جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا رمضانی

حوزه/ منبر ابزاری برای تبلیغ است ولی جامع نیست، جامع بودن تبلیغ به مؤلفه ها و شاخصه های آن چون دانستن زبان، شناخت ظرفیت ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی در مراسم رونمایی از نرم افزارهای جدید مجمع جهانی اهل بیت(ع) و در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره سفیرمکتب تشیع مرحوم استاد خسروشاهی که در کتابخانه  این مرحوم در پردیسان قم برگزار شد، با بیان این که امروز فرصت بسیار طلایی در اختیار دانش آموختگان حوزه است که بتوانند مبانی دینی را نشر دهند گفت: کوتاهی از چنین فرصتی نه تنها درست نیست، بلکه حتی ممکن است این فرصت مهم تبدیل به تهدید شود.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اکنون این فرصت بی نظیری که در این زمان برای حوزویان ایجاد شده، باید ضمن این که قدر آن را می دانند، لازم است  مبانی اسلام ناب را هم تبلیغ کنند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های شخصیت علمی و اخلاقی مرحوم خسرو شاهی افزود: عالم به زمانه بودن، برخورداری از زبان بین المللی برای پاسخ گویی به شبهات و سوالات و تبلیغ دین، و... از جمله خصوصیات آن مرحوم بود.

وی بیان داشت: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین  خسروشاهی جزو استثنایی ترین افراد در عرصه بین الملل بود،چرا به خوبی توانست به تبلیغ دین در مصر، ایتالیا و.... بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: امروز یکی از رسالت های مهم در حوزه، تربیت مبلغ توانمند و زبان دان در عرصه بین الملل است. در این عرصه هنوز به موفقیتی نرسیدیم. به دلیل اهمیت تبلیغ بین الملل باید طلابی را تربیت کرد تا بتوانند با زبان عقل و فطرت اسلام ناب را معرفی کنند؛ اگر این کار به درستی صورت گیرد دیگر جای اسلام عربی و آمریکایی در دنیا نخواهد بود.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امروز تبلیغ بین الملل و شناخت ظرفیت های این عرصه، شناخت مخاطب بسیار ضروری است و اگر تبلیغ با این مجموعه شاخصه ها و مؤلفه های بیان شده همراه نباشد، به موفقیتی نخواهیم رسید.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: باید بدانیم منبر ابزاری برای تبلیغ دین است، ولی جامع نیست، جامع بودن تبلیغ به مؤلفه ها و شاخصه ها آن چون دانستن زبان، شناخت ظرفیتها و... است. اگر مبلغ از زبان روز دنیا غفلت کند، دچار خسارت شده است چرا که زبان فهم و گفتگو همه ادیان و مذاهب اشتراکاتی دارد و هم در آن مساوی اند. برای همین اگر از اصول و حداقلی  از اشتراکات ادیان ابراهیمی را بدانیم، در تبلیغ اثربخش خواهیم شد.

وی بیان داشت: مرحوم خسروشاهی این زبان را بلد بود و اصول حداقلی مشترکات را به خوبی می دانست و لذا زبانش، زبان دیالوگ و تقریب بود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان این که تنها داشتن علم برای تبلیغ در عرصه بین الملل کافی نیست و در کنار علم، باید مبلغ زبان دان هم باشد، گفت: در این رابطه می توان شهید صدر، شهید نواب و مرحوم خسروشاهی را نام برد که در این مورد پدیده بودند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار داشت: از دیگر ویژگی های آن عالم این بود که فقه شیعه را به خوبی می دانست و با استدلال قوی بیان می کرد، از فن مهارت تبلیغ به خوبی برخوردار بود و براساس نیاز روز صحبت می کرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: نهایتا این که دنیای امروز گرفتار اندیشه سکولاریم، بی دینی، فمینیسم و لائیک شده و مردم هم با این اندیشه ها انس گرفته اند، در همین رابطه یکی از مسئولیت ها و مأموریت های مهم حوزویان اجازه ندادن نشر این اندیشه های غلط در جوامع اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha