یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
همایش دو روزه «بنای صلح و بازسازی جامعه اسلامی منسجم» در پاکستان

حوزه/ در همایش دو روزه «صلح و بازسازی جامعه اسلامی منسجم» که به عنوان بخشی از ابتکار علم دولتی «پیغام پاکستان» برگزار می شود، به اهمیت مبارزه با نفرت، خشونت، افراط گرایی و ترویج صلح و همدلی تاکید شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از thenews، سخنرانان در همایش دو روزه «بنای صلح و بازسازی جامعه اسلامی منسجم در پاکستان» بر تبیین یک رویکرد فراگیر برای مبارزه با نفرت، خشونت، افراط گرایی، تروریسم و ترویج صلح، همدلی و احترام به اعتقادات یکدیگر در جامعه تاکید کردند.

این همایش در دانشگاه اوکرا به عنوان بخشی از ابتکار عمل  دولتی «پیغام پاکستان» برگزار شد. تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی، اعضای جامعه مدنی، دانشجویان، وکلا، دانشگاهیان، روشنفکران و علمای مذهبی از مدارس و حوزه های علمیه مختلف در این گردهمایی شرکت داشتند.

ژنرال دکتر ضیاءالحق، مدیر موسسه تحقیقات اسلامی اسلام آباد با تاکید بر ضرورت تشویق جوامع به یک همزیستی مسالمت آمیز و خواستار ترویج عدالت اجتماعی و مدارای مذهبی در جامعه برای دستیابی به اهداف صلح و هماهنگی گفت: به طور غریزی انسان موجودی صلح طلب می باشد، اما شرایط گاهی او را مجبور به انتخاب مسیرهای غلط در زندگی می کند. ما اگر خواهان صلح هستیم باید رویکردهای مثبت زندگی را ترویج دهیم.

وی از علما و اعضای دانشگاهی خواست تا پا پیش بگذارند و به تعیین مسیر درست برای جامعه که در نهایت در ایجاد صلح و ثبات در کشور مفید خواهد بود؛ کمک کنند.

پروفسور نمرا اشفق از دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد نیز  گفت: توانمندسازی و همچنین ارتقاء مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی همه بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، نژاد، قومیت، مبدأ، مذهب و وضعیت اقتصادی برای بازسازی جامعۀ اسلامی در پاکستان حیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: نقش و مشارکت زنان برای فرهنگ صلح نه تنها از آن جهت که آنان نصف جمعیت جهان را به خود اختصاص داده اند از اهمیت برخوردار است بلکه زیرا آن ها نقش آفرینان حیاتی تغییر در ذهن و فرهنگ جوامع می باشند.

گفتنی است هدف اصلی این همایش حساس سازی دانشجویان، اعضای هیات علمی و جامعه مدنی به آسیب ها و خطرات ناشی از موج تروریسم و افراط گرایی بود. سخنرانان همچنین به بررسی پیامدهای اجتماعی و سنتی تغییر و در حال ظهور و همچنین نقش اعضای هیات علمی و علما برای ایجاد صلح و مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز در جامعه پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha