پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
امیر کریمی

حوزه / یک استاد موسیقی گفت: در اکثر ترانه‌های فعلی ارزش‌های فنی و معنایی در کمترین حد خود مدنظر قرار گرفته است.

امیر کریمی؛ در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون کیفیت موسیقی در شرایط حال، چنین توضیح داد: معتقدم در جامعه فعلی، عوام‌گرایی در حوزه موسیقی بسیار رایج شده است. این مسئله نیز سبب شده افرادی که در کارشان خبره هستند و موسیقی را در بالاترین شکل ممکن ارائه می‌دهند کم کار شوند! در حقیقت باید گفت که سطح بازار موسیقی به شدت در کشورمان پایین آمده است.

وی افزود: اینکه دو دهه پیش استانداردهای موسیقی بالا بود چند دلیل دارد که مهمترین آن را در عملکرد تلویزیون می‌توان جستجو کرد. در آن زمان فریدون شهبازیان معاونت موسیقیایی تلویزیون را بر عهده داشت و علی معلم (شاعر) هم ریاست را، این مدیران اجازه نمی‌دادند هر آهنگی از رسانه ملی پخش شود. خوبی به یاد دارم که ما برای تک به تک آهنگ‌های آلبوم «غریبه» به علی معلم توضیح می‌دادیم.

این هنرمند ادامه داد: جالب است بدانید افتخار خواننده‌های گذشته این بود که کارهایشان از پیکره شوراها گذشته و به نوعی کیفیتشان تایید شده است، اما امروز آهنگ‌هایی که پخش می‌شود اگر در آن زمان عرضه می‌شدند مطمئن باشید به هیچ وجه اجازه پخش پیدا نمی‌کردند.

کریمی تاکید کرد: این مسئله در شعر نیز نمود داشت. در ترانه‌های دهه ۷۰ و اوائل ۸۰ شعرها، ساختار ارزشی و روحانی داشت، اما امروز اشعاری به اسم عشق شنیده می‌شود که به هیچ وجه برازنده موسیقی کشورمان نیست.

وی به مسئولان توصیه کرد: مدیران باید ارزیابی کنند که مخاطبان این نوع موسیقی‌ها چه کسانی هستند؟ چون معتقدم این عرصه باید کارشناسی شود، والا آسیب‌های جدی به جامعه وارد خواهد شد.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که چرا هنرمندانی نظیر وی، برای کسب روزی، تن به موسیقی‌های سخیف ندادند؟ گفت: جدا از اینکه هنرمندانی نظیر من دوست ندارند تن به چنین کارهایی دهند، مردم نیز کارهای سخیف را از ما نمی‌پذیرند، چون توقعی که از ما دارند به آنها اجازه نمی‌دهد کارهای سخیف ما را گوش دهند.

کریمی در پایان با بیان اینکه دعوت برنامه‌هایی چون «دورهمی» و «خندوانه» را نپذیرفته است، بیان کرد: من حاضر نیستم در برنامه‌ای حضور داشته باشم که در آن هر فردی به اسم هنرمند شرکت می‌کند، برای همین دعوت «دورهمی» را نپذیرفتم، البته در فصل اول مهران مدیری خوب عمل کرد، اما در ادامه تن به اقتضائات برنامه‌سازی داد. در «خندوانه» نیز به این دلیل حضور پیدا نکردم که نمی‌خواستم چیزی که باور ندارم را بگویم به ویژه جملاتی چون «همه چیز خوبه» را، زیرا معتقدم همیشه باید به مردم واقعیت را گفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha