سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: نخستین حرکت در بحث اسلامی سازی علوم انسانی، شناسایی پایه های اصلی حیات طیبه است که می بایست پس از آن با درک مبانی و تدوین شاخص ها، تمایزها را مشخص و نشانه گذاری کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیدار مسئولان و اعضای هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مباحث مرتبط با زنان در جامعه، مظلوم واقع شده اند، گفت: امید است با حرکت جدیدی که در حوزه علمیه خراسان شکل گرفته، موضوعات فردی، عمومی و اجتماعی زنان به صورت ریشه ای پاسخ داده شوند و دستاوردهای عظیمی را در عرصه ی پاسخگویی به این مسائل  شاهد باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان ضمن تشکر از دست اندرکارانی که در راستای پاسخ گویی به مسائلی با دیدگاه های مثبت و منفی در جامعه، آثاری را خلق و در موقعیت های مختلف اعم از معاونت ها، هیئت های اندیشه ورز و افراد صاحب نام، در تحقق رسالت حوزه علمیه مبنی بر پاسخ گویی به مسائل درون حوزوی، جامعه، نظام اسلامی و بین الملل تلاش می کنند، بیان کرد: هیئت های اندیشه ورز می توانند نقش تعیین کننده ای در اصلاح چالش های روز داشته باشند.

وی با بیان اینکه تحولات در مسائل گوناگون زندگی، نقش تعیین کننده ای در سرنوشت یک جامعه دارند و زنان به عنوان نقش اساسی و بنیادی در شکل گیری آن مطرح می شوند، افزود: درعین ساده بودن ظاهر فرمایش امام راحل (ره) که فرمودند:  « از دامن زن، مرد به معراج می رود»، برداشت های عمیقی را می توان داشت و باطن آن نیاز به دقت بیشتری دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه تدوین و چاپ کتاب « خود شی انگاری در زنان » ، حرکتی جدید، نو و خلاقانه است و با مطالبه ی رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت صدها پژوهشگر و دهها نظریه پرداز، مطابقت دارد، ادامه داد: مهمترین مسئله در این رابطه، بحث تربیت است. اگر ما بخواهیم حرکت عمیق و جریان مستقل و کار ساز در جامعه شکل دهیم به نیروهای انسانی، عالم، فاضل، به روز و کارآمد برای رشد علمی در حوزه نیاز است و در آن صورت، حرکت تحولی، ماندگار و اثرگذار خواهد بود.

توجه جدی به فقه مضاف، پیچیدگی های را رفع می کند

وی در ادامه، تربیت پژوهشگر و نیروی متخصص را در گرو عدم مطلق گرایی با تکیه بر مبنای علمی دانست و تشریح کرد: در مباحث تربیتی بسیاری از افراد، توجهی به حرکت مسیر ندارند و نمی توانیم در هیج علم و موضوعی، مطلق بودن را لحاظ کنیم لذا با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، ورود به مباحث تخصصی و فقه مضاف از جمله در موضوعات خانواده، می تواند پیچیدگی ها را رفع کند و با شناسایی دقیق اهداف، نیازهای جامعه، نظام و عرصه‌ی بین الملل، پاسخ داده شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان لازمه‌ی ورود به مباحث تخصصی فقه مضاف و تربیت پژوهشگر و نظریه پرداز را در تعریف محقق، شناسایی و تربیت آن دانست و افزود: باید پژوهشگر، مبانی علمی و تخصصی داشته باشد و مبتنی بر مسائل و چارچوب های پژوهشی، حرکت کند.

ضرورت توجه به علوم انسانی اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه بزرگترین مشکل تمدنی که به عنوان یک ابزار علیه تمدن ها از آن استفاده می شود، مولفه هایی است که در یک جا شکل می گیرند و ابزاری برای تهاجم و شبیخون فرهنگی می شوند، تصریح کرد: علوم غرب در رابطه با جامعه ی انسانی، نظریات بسیاری ارائه کرده است که براساس آن مباحث تدوین شده، اما در خصوص نتایج آن، ما باید با توجه به اینکه زیربنای جامعه اسلامی و غربی تفاوت هایی دارد، پیش رویم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه جهان بینی علوم غربی بر پایه‌ی "جهان بینی مادی" بنا نهاده شده است، افزود: البته به تعریف برخی از اندیشمندان غربی، این علوم دارای معنویتی برگرفته از رهنمودهای کلیساها نیز هستند، اما هدف در تمدن اسلامی، قرب الی الله است که علوم غرب، عاری از آن می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه های مختلف، برای پاسخ گویی باید ارتباطات گسترده داشته باشیم و ضمن استفاده از دستاوردهای منطقی و معقول در دنیا، می بایست شاخص های اسلامی مابین علوم انسانی اسلامی و غربی، لحاظ شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: نخستین حرکت در بحث اسلامی سازی علوم انسانی، شناسایی پایه های اصلی حیات طیبه است که می بایست پس از آن با درک مبانی و تدوین شاخص ها، تمایزها را مشخص و نشانه گذاری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در پایان با بیان اینکه باید به سمت تمدن سازی عقلانی و علمی برویم، خاطرنشان کرد: تربیت پژوهشگر روزآمد و کارآمد، نیاز حوزه است که اگر بخواهد در عرصه های مختلف اثرگذار باشد باید به آن توجه ویژه شود.

گفتنی است، آیین رونمایی از کتاب « خودشی انگاری در زنان» با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان و خانم علم الهدی، مدیر هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش این حوزه و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مرکز مدیریت و همزمان به صورت مجازی از طریق تلویزیون اینترنتی حوزه علمیه خراسان، برگزار شد.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha