پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
آمریکا در آستانه بزرگترین بحران مالی تاریخ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا در آستانه بزرگترین بحران مالی تاریخ قرار گرفت

پیتر شف، مدیرعامل مؤسسه کپیتال پسیفیک یورو، می‌گوید: پر واضح است که دوران رشد بورس آمریکا تمام شده و برای اثبات این مسئله باید به اعداد نگاه کنیم.روز پنجشنبه هفته گذشته بدترین روز معاملاتی بورس آمریکا در 32 سال گذشته رقم خورد و بانک مرکزی فدرال این کشور اعلام کرد: با هدف بهبود اوضاع در بازارهای مالی یک ونیم تریلیون دلار به این بازارها نقدینگی تزریق خواهد کرد. شف معتقد است، این شروعی بر بزرگترین بحران مالی در تاریخ آمریکا است.این کارشناس اقتصادی می‌گوید: شدت رکودی که پیش رو داریم در مقایسه با رکود بزرگ اقتصادی سال 2008 بسیار بزرگتر است.به گفته شف فرق رکود جاری با رکود قبل این است که در رکود پیش رو ما شاهد افزایش تورم و بالا رفتن قیمت مصرف کننده و کاهش ارزش دلار خواهیم بود که همگی این موارد شرایط را بسیار بدتر از چیزی که ما 10-12سال پیش تجربه کردیم، می‌کند.مدیرعامل کپیتال پسیفیک یورو، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا فقط یک جرقه کوچک بود چرا که بزرگ شدن حباب بدهی در آمریکا مشکل اصلی است.این ویروس نه تنها حباب بورس آمریکا را از بین برد و بلکه حباب موجود در بازار ارزهای مجازی و بازار اوراق قرضه دولتی را نیز از بین برد.وی می‌گوید: حالا ما باید با تبعات بیماری که بانک مرکزی فدرال آمریکا ما را به آن مبتلا کرد دست و پنجه نرم کنیم و متاسفانه اقدامات این بانک برای مقابله با تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا برای اقتصاد آمریکا بسیار کشنده خواهد بود.شف می‌گوید، اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی شرایط را بدتر خواهد کرد.وی گفت: اقتصاد آمریکا شکسته و هیچ پولی برای اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی وجود ندارد و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم چاپ پول است.اوضاع در بازار اوراق قرضه هم خوب نیست، چرا که میزان بدهی آمریکا به شدت بالاست.

دستور ترامپ بازارهای مالی جهان را متشنج کرد

بدنبال تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مسافران از اروپا به آمریکا در راستای ریشه‌کن کردن ویروس کرونا، بازارهای مالی متزلزل شدند به طوری بورس ها سقوط کردند و بهای نفت دوباره کاهش یافت.همزمان با اینکه این ویروس همه گیر، زندگی روزانه میلیون ها انسان را در سرتاسر جهان دچار تشویش کرده است، سرمایه گذاران نیز بابت عدم اتخاذ تدابیر گسترده از سوی ترامپ برای مقابله با این ویروس ناامید شده و تجار رفته رفته نسبت به کاهش هرچه بیشتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو اطمینان بیشتری پیدا می کنند.ترامپ روز گذشته اعلام کرد که آمریکا تمامی سفرها را از اروپا از روز جمعه به مدت ۳۰ روز تعلیق خواهد کرد به غیر از بریتانیا.با این حال، ترامپ گفت که تجارت تحت تاثیر این محدودیت های مسافرتی قرار نخواهد گرفت. علاوه بر این، او از اقدامات دیگری شامل دستور به وزارت خزانه داری به منظور تعویق دریافت مالیات از نهادهای متضرر از کرونا، رونمایی کرد.شاخص Euro Stoxx با افت ۸.۳ درصدی پایین ترین سطح خود را از اواسط سال ۲۰۱۶ تجربه کرد.شاخص S&P نیز به اندازه ۴.۹ درصد ریزش داشت. شاخص نیکی نیز ۴.۴ درصد کاهش پیدا کرد.با توجه به شرایط فعلی پیش بینی می شود که فدرال رزرو به احتمال زیاد در نشست سیاستگذاری که ۱۷ و ۱۸ مارس برگزار می‌شود، به جای ۰.۷۵ درصد کاهش یک درصدی نرخ بهره را مورد بررسی قرار دهدسازمان بهداشت جهانی روز گذشته برای نخستین بار کووید-۱۹ را همه‌گیر اعلام کرد. در این نوسانات اشاره به بریتانیا موضوعیت پیدا مر کند؛ جایی که شاخص FTSE  به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال اخیر سقوط کرد و این در حالی است که سرمایه گذاران نسبت به اینکه برنامه اعتبار ۳۹ میلیارد دلاری دولت و کاهش نیم درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلیس برای مقابله با شوک ناشی از شیوع کرونا کفایت می کند یا خیر.هر پوند انگلیس در نزدیکی‌های کف هفتگی خود با ۱.۲۸۰۷ دلار معاوضه شد.سرمایه گذاری‌های امن دوباره محبوب شده‌اند اما برخی از آنها همچنان زیر ارتفاعات اخیر داد و ستد می‌شوند.هرقیمت  اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۶۳۶ دلار رسید اما هنوز نسبت به ارتفاع روز دوشنبه (بالای ۱۷۰۰ دلار) فاصله دارد.بازار نفت نیز تحت تاثیر جنگ درگرفته مابین روسیه و عربستان قرار گرفته و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت با کاهش ۴.۱ درصدی به بشکه ای ۳۱.۶۴ دلار رسید.مس که به دلیل کاربرد گسترده صنعتی معیار سلامت اقتصاد جهانی محسوب می‌شود، به پایین ترین سطح خود در سه سال اخیر رسید.هر دلار آمریکا برابر ین با افت ۰.۸ درصدی به ۱۰۳.۶۶ ین رسید و با از دست دادن ۰.۳ درصدی ارزش خود برابر واحد پول سوییس، ۰.۹۳۴۴ فرانک معامله شد.در آستان نشست سیاست گذاری بانک مرکزی اروپا که اواخر امروز برگزار می شود، هر یورو با ۰.۲ درصد رشد، با قیمت ۱.۱۲۹۲ دلار معاوضه شد.

جنگ نفتی عربستان صادرات نفت آمریکا را قرمز کرد

منابعی از میان بزرگ ترین تاجران آمریکا گفتند: پس از اینکه عربستان نفت ارزان به بازار سرازیر کرد، میزان صادرات نفت این کشور در ماه های آپریل و می حدود یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.از آنجایی که عربستان بر آتش جنگ با روسیه بر سر سهم از بازار افزوده است، ریاض قیمت نفت خود را تا 25 دلار در هر بشکه کاهش داده و می فروشد و حدود نیمی از نفتکش های غول پیکر را برای انتقال 12 میلیون بشکه نفت به خلیج آمریکا اجاره کرده است.در نتیجه شیوع ویروس کرونا که اقتصاد جهان را تکان داده است، قیمت نفت بیشترین کاهش هفتگی از بحران مالی 2008 را ثبت کرده است. عربستان به دنبال شکست در توافق با روسیه برای محدود کردن عرضه، صادرات خود را افزایش داده است. بازرگانان آمریکایی گفتند، محموله های نفتی آمریکا به علت تخفیف‌های عربستان کمک خواهد شد. آمریکا یکی از صادرکنندگان نفت است که به سرعت صادراتش رشد یافت و پس از 4 دهه ممنوعیت صادرات، اخیرا میزان صادراتش به روزانه 4 میلیون بشکه رسید.افزایش صادرات آمریکا به دنبال توافق عربستان و روسیه برای کاهش عرضه و تقویت قیمت‌ها صورت گرفت.عربستان بیش از 30 نفتکش را برای انتقال نفت با تخفیف به ویژه به خریداران بزرگی نظیر هند و چین در سراسر جهان کرایه کرده است.

سونامی کرونا وال‌استریت را با خود برد

سی‌ان‌بی‌سی: روز پنج‌شنبه، پس از اینکه فدرال‌رزرو و ترامپ نتوانستند نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد تأثیرات منفی اقتصادی ویروس کرونا را کاهش دهند، سهام آمریکا به شدت سقوط کردند. پس از اینکه فدرال‌رزرو اعلام کرد روز پنج‌شنبه ۵۰۰ میلیارد دلار به بانک‌ها نقدینگی تزریق می‌کند و روز جمعه هم ۱ تریلیون دلار قرارداد بازخرید اوراق قرضه ارائه خواهد کرد، شاخص‌های سهام موقتاً از سقوط باز ایستادند. هرچند این موارد انتظارات سرمایه‌گذاران را برای تقویت اقتصاد آمریکا در برابر ویروس کرونا برآورده نکرد و شاخص‌ها دوباره سقوط خود را از سر گرفتند. میانگین صنعتی داوجونز ۱۵۳۷.۱۶ واحد یا ۶.۵۳ درصد سقوط کرد و به ۲۲۰۱۶.۰۶ واحد بازگشت. قبل از اعلام بیانیه فدرال‌رزرو شاخص داوجونز تا ۹.۵ درصد سقوط کرده بود که این بدترین سقوط یک روزه آن از ۱۹۸۷ (سقوط بزرگ بازار سهام) تا کنون است. اس‌اندپی ۲۱۵.۹۹ واحد یا ۷.۸۱ درصد سقوط کرد و به ۲۸۲۶.۷۵ واحد رسید. کامپوزیت نزدک ۶۰۶.۶۰ واحد یا ۷.۶۵ درصد سقوط کرد و به ۷۳۴۰.۷۲ واحد بازگشت. حالا هر سه شاخص سهام آمریکا در محدوده مقاومت فنی (سقوط بیش از ۲۰ درصدی از رکوردهای اخیر) قرار گرفتند.سقوط سهام آمریکا در معاملات دیروز به قدری شدید بود که پس از باز شدن بازارها معاملات به مدت ۱۵ دقیقه متوقف شد. حتی بدترین سقوط یک روزه سهام در بحران مالی بزرگ ۲۰۰۸ به این حجم نبوده است. مدیر ارشد سرمایه در بانک یوبی‌اس، کتی انتویسل، می‌گوید: ویروس کرونا (برای بازار) ترسناک است و مردم نمی‌دانند انتظار چه چیزی را باید داشته باشند. انگار سونامی می‌آید. ما می‌دانیم که هر لحظه ممکن است بازار از آن آسیب ببیند، اما هیچ‌کس نمی‌داند نتیجه چه چیزی خواهد شد.

ارسال فوری کالاهای کشف شده به وزارت بهداشت قطعی شد

طبق اعلام مسئولان سازمان اموال تملیکی بر اساس توافق انجام شده با سازمان تعزیرات حکومتی تمامی کالاها و لوازم بهداشتی شخصی مربوط به مقابله با کرونا که کشف و ضبط می‌شود، بلافاصله در محل حکم فروش آن توسط سازمان تعزیرات صادر و بدون طی تشریفات اداری با صورتجلسه تحویل وزارت بهداشت در استانها خواهد شد.بعد از شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در تامین تجهیزات لازم برای مقابله و پیشگیری با این ویروس ایجاد شد، اقداماتی برای صادرات و واردات این کالاها صورت گرفت اما در سوی دیگر برخی از انبارها یا مکان‌هایی که این تجهیزات در آن‌ها احتکار شده بود و کالاهای قاچاق کشف و ضبط شد که اخیرا گمرک اعلام کرده بود که بخشی از این اقلام با دستور قضایی جهت تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است.  اما آخرین پیگیری از سازمان اموال تملیکی در رابطه با وضعیت این کالاها با توضیحاتی از سوی میرمعینی  -عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی -شد. میرمعینی با بیان این که مطابق با قانون هر کالایی که به عنوان قاچاق قطعی و یا متروکه شناسایی شود، باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد تا در فرآیند تعین تکلیف قرار گیرد، گفت: اما با توجه به اوضاع کنونی و نیاز سریع برای تامین کالاها و تجهیزات مقابله با ویروس کرونا طبق توافقی که بین سازمان اموال تملیکی و سازمان تعزیرات حکومتی صورت گرفت قرار شد تا بعد از شناسایی کالا بلافاصله در محل حکم فروش آن صادر شده و این کالاها در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. این مقام مسئول یادآور شد: بر این اساس از هفته جاری کلیه اقلام سلامت محور از ژل شستشو، ماسک، الکل، دستکش، لباس‌های کادر درمانی (گان) همین روال را طی کرده و بدون ورود به سازمان اموال تملیکی بلافاصله در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهند گرفت.وی با بیان این‌که بعد از صدور حکم فروش و تحویل اقلام به وزارت بهداشت، پروندههای آنها تشکیل و مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: اگر با بررسی پرونده کالاهای ضبط شده صاحب آن تبرئه شود، حاصل فروش کالا به وی برمیگردد اما اگر محکوم شود، آنگاه منابع به خزانه واریز خواهد شد. معاون بهره‌برداری و فروش سازمان اموال تملیکی در رابطه با کالاها و تجهیزاتی که تاکنون شناسایی و تحویل شده است، گفت: این کالاها شامل شش میلیون ماسک، 500 هزار دستکش و در مجموع حدود 70 تن الکل بوده که تا کنون تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم.

عربستان همه پروازهای بین‌المللی را لغو کرد

وزارت کشور عربستان سعودی از لغو تمامی پروازهای بین‌المللی این کشور به مدت ۲ هفته خبر داد. وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که تمامی پروازهای بین المللی فرودگاه های عربستان سعودی به منظور جلوگیری از انتشار و شیوع بیشتر ویروس کرونا از روز یکشنبه به مدت دو هفته به حالت تعلیق درخواهد آمد.طبق بیانیه منتشر شده از سوی این وزارت خانه، لغو و تعلیق پروازهای بین المللی عربستان سعودی از ساعت ۱۱ صبح روز یکشنبه آغاز خواهد شد.طبق گزارش عرب نیوز، روز جمعه ۲۴ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا یا کوبید ۱۹ در این کشور عربی گزارش و اعلام شد که مجموع مبتلایان را به ۸۶ نفر در عربستان سعودی افزایش داد.طبق بیانیه این وزارتخانه تنها برخی از پرواز ها با شرایط خاص مجوز پرواز را در این بازه زمانی خواهند داشت.

پاکستان بدون اطلاع قبلی مرز را بست

سخنگوی گمرک ایران گفت: کشور پاکستان بدون اطلاع قبلی اقدام به بستن مرزهای خود کرده است و ما تا ظهر از این مساله اطلاع نداشتیم.روح الله لطیفی در مورد بسته شدن مرز پاکستان اظهار داشت: پاکستان بدون هیچ گونه اطلاع قبلی اقدام به بستن مرزهای خود با ایران کرده است. حتی نامه‌ای هم در این مورد به ما ارسال نکرده بودند.سخنگوی گمرک ایران افزود: حتی صبح امروز هم به ما چیزی اعلام نکردند و ۹۰۰ کامیون که عمده بار آنها مواد پتروشیمی و هیدروکربن و گاز مایع است برای ورود به پاکستان به نقطه مرزی رفتند.وی ادامه داد: تا ظهر فکر می‌کردیم مرز باز است اما به یک باره اجازه پذیرش ندادند.

صمت شایعه مثلث تعطیلی ها را تکذیب کرد

سخنگوی ستاد تنظیم بازار و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که به هیچ عنوان سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، غرفه‌ها و میادین میوه و تره بار و خدمات حمل و نقل تعطیل نخواهند شد.محمدرضا کلامی اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار که امروز با حضور معاون محترم وزیر کشور و ۱۳ وزارتخانه عضو کارگروه اتخاذ شد، صراحتا تاکید شد که به هیچ عنوان سوپرمارکت‌ها فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، قصابی‌ها، غرف و میادین میوه و تره بار و خدمات حمل و نقل تعطیل نخواهند شد.وی با تاکید بر اینکه عرضه همه کالاهایی که از نظر معیشت مصرف‌کننده اهمیت دارد، به صورت مستمر ادامه خواهدخواهد داشت، اظهار کرد: حتی میادین میوه و تره بار شهرداری فقط در روز های اول و دوم فروردین تعطیل خواهد بود و از روز سوم این بازارها مجددا فعالیت می‌کنند.سخنگوی ستاد تنظیم بازار با اشاره به تکذیب تعطیل شدن پمپ بنزین‌ها، هر گونه تعطیلی مراکز خدمات دهی به شهروندان را نیز تکذیب کرد و گفت: شک نکنید کالا را در سراسر کشور به دست مردم می‌رسانیم.در پی نگرانی‌های ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش حضور شهروندان در مراکز خرید و پمپ بنزین‌ها طی روزهای اخیر، تعطیلی مراکز خدمات رسانی و عرضه کالاهای معیشتی و پمپ بنزین‌ها تکذیب شد.

نام نویسی تهرانی‌ها آغاز شد

ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان های تهران، قم، سمنان، آذربایجان شرقی و جنوب سیستان و بلوچستان آغاز شده است.فاز آخر مرحله دوم ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در پنج استان تهران، قم، سمنان، آذربایجان شرقی و جنوب سیستان و بلوچستان از ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه ۲۴ اسفند آغاز شده و تا ساعت ۲۴ فردا ۲۵ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.با توجه به امکان نام نویسی همه و تکمیل نشدن ظرفیت تا ساعت ۲۴ فردا، متقاضیان نگرانی از این بابت نداشته باشند. ثبت نام از دو طریق مراجعه با سامانه tem.mrud.ir و یا ارسال کد ملی با پیامک به شماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ انجام می شود بنابراین با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا لزومی به خروج متقاضیان از منزل و مراجعه به کافی نت ها نیست.برای ساکنان استان تهران در این مرحله شهرهای شهریار، ورامین، پاکدشت، قرچک، اسلامشهر، پیشوا، دماوند، کیلان، آبسرد، شریف‌آباد، فیروزکوه، شهر جدید پرند، شهر جدید هشتگرد و شهر جدید ایوانکی در نظر گرفته شده است. بنابراین نام پردیس در این لیست دیده نمی‌شود که احتمالاً با توجه به تکمیل ظرفیت ۳۰۰۰ واحدی این شهر در مرحله قبل و استقبال متقاضیان، از فراخوان این نوبت کنار رفته است.با توجه به لزوم سکونت پنج ساله ساکنان در شهرهای اطراف مورد تقاضا، کسانی که قصد نام نویسی در پرند را دارند باید ساکن شهر جدید پرند، شهر تهران و شهرهای شهرستانهای رباط کریم، اسلامشهر، شهریار، بهارستان، قدس، ملارد و ری باشند. در هشتگرد نیز ساکنان شهر های هشتگرد و تهران مجاز به نام نویسی هستند. همچنین شهر جدید ایوانکی برای ساکنان تهران و شهرهای شهرستان های پاکدشت، ورامین، پیشوا، قرچک و ری در نظر گرفته شده است. البته ساکنان شهرهای شهرستان های سمنان و گرمسار نیز می‌توانند برای ایوانکی تقاضا بدهند.همچنین فهرست شهرهای دارای ظرفیت ثبت نام در استان سمنان عبارتند از سمنان، دامغان، گرمسار، شهمیرزاد، مهدی شهر، آرادان، سرخه، شاهرود، مجن، کلاته، خیج، بیارجمند، میامی و شهر جدید ایوانکی.برای ساکنان استان قم نیز شهر جدید امیرکبیر در استان مرکزی در نظر گرفته شده است.برای شهر جدید سهند در استان آذربایجان شرقی نیز ساکنان شهر جدید سهند و شهرهای شهرستان های تبریز، اسکو، آذرشهر و شبستر می توانند نام نویسی کنند. همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان شهرهای ایرانشهر، چابهار، کنارک، بزمان، محمدان، بمپور، نگور، بنت، اسپک، نیک شهر پیشین،  سرباز و شهر جدید تیس در نظرگرفته شده است. ساکنان شهر جدید تیس و شهرهای شهرستان های چابهار کنارک نیکشهر و قصرقند می‌توانند برای طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید تیس تقاضا بدهند.طرح اقدام ملی مسکن با هدف تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در برنامه دولت روحانی قرار دارد. عملیات اجرایی این طرح در دو قالب دولتی و قراردادهای مشارکت با سازندگان از دی ماه ۱۳۹۷ در بعضی مناطق کلید خورد و شهریورماه امسال این برنامه توسط رئیس جمهور رسماً به مرحله اجرا رسید. در مرحله اول ثبت نام از متقاضیان ۲۴۰ واحد مسکونی عرضه شد که ۱۴۰ هزار نفر از متقاضیان تایید شدند. بر این اساس مرحله دوم نام نویسی با ظرفیت ۲۰۰ هزار واحد از اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شده و روز یکشنبه با پایان ثبت نام در استان‌های تهران، سمنان، قم، آذربایجان شرقی و جنوب سیستان و بلوچستان به پایان می‌رسد.

تورم فرانسه پایین آمد

نرخ تورم فرانسه به ۱.۴ درصد کاهش یافت.نرخ تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به فوریه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرده است که این نرخ تورم، کمترین تورم ثبت شده از ماه نوامبر سال قبل تاکنون بوده است.مهم ترین عامل کاهنده نرخ تورم طی ای مدت مربوط به بخش انرژی بوده است که در آن تورم از ۴.۵ درصدی به ۱.۱ درصد کاهش یافته است. در بین سایر بخش‌های نیز نرخ تورم مواد غذایی با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به صفر درصد کاهش پیدا کرده و قیمت تنباکو نیز نسبت به فوریه سال قبل ۱۴.۵ درصد بیشتر شده است.متوسط نرخ تورم فرانسه در بازه زمانی۱۹۵۸ تا ۲۰۱۹ برابر با ۴.۳۵ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۵۸ با ۱۸.۸ درصد و کمترین نرخ تورم ثبت شده نیز تورم منفی ۰.۷ درصدی ماه ژوئیه سال ۲۰۰۹ بوده است.بر مبنای ماهانه نیز تورم فرانسه در ماه فوریه صفر درصد اندازه‌گیری شده که نسبت به تورم ثبت شده ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد در ماه فوریه به ۱.۴ درصد رسیده است.طبق اعلام مرکز آمار فرانسه، شاخص تعدیل‌ شده بهای مصرف‌کننده در مقایسه با فوریه سال گذشته ۱.۵ درصد افزایش یافته که این رقم ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای دوره مشابه منتهی به ماه قبل بوده است.

خزانه‌داری بیمه ، اورژانس و وزارت بهداشت را شارژ کرد

کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: خزانه داری کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای پشتیبانی از بخش بهداشت و درمان کشور مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان را به حساب سازمان بیمه سلامت واریز نموده است.کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با ویروس کرونای وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین اعلام کرد: معاونت خزانه داری کل کشور کلیه مطالبات اورژانس تا پایان اسفندماه را واریز نموده است.بر اساس این گزارش، مبلغ ۶۰ میلیارد تومان به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مبلغ ۱۴.۵ میلیارد تومان به حساب اورژانس استان تهران و نیز مبلغ ۱۹.۹ میلیارد تومان به حساب اورژانس کشور از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز شد.

ترامپ دستور ذخیره کلان نفتی را صادر کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت در بازار جهانی وی دستور داده است، انبارهای نفتی این کشور با نفت ارزان قیمت پر شود.وی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: با توجه به قیمت کنونی نفت من به وزیر انرژی دستور داده‌ام تا نفت را با قیمت خیلی خوبی خریداری کرده و در حجم‌های بالا در انبارهای استراتژیک نفت آمریکا ذخیره کنند.ترامپ گفت: ما قصد داریم انبارهای خود را پر کنیم.این دستور ترامپ دست شرکت‌های آمریکای را که حالا با مشکل فروش و پایین بودن قیمت مواجه هستند را کمی باز خواهد کرد.به دلیل جنگ بر سر قیمت بین روسیه وعربستان در کنار کاهش تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا در جهان قیمت این حامل انرژی به محدوده 30 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.با این تصمیم ترامپ می‌تواند از شرکت‌های آمریکایی در برابر پایین آمدن فروش ناشی از کاهش تقاضا در بازار حمایت کرده و همچنین از ورود نفت بیشتر به بازار جهانی و پایین آمدن بیشتر قیمت جلوگیری کند.ترامپ این تصمیم را پس از دیدار با گروه لابی‌گران حوزه انرژی در روز چهارشنبه اتخاذ کرد.البته رئیس‌جمهور آمریکا نگفت که چقدر قرار است این کشور به ذخایر نفتی خود اضافه کند، اما با توجه به ظرفیت 635 میلیون بشکه‌ای انبارهای نفتی آمریکا در تگزاس و لوئیزیانا در حال حاضر 77 میلیون بشکه از ظرفیت این انبارها خالی است.

جزئیات بسته حمایت دولت برای کرونا اعلام شد

«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دولت برای افرادی که به نوعی معیشت آنان به علت شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده است بسته حمایتی در نظر گرفته اظهار داشت: سه میلیون خانوار فاقد درآمد ثابت شناسایی شده‌اند و بین 200 تا 600 هزار تومان به آنان پرداخت می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور شناسایی 4 میلیون خانوار دارای مشاغل خرد که به علت شیوع کرونا و کسادی بازار شب عید با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در همین راستا بین یک تا 2 میلیون تومان وام به صورت قرض الحسنه و بدون ضامن برای این قشرها در نظر گرفته شده است.معاون رئیس‌جمهور پرداخت اعتباری بالغ بر 250 میلیارد تومان اعتبار به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای جبران کمبودها را از دیگر اقدامات حمایتی دولت تلقی کرد و ابراز داشت: موضوع بسته های حمایتی کونایی از حمایت معیشتی انتهای سال جدا است و اجرای هر کدام از این طرح‌ها به صورت مستقل در دستور کار قرار دارد.نوبخت با اشاره به اینکه وام‌های قرض‌الحسنه مذکور به صورت 27 ماهه از محل یارانه ها بازپرداخت خواهد شد تصریح کرد: علاوه بر مبالغی که قبلاً به دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخت شد معادل 160 میلیارد تومان منابع مالی نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تأمین 18 قلم کالای مورد نیاز در اختیار این مجموعه قرار گرفت.وی حضور کادر درمانی در خط مقدم مقابله با کرونا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و ایثار پزشکان و پرستاران جان جهت خدمارسانی به بیماران را اقدامی ارزنده و قابل ستایش خواند و گفت: بخشی از کادر درمانی هنوز کارانه های خود را دریافته نکرده اند به همین علت 40 میلیارد تومان دیگر در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفت.وی یکی از مصوبات جلسه ستاد مبارزه با کرونای گیلان را نامگذاری یکی از خیابان ها به نام شهدای خدمت اعلام کرد و اظهار داشت: در راستای کمک به استان گیلان جهت برطرف شدن وضعیت حادی که در آن به علت شیوع کرونا قرار گرفته مباحث تخصصی و درمانی استان را به صورت تلفنی و روزانه پیگیری می کنیم.معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه براساس درخواست دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبلغ 28 میلیارد تومان به عنوان تنخواه حواله شده است عنوان کرد: علاوه بر این برای تجهیز و راه‌اندازی دو بیمارستان جدیدالاحداث استان گیلان واقع در شهرستان‌های تالش و لنگرود 22 میلیارد تومان اعتبار دیگر به استان پرداخت شده است.نوبخت از احصاء اقلام و تجهیزات مورد نیاز کادر درمانی و بیمارستان های استان گیلان توسط دانشگاه علوم پزشکی و کمک دولت جهت برآورده شدن آن‌ها سخن گفت و ابراز داشت: معمولاً هر چند سال با یک بیماری مسری مثل سارس مواجهیم، که مختص یک کشور، یک منطقه و یک قاره بود، اما کرونا همه‌گیر شده است.وی رسیدگی به مباحث بهداشت و درمان مردم و پشتیبانی مالی و بودجه ای در راستای رفع نیازهای بیمارستان های سراسر گیلان را از جمله اولویت‌های دولت تلقی کرد و گفت: بیماری کرونا در جهان ناشناخته است بنابراین برای مقابله با آن استفاده از الگوی رفتاری کشور چین بسیار می‌تواند مثمرثمر واقع شود.معاون رئیس‌جمهور مهار کرونا در چین را مورد توجه قرار داد و ضمن ابراز امیدواری از مهار این ویروس تا چند ماه آینده در سراسر جهان و ایران اظهار داشت: تاکنون هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور جهت رفع نیازهای کادر درمانی پرداخت شده است و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه بیماری کرونا برای پیشگیری نیاز به هزینه کرد فراوانی ندارد خاطرنشان کرد: برای مقابله جدی و مؤثر با ویروس کرونا باید زمینه انتقال آن را قطع کنیم که لازمه تحقق این امر، رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و همکاری با متولیان حوزه بهداشت و درمان است.نوبخت یکی از مسئولیت‌های خطیر دولت را در این برهه حساس، تأمین نیازهای بیمارستان های سراسر کشور دانست و عنوان کرد: در چند وقته اخیر 4 هزار میلیارد تومان اعتبار به سازمان بیمه سلامت ایرانیان و 5 هزار میلیارد تومان هم به بیمه تأمین اجتماعی جهت پرداخت بدهی دانشگاه های علوم پزشکی اعطا شده است.

کرونا به مسکن زد

شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تأثیر منفی شیوع بیماری کرونا در تعطیلی بازارهای اقتصادی، گفت: در شرایط کنونی فعالیت بسیاری از بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن به دلیل شیوع این بیماری عملا متوقف شده و این مسئله آثار گسترده ای را به دنبال داشته است.نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی دستگاه ها به مردم توصیه می کنند که برای مهار شیوع بیماری کرونا در خانه بمانند، این مسئله تأثیر مستقیمی در کاهش مراجعه مردم به مشاوران املاک و کاهش معاملات مسکن داشته است.وی تصریح کرد: این موضوع واضح و مبرهن است که وقتی مراجعه و تقاضا برای خرید مسکن کاهش یابد، بازار در یک وضعیت رکودی قرار می گیرد، در این شرایط قیمت مسکن کاهش می یابد، زیرا فروشندگان برای تبدیل خانه به سرمایه، مشوق های مالی را ایجاد می کنند، از جمله اینکه در چنین وضعیتی قیمت ها را پایین می آورند تا خریداران برای خرید ترغیب شوند.نادری گفت: با توجه به وضعیت کنونی بیماری کرونا در کشور، به نظر می رسد که این بیماری در ماه های ابتدایی سال جدید نیز در کشور وجود داشته باشد، حال با روند نزولی قیمت مسکن، پیش بینی می شود که روند کاهش قیمت مسکن در سال آینده سرعت بیشتری بگیرد.این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: شرایط کنونی بهترین زمان است تا دولت با طراحی و تولید مسکن، بازار ملک و املاک را به سمت متعادل شدن هدایت کند، قطعا تحقق این شرایط هم به نفع خریداران و هم به نفع فروشندگان و سازندگان است، زیرا با منطقی شدن قیمت ها در بازار مسکن می توان به خروج این بخش از رکود و رونق گرفتن آن امید داشت.

کرونا بازار خودرو را قفل کرد

دنیای اقتصاد درباره بازار خودرو گزارش داده است: رکود بازار خودرو به دلیل شیوع بیماری کرونا طی هفته جاری نیز تداوم داشت. همراه با شیوع کرونا بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو روزهای خلوتی را سپری می‌کنند، این در شرایطی است که به‌طور معمول خرید و فروش در اواخر سال با رونق زیادی روبه‌روست. در این زمینه فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر کاهش معاملات خودرو عنوان می‌کنند که بسیاری از فروشندگان با پیش‌بینی‌ای که از تداوم شیوع کرونا در سال آینده شده، خواستار فروش خودروهای خود در اواخر سال‌جاری هستند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند تا یکماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمت‌ها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمت‌های اعلامی خود به‌فروش برسانند، حال آنکه هم‌اکنون در بازار بی‌مشتری، این خریداران هستند که با چانه‌زنی قدرت بازار را به‌دست گرفتند.اما در بازاری که این روزها معاملات به حداقل خود رسیده نمودار قیمت‌ها نیز روند کاهشی به خود گرفته است، هر چند حباب قیمتی خودروها هنوز تخلیه نشده اما کاهش نسبی آن نشان از توقف رشد قیمت‌ها دارد.  فعالان بازار در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهشی قیمت‌ها به گونه‌ای بوده است که قیمت‌ها به کف برسد، می‌گویند افزایش قیمت خودرو که طی بهمن ماه اتفاق افتاد باعث شد قیمت انواع خودرو به‌صورت کاذب بالا برود بنابراین در حالی که نمودار قیمت‌ها روند نزولی را طی می‌کند اما هنوز قیمت‌ها به کف نرسیده است.  در ارتباط با وضعیت این روزهای بازار سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به خبرنگار ما می‌گوید نبود خریدار در بازار آن‌هم در روزهای پایانی سال سبب نگرانی دست‌اندرکاران بازار شده است.  این فعال خودرویی ادامه می‌دهد: نگرانی اصلی فعالان بازار خودرو تداوم این وضعیت در سال آینده است.موتمنی می‌گوید: شیوع بیماری کرونا پیش از نوروز بازار شب عید را از نمایشگاه‌داران گرفت، این در شرایطی است که بخش زیادی از آنها خودروهای خود را نگه داشته بودند تا در روزهای پایانی سال به بازار عرضه کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود اما خالی شدن بازار از خریدار باعث شده تا آنها برای خودروهای خود مشتری پیدا نکنند.  رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت به‌وجود آمده می‌گوید تداوم وضعیت حاکم در این بازار سبب می‌شود تا بخش قابل‌توجهی از فعالان خرد بازار با خطر ورشکستگی روبه‌رو شوند.  حال سری به بازار خودرو می‌زنیم تا ببینیم قیمت‌ها طی هفته جاری چگونه بوده است.  ابتدا سری به بازار پراید می‌زنیم. طی هفته جاری پراید ۱۱۱ با قیمت ۶۲ میلیون تومان در بازار موجود بود.  دیگر محصول این خانواده یعنی پراید ۱۳۲ نیز ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. تیبا صندوق‌دار با رینگ آلومینیومی با قیمت ۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. مدل هاچ‌بک این خودرو، یعنی تیبا ۲، نیز ۷۵ میلیون تومان در بازار موجود است.  حال سری هم به بازار پژو ۲۰۶ بزنیم. طی هفته جاری پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول در بازار با قیمت ۱۰۱ میلیون تومان معامله شد. تیپ ۵ ساده همین خودرو نیز ۱۱۶ میلیون قیمت دارد. پژو ۲۰۶ صندوقدار فول نیز با قیمت ۱۲۳ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد.  در حالی که سمند LX با قیمت ۹۹ میلیون تومان در بازار موجود است، سمند EF۷ با قیمت ۱۱۰ میلیون در دسترس خریداران قرار دارد.  طی هفته جاری نیز دنا و رانا با قیمت‌های ۱۴۱ میلیون و ۹۸ میلیون تومان قابل خریداری بودند.  نگاهی هم به قیمت‌های محصولات دوگانه‌سوز بازار بیندازیم. در هفته جاری متقاضیان با پرداخت ۱۳۷ میلیون تومان می‌توانستند پژو پارس دوگانه را خریداری کنند.  سمند EF۷ دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۱۲۶ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شد.

ترامپ با بانکداران آمریکایی جلسه اضطراری گذاشت

نگرانی از پیامدهای ویروس کرونا بر روی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث شد تا دونالد ترامپ، مدیران بانک‌های بزرگ این کشور را به نشستی اضطراری فرا بخواند. طبق اعلام منابع آگاه، مدیران بانکی در این دیدار به ترامپ اطمینان خاطر داده اند که به میزان زیادی آماده کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط آمریکایی برای عبور از این بحران هستند. مدیران بانک های گلدمن ساکس، بنک آف امریکا، جی پی مورگان چیس و سیتی گروپ هم چنین در دیدار با ترامپ راه های تامین نقدینگی مورد نیاز بازارها برای حفظ ثبات بازارهای مالی و پاسخ به نیاز مصرف کنندگان را بررسی کردند.

بورس تهران قرمز شد

شاخص کل بورس با ۱۷ هزار و ۵۲۳ واحد سقوط به رقم ۵۰۲ هزار و ۶۸۸ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۳۲۴۷ واحد ریزش داشت و رقم ۱۷۵ هزار و ۷۲۵ واحد را ثبت کرد.

تورم سالانه کالاهای وارداتی به مرز 200 نزدیک شد

قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده می‌شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) می‌باشد. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢٠ گروه اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌شود.ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص فصل تابستان ١٣٩٨ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن‌ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه ی داده‌های قطعی سال ١٣٩٨ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨ برابر با ١٨٩,١ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه ی بهار ١٣٩٨ (برابر با ١٤٩.٧ درصد) ٣٩.٥ واحد درصد افزایش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨ برابر با ٣٤.٧ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه ی بهار ١٣٩٨ (برابر با ٢٥.١ درصد) حدود ٩.٦ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (٥,٨ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی و …» (٣٠١.١ درصد) است.

فلز زرد باز هم سقوط کرد

در حالی که سرمایه گذاران برای جبران زیان های به بار آمده در بازارهای بورس اقدام به نقد کردن دارایی های خود در بازار طلا کرده اند قیمت طلا تا ۴.۵ درصد کاهش داشت. در حالی که سرمایه گذاران برای جبران زیان های به بار آمده در بازارهای بورس اقدام به نقد کردن دارایی های خود در بازار طلا کرده اند قیمت طلا روز جمعه تا 4.5 درصد کاهش داشت و در مسیر ثبت بیشترین افت هفتگی از سال 1983 میلادی قرا گرفت.قیمت فلز پالادیوم هم یک روز پس از افت 28 درصدی، دیروز حدود 11 درصد کاهش داشت و در مسیر ثبت بیشترین افت هفتگی در تاریخ قرار گرفت.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با 2.94 درصد کاهش به 1529 دلار و 83 سنت رسید. فلز زرد در این هفته بیش از 9 درصد کاهش داشت و بزرگترین افت هفتگی از سال 1983 میلادی را پشت سر گذاشت. قیمت طلا در بازار آمریکا هم امروز با 4.63 درصد کاهش به 1516 دلار و 70 سنت رسید. سوکی کوپر، تحلیلگر بانک استاندارد چارترد در این باره گفت: «در حالی که بازارهای بورس همچنان تحت فشار قرار دارند و این مسئله فشارها برای نقد کردن دارایی ها در سایر بازارها را افزایش داده است، افت قیمت در بازار طلا چندان غیرمنتظره نیست.»وی افزود: «در کوتاه مدت قیمت طلا ممکن است باز هم کاهش یابد زیرا سرمایه گذاران برای پاسخگویی به دعوت های نهایی در سایر بازارها به نقدینگی نیاز دارند.»پس از انتشار خبرهایی در مورد اعلام وضعیت فوق العاده در آمریکا از سوی دونالد ترامپ برای مقابله با کرونا، ترمیم شاخص ها در بورس وال استریت رند معکوس به خود گرفت.قیمت طلا از روز دوشنبه تاکنون که به بالاترین رقم بیش از 7 سال گذشته یعنی 1702 دلار و 56 سنت رسیده بود حدود 200 دلار ارزان تر شده است. افزایش 1.2 درصدی ارزش دلار آمریکا از دیگر عوامل افت قیمت طلا بوده است.

کرونا گردشگری را تهدید به نابودی کرد

شورای جهانی سفر و جهانگردی (WTTC) پیش بینی کرد شیوع ویروس کرونا بالغ بر ۵۰ میلیون شغل را در جهان در بخش مسافرت و گردشگری در معرض نابودی قرار می‌دهد. این شورای جهانی در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه کرونا مسافرت‌های بین‌المللی را به یک سوم کاهش می دهد، اعلام کرد: شیوع کرونا به وضوح تهدیدی بزرگ برای کل صنعت گردشگری است؛ چه برای آنانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند و چه برای آن دسته افرادی که مشتاق ادامه جهانگردی هستند. خسارتی که کرونا ظرف مدت سه ماه در سال ۲۰۲۰ به صنعت مسافرت جهانی وارد می‌کند معادل نابودی ۱۲ تا ۱۴ درصدی مشاغل این بخش است.این بیانیه می افزاید دولت‌ها پس از پایان این اپیدمی جهانی، تا حد امکان روادید را حذف یا اعطای آن را تسهیل کنند، مالیات سفر را کاهش داده و برای احیای صنعت گردشگری محرک‌هایی در نظر بگیرند.صنعت گردشگری ۱۰ درصد از تولید ناخالص و مشاغل جهان را تشکیل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha