سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
امام حسن عسکری

حوزه/ حجت الاسلام سالاری گفت: جوامع نخبگانی اعم از حوزیان و دانشگاهیان باید به سمت و سوی نگاه پژوهش محورانه بر زندگانی امام عسکری علیه السلام بروند و نکات زندگی این امام بزرگوار را استخراج کنند.

حجت الاسلام محسن سالاری در گفتگو با خبرنگار حوزه هرمزگان به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام اظهارداشت: در زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام نکات ارزشمندی نهفته است؛ نکاتی که دقت در آن ها می تواند ما در حیات فردی و اجتماعی به سوی موفقیت حرکت دهد.

وی افزود: امام عسکری علیه السلام در یکی از پر اختناق ترین دوران های تاریخ زیسته است و وظایف مهمی را نیز عملی کرده است؛ دوران حیات با برکت حضرت در حصر پادگان ها و مراکز نظامی است تا بتوانند نظارت بیشتری بر این وجود مقدس داشته باشند تا هر وقت که آخرین حجت الهی ولادت یافت او را به شهادت برسانند، اما کار تشکیلاتی مستمر و حساب شده امام عسکری علیه السلام موجب شد، امامت جریان تشیع حفظ و به دست حضرت صاحب الزمان(عج) برسد.

امام جمعه سیریک بیان کرد: شبکه شیعیانی که توسط امامینِ پیش از حضرت حجت بن الحسن(عج) ایجاد شد توانست نقش بسزایی در حیات تشیع در دوران غیبت صغری و کبری ایفا کند و در این مسئله نیز امام عسکری علیه السلام بسیار هوشمندانه عمل کردند.

وی ادامه داد: امام عسکری علیه السلام در حدیثی می فرمایند الْمُؤْمِنُ بَرَکَهٌ عَلَی الْمؤْمِنِ وَ حُجَّهٌ عَلَی الْکافِرِ. یعنی وجود شخص مؤمن برای دیگر مؤمنین برکت و سبب رحمت می‌باشد و نسبت به کفّار و مخالفین حجّت و دلیل است و بر همین مبنا شیعیان به حیات اجتماعی و سیاسی خود در خفا و با ارتباط مخفیانه ادامه می دادند.

حجت الاسلام سالاری تصریح کرد: امام‌عسکری علیه السلام چندکار مهم را در طول دوران امامت خود انجام داد که آماده کردن شیعیان برای دوران غیبت، حفاظت از امام عصر(عج) و معرفی آن حضرت به شیعیان خاص و قراردادن طریقی برای شناساندن وی بعد از شهادت،‌ همچنین مبارزه و خاموش کردن فتنه‌های عقیدتی از مهم ترین اقدامات آن حضرت بود.

وی افزود: امروز متاسفانه آن طور که باید و شاید در رابطه با شخصیت امام عسکری علیه السلام در جامعه ما سخن به میان نیامده است، در حالی که باید این امام بزرگوار و تاثیرش در حیات تشیع، نحوه مبارزات ایشان با طاغوت و ... مورد بحث و مطالعه قرار گیرد و در جایگاه های مدیریتی از آن ها بهره گرفت.

وی خاطرنشان کرد: جوامع نخبگانی اعم از حوزیان و دانشگاهیان باید به سمت و سوی نگاه پژوهش محورانه بر زندگانی امام عسکری علیه السلام بروند و نکات زندگی این امام بزرگوار را استخراج کنند تا کوتاهی هایی نسبت به این ذات مقدسه روا داشته شده است، جبران شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha