سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
تجاوز جنسی در کلیسای کاتولیک

حوزه/ خبر تأسف آور متهم شدن سفیر واتیکان در فرانسه به آزار جنسی نشان از وجود یک بحران دامنه دار در کلیسای کاتولیک دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه ظرف چند روز گذشته برای چندمین بار پیاپی یکی از مقامهای کلیسای واتیکان به اتهام آزار جنسی زندانی شده و تحت بازجویی پلیس فرانسه قرار گرفت. این در حالی است که در سالها و ماههای اخیر موارد متعدد این چنینی در رابطه با واتیکان  و مقامات وابسته به آن رخ داده است. شدت این فجایع به حدی است که پاپ پیشین جهان مسیحیت که با نام بندیکت شانزدهم خوانده می‌شد به دلیل بازتاب گسترده تجاوز جنسی به کودکان که آن هم به حدود 384 مورد می رسید در مقام خویش استعفا داد. در حقیقت منتشر شدن اخبار تأسف آور این چنینی مانند خبر متهم شدن سفیر فرانسه به آزار جنشی نشان از وجود یک بحران دامنه دار در کلیسای کاتولیک رومی دارد که شاید به بیان ساده تر بتوان آموزه مهم تجرد کشیشان در کلیسای کاتولیک را یکی از عوامل اصلی شیوع فساد جنسی در میان اصحاب این کلیسا دانست هر چند کشیش‌های متجاوز  بر اساس گزارش 16 ژانویه ی سال2014 توسط پاپ بندیکت چهاردهم خلع لباس شدند، اما تحقیقات نشان می دهد که فاجعه عمیق تر از این حرفها است و دستگیری امثال اسقف لوئیچی ونتورا در فرانسه به اتهام آزار جنسی نشان دهنده این است که مسئله تجاوز جنسی اختصاصی به کشیشان کلیسای کاتولیک ندارد و حتی در میان مقامات رده بالای این کلیسای پر قدرت جهان مسیحیت نیز نفوذ کرده است.

شدت و عمق این بحران به حدی است که حتی به درون محافل سینمایی هالیوود نیز کشیده شده است و در سالهایی نه چندان دور مانند خلق آثاری در این زمینه توسط دست اندرکاران سینمای آمریکا موسوم به هالیوود یا حتی سینمای مستقل کشورهای غربی بوده ایم؛ فیلمهایی همچون ((از شر شیطان نجاتمان بده محصول 2006)) ((پسران وینسنت مقدس محصول 1992)) و فیلم مشهور(( اسپات لایت محصول 2015)) که آخری توسط کارگردان مشهور هالیوودی توماس مک کارتی ساخته شد. گستردگی و محبوبیت این قبیل فیلم ها در سینمای امروز غربی به حدی است که به تدریج و در آینده ای نزدیک شاهد ساخته شدن فیلمهای بیشتری در این خصوص خواهیم بود.

به مرور زمان و با بیشتر شدن رسوایی های جنسی این چنینی در نخستین کلیسای جهان مسیحیت حساسیت رسانه های غربی در این خصوص نیز افزایش می یابد و این روند به احتمال زیاد سران کلیسای کاتولیک را وادار به پاسخگویی های مؤثر تر در این باره خواهد کرد، اما از دیگر سو شاهد موضعگیری های تقریبا منفعلانه و محافظه کارانه در این خصوص توسط مقامات کلیسایی کاتولیک و در رأس آنها پاپ در این باره بوده و هستیم به طوری که نهادهای جهانی مسیحیت کاتولیک سعی می کنند این مسائل را تا حد زیادی مخفی نموده و یا در بهترین حالت عاملان این رسوایی ها را از دامان کلیسای کاتولیک طرد کنند که این البته راه حل معقولی به نظر نمی رسد  و بیشتر مانند پاک کردن صورت مسئله است تا حل این بحران عمیق که در بلند مدت ممکن است به اعتماد زدایی میان توده ی مؤمن به کلیسای کاتولیک و سران این جامعه ی ایمانی بینجامد.

 

علی رحمانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد بحرانى IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    ممنون بابت اين اطلاع رسانى،البته اگر شما بجاى اين همه حجمه عليه كليسا وپاپ وغيره... مى آمديد بعنوان دين برتر با كليسا در اين رابط صحبت و راه حل ميدادين بسيار مطلوب تَر ميشد.