چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
بسیج

کارشناس سیاسی در پاسخ به تبیین مسائل روی داده سیاسی در افغانستان و چگونگی مواجه و مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران با طالبان، گفت: راهبرد امروز آمریکا در افغانستان به راه‌انداختن جنگ داخلی است و هر کاری در این راستا انجام گیرد بازی در پازل آمریکاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، در نشست بصیرتی که شامگاه گذشته به همت سازمان بسیج اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه اصفهان و با حضور جمعی از اساتید بسیجی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد؛ ابتدا حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط، مسئول سازمان بسیج اساتید حوزه علمیه اصفهان؛ ضمن خیرمقدم، هفته دفاع مقدس گذشته، رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان و یاد خاطره شهیدان را گرامی داشت و در ادامه مباحثی پیرامون جریانات سیاسی منطقه و مسائل روز کشور توسط یکی از هادیان سیاسی دعوت شده مطرح شد.

این کارشناس مسائل سیاسی بین‌الملل، ضمن مطرح‌کردن این سؤال که «آیا اگر شهید سلیمانی هم زنده بود، در مورد مسائل افغانستان همین سیاست را اتخاذ می‌کرد» گفت: در حوزه مسائل افغانستان، مسئله قدری پیچیده است و این در حالی است که حتی در جامعه نخبگان سیاسی کشور هم شاهد نگاه صفر و صدی در مورد این تحولات هستیم.

وی باتوجه‌به پیچیدگی مسئله در چند محور این مباحث را مطرح کرد و اذعان داشت: نخستین سؤالی که در اینجا مطرح است این بوده که چرا طالبان با این سرعت توانست این مناطق را تحت تصرف خود در آورد؟ اساساً طالبان با هیچ مقاومتی مواجه نشد و حتی ارتش افغانستان هم ذره‌ای مقاومت از خود نشان نداد؛ مردم هم باتوجه‌به فساد گسترده دولت اشرف غنی حاضر به ریخته شدن خون خود برای مقابله با طالبان نبودند.

کارشناس سیاسی افزود: آمریکا ۲۰ سال ذخایر معدنی باارزش افغانستان را چپاول کرد؛ چندین پایگاه نظامی برای مقابله با ایران در این کشور راه‌اندازی نمود؛ اما به‌گونه‌ای مجبور به فرار از خاک افغانستان شد که حتی فرصت انتقال ادوات جنگی و ماشین‌آلات خود را پیدا نکرد و این شکستی مفتضحانه برای آمریکا بود که قابل کتمان در عرصه بین‌المللی نیست.

وی در پاسخ به تبیین مسائل سیاسی در افغانستان و چگونگی مواجه و مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران با طالبان، تشریح کرد: راهبرد امروز آمریکا در افغانستان به راه‌انداختن جنگ داخلی است و هر کاری در این راستا انجام گیرد بازی در پازل آمریکاست.

این هادی سیاسی خاطرنشان کرد: سؤالی که این روزها مطرح می‌شود این بوده آیا طالبان مطلوب ماست؟ قطعاً به‌هیچ‌وجه ما با طالبان حاکم موافق نیستیم، ولی با طالبان در حکومت و به‌عنوان یکی از ارکان موافقیم.

وی توضیح داد: اگر داعش در عراق و سوریه از صد و ده کشور عضویت پذیرفت، امروز طالبان تماماً افغانی هستند، نمی‌توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم، اما طالبان افغانستان متحد راهبردی فعلی ما هست و با متحدان یمنی و حزب بالله لبنان و امثالهم فرق دارد.

کارشناس سیاسی ادامه داد: جنگ آینده جنگ داخلی در افغانستان با محوریت داعش و آمریکا است بنابراین به فرموده مقام معظم رهبری ما طرف‌دار ملت افغانستان هستیم، درحقیقت رهبر معظم انقلاب هوشمندانه‌ترین موضع‌گیری را در قبال افغانستان و طالبان گرفتند که هیچ‌کس نتوانست خرده‌ای به ایشان بگیرد.

وی در ادامه مطالبی را پیرامون اتفاقات و جریانات رخ‌داده در منطقه شمال غربی ایران و ارمنستان و آذربایجان و منطقه مرزی قفقاز بیان کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha