دشمن قوی و نزدیکی است.

وی درباره هوای نفس توضیح داد: اگر نفس چیزی معقول و مشروع می خواهد، اشکال ندارد ولی اگر از نظر شرع ممنوع و از نظر عقل ناپسند است، باید مراقب باشد.

آیت الله سیدان به روایت « لَا تَدَعِ النَّفْسَ وَ هَوَاهَا، فَإِنَّ هَوَاهَا فِي رَدَاهَا، وَ تَرْكُ النَّفْسِ وَ مَا تَهْوَى أَذَاهَا، وَ كَفُّ النَّفْسِ عَمَّا تَهْوَى دَوَاهَا»، اشاره و خاطر نشان کرد: رها کردن نفس با خواسته های نفسانی انسان را پست می کند و نه تنها او عظمت نمی یابد، بلکه به زحمت هم می افتد و اذیت می شود‌.

وی مثال زد: همانطور که بچه نباید با چاقو بازی  کند، انسان بزرگ تر نیز اگر نفس را رها کند، اذیت خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به سیره عالمان دین در مقابله با نفس، تاکید کرد: کسی که مراقب است به طور جدی و همان لحظه با هوای نفس می جنگد زیرا پرهیزکاری ارزش دارد.

توصیه رسیدگی به ضعیفان و یاد خدا

آیت‌الله سیدان در ادامه با بیان اینکه یک معنای تزکیه این است که انسان زکات فطره را بدهد، گفت: اسلام نسبت به رسیدگی به ضعیفان و یاد خدا خیلی اهمیت داده و در هر عیدی نسبت به این دو امر دستور داده شده است.

وی این توصیه که انسان تصمیم بگیرد که از فرصت ها استفاده کند و به یاد خدا باشد، اظهار داشت: انسان در آخرت از غفلت و انجام ندادن ذکر پروردگار، افسوس می خورد.

این استاد حوزه علمیه خراسان یادآوری کرد: وقتی دل تمیز و پاک شود، زمینه ذکر خدا به زبان و سپس نماز برای خدا فراهم می شود.

وی بابیان اینکه ذکر خدا به هر بهانه ای باشد خوب است، درباره درخواست از حق تعالی، گفت: باید بدانیم که دعا و خواستن از خداوند تاثیر دارد نه اینکه با دیدگاه علت و معلولی، حاجت خواهی نکرد.‌

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha