چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
بهشت و جهنم

حوزه/ با عقل نمی‎توان فهمید که چرا جهنم هفت درب و بهشت هشت درب دارد چون از جزئیات دین است و عقل نیز این را درک نمی‎کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  پاسخ به سؤالات و شبهات موجود در جامعه از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از پرسش ها و شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

- سؤال

چرا خداوند متعال بهشت را هشت طبقه و جهنم را هفت طبقه قرار داده است؟

- پاسخ

باید گفت که علت خیلی از احکام و افعال خدا بر ما پوشیده است و عقل در می‎یابد که نمی‎تواند به آن‎ها دست یابد و نیازمند به راهنما دارد.

عقل ما تنها کلیات را می‎فهمد؛ مثلاً می‎فهمد که خدایی هست و شکر او واجب است و لازم است که او حکیم باشد و همین که عقل پی می‎برد که خداوند حکیم است می‎فهمد که تمام سخنان و افعال او از روی حکمت و دلیل هستند و کار بیهوده انجام نمی‎دهد، فلذا عقل در مقابل افعال الهی سر تعظیم فرود می‎آورد. عقل انسان خود می فهمد که در جزئیات دین مثل این که چرا نماز صبح دو رکعت است و... درکی ندارد و نمی تواند مستقلا و بدون وحی به این گونه امور پی ببرد «چنان که خواجه نصیر طوسی و دیگران تصریح کرده‎اند که درجزئیات نمی‎توان برهان عقلی اقامه کرد».[۱]

نکته قابل ذکر این است که گاهی وحی همان مسائل جزئی را برای ما تشریح و توضیح می‎دهد و گاهی به جزئی از علت حکم نیز اشاره کرده است مثلاً در قرآن آمده است که: «خوردن شراب باعث دشمنی می‎شود»[۲] در این جا به یکی از علل حرمت شراب و خواص آن اشاره شده است.

حال در مورد سؤال فوق باید عرض کنیم که با عقل نمی‎توان فهمید که چرا جهنم هفت درب و بهشت هشت درب دارد چون از جزئیات دین است و عقل نیز این را درک نمی‎کند.

در احادیث و بعضی از آیات قرآن توضیحی دربارة این سؤال داده شده است، مثلاً درقرآن آمده است: «برای جهنم هفت در وجود دارد»[۳] از امیر المؤمنین روایت شده که «جهنم هفت در یعنی هفت طبقه دارد که روی یکدیگر قرار دارند».[۴] «باز در کتاب در المنثور از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ روایت شده که فرمودند: برای بهشت هشت در و برای جهنم هفت در است».[۵] «در آیة ۴۴ از سورة حجر آمده که جهنم هفت در دارد و این تعدد درها مانند درهای بهشت اشاره به عوامل گوناگونی است که انسان را به جهنم می‎کشاند. هر نوع از گناهان دری محسوب می‎شود.

 قابل توجه این که در حدیث امام باقر ـ علیه السّلام ـ می‎خوانیم: «بهشت هشت در دارد»[۶] در حالیکه آیه فوق می‎گوید: «جهنم هفت در دارد، این تفاوت اشاره به این است که هر چند درهای ورود به بدبختی وعذاب فراوان باشد، ولی با این حال درهای وصول به سعادت و خوشبختی از آن افزون‎تر است».[۷] «و رحمت خدا بر غضب او پیشی می‎گیرد؛ یا من سبقَتْ رحمته غضبه (جوشن کبیر) [۸]

علامه طباطبایی(ره) می‎فرماید: در این که جهنم هفت باب دارد به خاطر این است که عذاب جهنم هفت نوع است و هر نوعی هم متناسب با اشخاص مربوط به آن است. لازمه این مطلب این است که گناهانی که باعث ورود به جهنم می‎شوند هفت نوع هستند. [۹]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. معاد در قرآن، حسین مظاهری، ص ۲۰۹، چ هفتم، ناشر انتشارات شفق.

۲. فروغ تجلی (حدیث معراج)، ص ۱۰۹، ترجمه: سید امیر معصومی، چ اوّل، ۷۶، انتشارات حدیث.

۳. در دیگر تفاسیر ذیل آیة ۴۴ سوره حجر و ۲۳ از سورة رعد (تفسیر نمونه، کشاف، جامع الجوامع و...).

۴. هشتاد درس از بحث معاد، علی عراقچی همدانی، چ اوّل، ناشر: انتشارات اوج.

پی نوشت ها:

[۱] . جوادی آملی، عبدالله، دین شناسی، نشر اسراء، چاپ اول، ۱۳۸۱، ص ۱۷۲.

[۲] . مائده/ ۹۱.

[۳] . حجر/ ۴۴.

[۴] . طباطبایی‌، سید محمد حسین، ترجمه المیزان، نشر بنیاد علمی و فکری علامه، ج ۱۳، ص ۱۹۱.

[۵] . همان، ج ۱۲، ص ۲۵۹.

[۶] . خصال صدوق، ابواب ثمانیه، به نقل از تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۷۷.

[۷] . مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ نهم، نشر دار الکتب الاسلامیه، ج ۱۱، ص ۷۷ ـ ۷۸.

[۸] . همان، ج ۱۰، ص ۱۹.

[۹] . طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، بیروت، ناشر مؤسسه الاعلمی، چاپ دوّم، ج ۱۲، ص ۱۷۰.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ابوالفضل IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    2 2
    اقا به اینا گوش کنید
  • فرج IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    4 1
    بهشت هشت طبقه است چون صفات ایمان آورندگان هشت نوع است.
  • فرناز IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
    1 1
    من که خوب فهمیدم
  • قندی BG ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۰
    0 0
    خداوند متعال حقیقی و واقعی در آفرینش اولیه ملکوتی یا آسمانی محتوای هرکدام از گیتی ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی، مساوی، موازی و بیشمار کلیه افراد انسانی را بطور مطلق همزمان و همسن و در یک سن معتدل ملکوتی آفریده و در این زمینه یک نکته مهم تر از کلیه نکات اینکه هر فرد انسانی را به شکل خانواده ده عضوی مشتمل بر پنج مرد و پنج زن خودی و هرکدام را در نهایت کمال خوبی و زیبائی، توانائی و دانائی و هنرمندی آفریده و به هرکدام عشق و زندگی جاودانه اهداء نموده. آن ده انسان خودی و آسمانی در طول سفر دایره وار مقطعی، نزولی و صعودی بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی در طول هم و پشت سر همدیگر در هفت دنیا زیر سقف هفت آسمان و روی سطح هفت کره زمین به ظهور و پیدایش می رسند و نه در ده دنیا زیر سقف ده آسمان و روی ده کره زمین بر اساس بینش و باور به عقول عشره یا خرد های دهگانه از دیدگاه بعضی حکیمان و عارفان دینی. و آنهم از طریق گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه بر اثر نوسانات خودکار و متوالی انبساط و انقباض در چهارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس قوانین جاودانه و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن و نه از راه و به روش دیگری . و در طول این سفر دایره وار هرکدام نه یک یا صد و یا هزار و یکبار بلکه هرکدام به تعداد یک هفتم (۱/۷) کلیه حلقه های زنجیره دایره وار علت و معلول یا هرکدام به تعداد یک هفتم کلیه زندگی های دنیوی در طول سلسله دایره وار دهّر ها بین دو بهشت برین متوالی. این سفر کلی دایره وار به تعداد مدارات، مراتب یا درجات تکاملی همیشه از نو آغاز میگردد و تا زمانیکه کلیه درجات پشت سر ناپدید شوند و سفر به پایان برسد، گذر بینهایت زمان ضروری خواهد بود. نتیجه کلی اینکه دو داستان مبدئی ادیان ابراهیمی؛ یکی آفرینش شش روزه جهان و دیگری خلق بابا آدم و ننه حوا دو افسانه خیالی و اوهامی بیش نمی باشند و لذا محتوای آن دو داستان از طرف خدای حقیقی و واقعی و به امر و خواست وی و در قالب وحی به گوش سر سرایندگان ابلاغ نگردیده چه رسد به هشت و هفت طبقه ای بودن بهشت و جهنم و یا دو وعده بهشت و جهنم.