یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کتاب خریدوفروش اسکناس

حوزه/ کتاب «خریدوفروش اسکناس» نوشته احمدعلی یوسفی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دستگاه فقه اسلام همراه با تحولات پول ابعاد آن را شناسایی و احکام آن را بیان می‌کند. یکی از این احکام بررسی فقهی خرید و فروش اسکناس است. اگر خرید و فروش نقد و نسیه آن صحیح باشد، سیستم بانکداری اسلامی را بر اساس این عقد می‌توان طراحی کرد و اگر جایز نباشد، تعیین خرید و فروش نسیه آن مصداق ربا و حرام است.

نویسنده در این کتاب خریدوفروش اسکناس را ازنظر فقهی بیان می‌کند و بررسی می‌کند که آیا خرید و فروش اسکناس راه‌کار شرعی است یا نه؟ در صورت صحیح بودن، آیا هم نقد و هم نسیه معامله آن‌ها درست است؟ و آیا ربای معاملی در آن‌ها جاری می‌شود؟

مطالب کتاب در هفت فصل بیان‌شده است که عنوان برخی از آن‌ها از این قرار است: پول در عصر تشریع، منابع بیع نزد فقیهان، حیله‌های ربا، بررسی قول مخالفین خریدوفروش اسکناس، و بررسی تفصیلی موضوع.

در قسمتی از کتاب آمده: صاحب‌نظران، پول را به وظایفش تعریف کرده بعضی آن را به خصوصیاتش معرفی می‌کنند گروهی نیز بیشتر به ماهیت پول توجه دارند. تلاش ما بر این است تا بر اساس واقع امر تعریفی که در که در مباحث آینده مفید باشد، ارائه شود.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره ۸۸۵۰۵۴۰۲ و ۸۸۷۳۰۴۴۶ تماس گرفته و یا به آدرس تهران-تقاطع بزرگراه شهید مدرس و خیابان شهید بهشتی- پلاک ۵۶ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha