شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
سیدآقاحسینی

حوزه/ مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، حمایت از تولید ملی را محور اساسی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی، تحقق جهاد اقتصادی است که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است.

حجت‌الاسلام سید آقا حسینی، معاون فرهنگی و اجتماعی مؤسسه آموزش عالی الوند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در همدان درباره تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت، لذا ظهور چنین حکومتی آن هم درمنطقه خاورمیانه که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلتیکی دارای اهمیت بسیار زیاد است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

وی ادامه داد: با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه های دیگرکشیده شد؛یکی از این عرصه ها که خصوصاً در سال های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، عرصه اقتصادی استبنابراین خود انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریه پردازی و الگو سازی در عرصه های جدید اقتصادی است وهر کشوری که علم استکبار ستیزی را برپاکند، نیازمند چنین الگوهایی است.

 

اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد سلطه

حجت‌الاسلام سید آقاحسینی عنوان کرد: بنا به تعریف برخی از اقتصاددانان از اقتصاد مقاومتی، این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی‌سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.

وی درخصوص محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می شود، که قطعا باور ومشارکت همگانی واعمال مدیریت های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط و الزام چنین موضوعی است. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است.

 

حمایت از تولید ملی محور اساسی اقتصاد مقاومتی است

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان حمایت از تولید ملی را یکی از محورهای اساسی و مهم اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تداوم تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مبین سه وظیفه برای دولت، دست اندرکاران تولید و مردم است یعنی سه حلقه‌ای که نحوه تعامل آنها بر روی هم، تاثیر مستقیم دارد و نتیجه نهایی آن، به این تعامل وابسته است. وی افزود: یعنی هرچه قدر که مردم را تشویق به خرید کالای داخلی کنیم ولی کیفیت تولید کالای داخلی پایین باشد، عملاً رغبتی از سمت مردم به خرید کالای تولید داخلی نخواهد بود.

حجت‌الاسلام سیدآقا حسینی گفت: اگر تولید کننده هم برای تولید کالای باکیفیت همت کند ولی دولت و سیستم بانکی کشور، خدمات پولی و مالی ارائه ندهند و یا قوانین اقتصادی، فضای کسب و کار را سخت کند و یا مردم نسبت به کالای داخلی بی رغبت باشند، باز هم نتیجه منفی خواهد بود لذا باید تمامی ارتباطات این سه حلقه باهم اصلاح شده و در راستای افزایش تولید ملی بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه از دیگر محورهای سیاست اقتصاد مقاومتی،توجه به نخبگان واستفاده ازفناوری نوین است، گفت:نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می شود که اثرگذاری وی در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید دانش و نوآوری موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور شود.

حجت‌الاسلام سیدآقا حسینی خاطرنشان کرد: زمانی که فناوری‌های نوین مشمول تحریم قرار می‌گیرند و کشورهای دشمن اجازه نمی‌دهند این فناوری ها به ایران برسند، اگر از نخبگان حمایت شود، می‌توان این فناوری‌ها را تبدیل به فعالیت تجاری کرد؛ میدان دادن به نخبگان در عرصه صنعت، تجارت و کشاورزی، از ویژگی های اقتصاد مقاومتی است و نیز باید شرایط به گونه ای باشد که نخبگان بدون مانع کارهای خود را پیش برند.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد که آنچه جای نگرانی است، تحریم خارجی نیست بلکه نگرانی در خصوص موانع تولید و تجارت درداخل کشور است که گاهی شدیدتر از تحریم ها عمل می کند.

حجت‌الاسلام سیدآقا حسینی تصریح کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی، تحقق جهاد اقتصادی است که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده و امسال که به نام  رونق تولید ملی نام گذاری شده، یکی از اهداف مهم آن ایجاد اقتصاد مقاومتی است.

وی تأکید کرد: جهاد اقتصادی به معنای شروع حرکتی مؤثر برای ساختن بنیان آینده‌ای است که امروز برای هر ایرانی یک آغاز و شروع زندگی در شرایطی بهتر استو اقتصاد مقاومتی نتیجه و ثمره اقتصادی است که با تکیه برحرکت‌های جهادی و فداکارانه در برابر احتکار و انحصار قد علم می‌کند و با تورم و گرانی مقابله می‌کند تا مردم به آسایش نسبی در زندگی برسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha