یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
کریمی

حوزه/ یک هنرمند موسیقی گفت: یک اثر عاشورایی در موسیقی بیش از هر چیز بر شعر متمرکز است، زیرا وجهه معنایی کار بیش از هر چیز دارای اهمیت است.

امیر کریمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، پیرامون موسیقی مذهبی گفت: شعر در موسیقی مذهبی جایگاهی ویژه‌ای دارد، چون میزان غنای کار در این شکل از موسیقی وابسته به مفهوم است. با این توزیع یک آهنگی که محوریت آن عاشوراست در قدم اول باید از یک شعر بسیار خوب بهره برده باشد.

وی افزود: منظور از شعر خوب تنها روضه‌خوانی یا عشق و علاقه بدون آگاهی نیست، بلکه باید به واسطه شعر، کسی که کار را گوش می‌دهد به آگاهی‌های جدیدی دست پیدا کنند. این امر هم مستلزم این است که شاعر نسبت به عاشورا مطالعه و اطلاعات کافی داشته باشد ولیکن اگر این امر مد نظر قرار نگیرد اثر مربوطه در دام عوام زدگی گرفتار می‌آید.

این هنرمند، ادامه داد: آسیب دیگر به ملودی‌های این دست کارها مربوط است که متاسفانه در برخی از تولیدات به اصطلاح دینی در حوزه موسیقی ما شاهد تقلید از کارهای آن ور آبی هستیم. این قبیل تولیدات نه تنها ماندگار نمی‌شوند، بلکه در بسیاری از مواقع مایه طنز نیز به خود می‌گیرند.

وی، جنس صدا را نیز در موفقیت موسیقی مذهبی مهم دانست و بیان کرد: به شخصه جنس صدایم بیشتر به کارهای حماسی می‌خورد، اما کاری که قرار است در حوزه عاشورا خوانده باشد می‌بایست غم و اندوهی نیز در صدا داشته باشد. برای مثال به آلبوم «غریبانه» غلامرضا کویتی پور اشاره می‌کنم این کار هم به لحاظ شعر اثر خوبی بود هم این که خواننده آن با باور و اعتقاد کارش را اجرا کرد در ضمن جنس صدایش نیز مطلوب چنین این کاری بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha