جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
تصاویر/ نشست تحولات و فلسطین و بایسته های رسانه ای حوزه و روحانیت

حوزه/ در نشست «تحولات فلسطین و بایسته‌های رسانه‌ای حوزه و روحانیت» که با حضور نمایندگانی از مراکز حوزوی برگزار شد، ضمن گزارشی از فعالیت ها، برنامه ها و رسالت های این مراکز در ادامه کار بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست تحولات فلسطین و بایسته‌های رسانه‌ای حوزه و روحانیت با حضور نمایندگان مراکز حوزوی از جمله حوزه علمیه خواهران، جامعه الزهرا، جامعه المصطفی، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و مدیران بخش های مختلف مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و با حضور دبیر شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی در سالن جلسات مرکز رسانه برگزار شد.

در این نشست هریک از نمایندگان مراکز حوزوی گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در راستای تحولات اخیر غزه و جبهه مقاومت گزارشی ارائه دادند و همچنین به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند که در مشروح آن را در ادامه می خوانید:

فعالیت تبیینی در جبهه فضای مجازی درد مردم غزه را تسکین می‌دهد

سید داود ساجدی دبیر شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی در این نشست اظهار کرد: محل خدمت و جنگ ما فضای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال منحرف کردن و واژگون کردن حقایق است، مطرح کرد: متاسفانه امکانات دشمن بسیار وسیع‌تر است و تاکنون توانسته‌اند روشن‌ترین مسائل را نیز وارونه جلوه دهند.

آقای ساجدی با بیان اینکه فعالیت ما در این جبهه می‌تواند موجب تسکین درد مردم غزه شود، عنوان کرد: باید تلاش کنیم همین‌گونه که در میدان عمل غلبه ابزاری مفید نبوده، در میدان فضای مجازی نیز غلبه ابزاری دشمن کارساز نباشد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هرکدام از دستگاه‌های حوزوی باید اقداماتی در این عرصه داشته‌اند، خاطرنشان کرد: باید تمام مجموعه‌های حوزوی با یک هماهنگی مشخص در این عرصه فعالیت داشته باشند.

آقای ساجدی با بیان اینکه امروز در جهان شاهد نشانه‌های متعدد غلبه اسلام هستیم، تصریح کرد: متأسفانه با کم‌کاری‌های انجام شده این غلبه‌ها به صورت گسترده منتشر نشده است.

وی با اشاره به اینکه باید هم‌افزایی و هم‌آوایی‌های لازم صورت بگیرد، یادآور شد: این رویکرد در میان مدیران حوزوی شکل گرفته است و تنها باید به صورت میدانی وارد عمل شویم.

گزارشی از نشست«تحولات فلسطین و بایسته‌های رسانه‌ای حوزه و روحانیت»

تصویرسازی رسانه‌ها از غزه تنها غم و اندوه است

سپس حجت الاسلام والمسلمین رضا رستمی به برخی از آسیب ها در عرصه رسانه در حوادث اخیر غزه اشاره کرد و اظهار کرد: در خصوص اتفاقات فلسطین در عرصه رسانه شاهد آسیب‌هایی بودیم.

وی با اشاره به اینکه شاهد شور مردم فلسطین برای مقاومت هستیم، مطرح کرد: متأسفانه در فضای مجازی و رسانه‌ای تنها جلوه‌های غم، اندوه، ترس و ماتم به تصویر کشیده شد.

مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه با بیان اینکه مقام معظم رهبری از تعبیر شکست غیر قابل ترمیم و مفتضحانه برای اسرائیل یاد کرده‌اند، عنوان کرد: در سخنان مقام معظم رهبری، محور حماسه آفرینی بوده است.

وی ادامه داد: به فرض اگر اسرائیل خدایی نکرده تمام مردم غزه را نیز به شهادت برساند که هرگز موفق به این کار نخواهد شد ، بازهم در این جنگ از بُعد داخلی و خارجی شکست خورده است، چراکه دیگر جهان، اعتبار سابق را برای رژیم غاصب صهیونیستی قائل نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به اینکه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه از شکل‌گیری یک حرکت هم افزا و منسجمی در این زمینه استقبال می کند، خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های رسانه‌ای جذب مخاطب تأثیر بسیاری دارد که هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف می‌‍تواند در این عرصه مؤثر باشد.

باید در بحث پررنگ کردن حماسه مقاومت مردم غزه کار ویژه صورت بگیرد

در ادامه نیز سرکار خانم سلطانی نماینده جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه طلاب جامعه الزهرا(س) در این ایام خیلی قوی وارد شدند، اظهار کرد: تولیدات مطلوبی در این مدت با رویکرد تبیینی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در عرصه توزیع این محتواها نیز اقدامات خوبی انجام شده است، مطرح کرد: همچنین ایجاد مطالبه عمومی که در مقابل این ظلم سکوت نشود نیز در دستور کار قرار داشت.

نماینده جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه در این راستا پویش‌هایی نیز راه‌اندازی شد، عنوان کرد: همچنین طلاب بین الملل در عرصه تولید محتوا و ترجمه محتوا وارد میدان شدند.

وی با بیان اینکه در عرصه رسانه باید رسالت طلبگی خود را نیز انجام دهیم، خاطرنشان کرد: نباید صرفا به دنبال فعالیت رسانه‌ای باشیم بلکه باید از پشتوانه‌های طلبگی نیز استفاده کنیم.

سلطانی با اشاره به اینکه دشمن در عرصه‌های مختلف در تلاش است که اذهان عمومی را در مقابل مقام معظم رهبری قرار دهد، تصریح کرد: در این مسیر تبیین طلاب رسانه‌ای می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی با بیان اینکه باید در بحث پررنگ کردن حماسه مقاومت مردم غزه کار ویژه صورت بگیرد، یادآور شد: اگر این اتفاق رخ ندهد در عرصه گفتمان‌سازی مقاومت با مشکل مواجه خواهیم شد.

گزارشی از نشست«تحولات فلسطین و بایسته‌های رسانه‌ای حوزه و روحانیت»

راهبرد و استراتژی رسانه‌ای مشخصی در موضوع فلسطین وجود ندارد

در ادامه این نشست فلاحی نماینده جامعه المصطفی با اشاره به اینکه شورای المصطفی در نخستین روز پس از طوفان الاقصی تشکیل و تقسیم کار صورت گرفت، اظهار کرد: فعالیت‌ها نیز به دو بخش داخل کشور و خارج از کشور تقسیم شد.

وی با بیان اینکه در فعالیت‌های داخلی کانال‌های پژوهشی و پاسخ‌گویی به شبهات تشکیل شد، عنوان کرد: همچنین از طریق نمایندگی‌ها در خارج از کشور نیز پیگیری‌هایی صورت گرفت.

نماینده جامعه المصطفی با اشاره به اینکه پویش‌های خبری از طریق طلاب المصطفی راه‌اندازی شد، مطرح کرد: ترجمه بیانیه حضرت آقا به زبان‌های مختلف نیز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه راهبرد و استراتژی مشخصی در فعالیت‌های رسانه‌ای موضوع فلسطین وجود نداشت، خاطرنشان کرد: باید یک وحدت رویه شکل بگیرد که موضوع اصلی انتشار حماسه است یا مظلومیت.

فلاح، تصریح کرد: اگر ابتدا تمام واقعیت‌ها را به اطلاع مردم برسانیم، بسیاری از شبهه‌ها به وجود نخواهد آمد.

امروز تمام نگاه‌ها به جمهوری اسلامی است

سپس صحرایی مدیر روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه با اشاره به اینکه در جنگ نرم باید مانند جنگ سخت به یک مدل، نقشه، رهبری، استراتژی و هدف قائل باشیم، اظهار کرد: دولت هر کش متاثر از دیدگاه مردم آن کشور است.

وی با بیان اینکه امروز تمام نگاه‌ها به جمهوری اسلامی است، مطرح کرد: مردم دنیا در فضای مجازی و رسانه‌ها چشمشان به محتوای جمهوری اسلامی است و ما باید نسبت به تولید محتوا توجه ویژه داشته باشیم.

صحرایی با اشاره به اینکه راه‌اندازی پویش‌ها و جمع‌آوری کمک‌ها جزو اقدامات مرسوم است، عنوان کرد: این گونه کارها به هیچ وجه قانع کننده و کافی نیست.

وی با بیان اینکه باید اقدامات منسجم را دنبال کنیم، خاطرنشان کرد: در این راستا آمادگی لازم وجود دارد تا از یک استراتژی و راهبرد خاص پیروی کنیم.

گزارشی از نشست«تحولات فلسطین و بایسته‌های رسانه‌ای حوزه و روحانیت»

کانال‌هایی برای توزیع محتوا درباره حوادث غزه راه‌اندازی کرده ایم

سلیمی نماینده حوزه علمیه خواهران نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی را در موضوع فلسطین فعال کردیم، اظهار کرد: همچنین در این مسیر نسبت به برگزاری تجمعات و نشست‌ها نیز اقداماتی را انجام دادیم.

نماینده حوزه خواهران از راه‌اندازی کانال‌هایی برای توزیع محتوا در فضای مجازی درباره غزه یاد کرد و گفت: همچنین با مدیران استانی نیز هماهنگی لازم درخصوص انجام برخی اقدامات صورت گرفت.

تولید حدود دو هزار محصول رسانه ای در حوادث طوفان الاقصی

سپس سعیدی نجفی سردبیر خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه در عرصه رسانه رویکردهای مشخصی را در دستورکار قرار دادیم، اظهار کرد: در عرصه رسانه چهار اتفاق درحال رقم خوردن است که نخستین آن مظلوم نمایی اسرائیل است.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال تغییر واقعیت و نمایش برشی از واقعیت است، مطرح کرد: دشمن یک دروغ را در رسانه‌ها مکرر تکرار می‌کند تا مخاطب دچار تردید شود.

سردبیر خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه شبهات بسیاری توسط دشمن درحال پراکنده شدن است، عنوان کرد: خبرگزاری حوزه از ساعات ابتدای طوفان الاقصی ۱۰۶ منبع برای مطالعه ماجرای فلسطین را منتشر کرد.

وی با بیان اینکه احادیث روز خبرگزاری حوزه در بیش از ۴۰۰ کانال ایتایی بازنشر می‌شود، خاطرنشان کرد: در این مدت سعی شده است از احادیث متناسب با شرایط بین الملل منتشر شود.

سعیدی اضافه کرد: در این مدت هزار محصول فارسی، ۴۰۰ محصول غیر فارسی، ۲۰۰ گزارش تصویری، ۱۰۰ ویدیو کلیپ و ۵۰ محصول علمی فرهنگی رسانه ای در خبرگزاری منتشر شده است.

گزارشی از نشست«تحولات فلسطین و بایسته‌های رسانه‌ای حوزه و روحانیت»

حمایت مردم سایر کشورها از فلسطین منعکس شود

محمد حسنی مدیر فضای مجازی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در عرصه فضای مجازی زیرساختی برای انتشار در داخل کشور وجود دارد، اظهار داشت: اگر مراکز حوزوی محتوای خوبی داشته باشند می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ارتباطاتی نیز برای انتشار در فضای خارج از کشور داریم، مطرح کرد: باید اتفاقات خارج از کشور را به داخل منعکس کنیم تا مردم بدانند مردم بسیاری از کشورها در حمایت از فلسطین تجمع دارند.

مدیر فضای مجازی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه با اشاره به اینکه برخی از سلبریتی‌ها منتظر هستند تا بر موجی سوار شوند، عنوان کرد: می‌توانیم از اتفاقات موجود بهره بگیریم و این موج را در فضای رسانه‌ای ایجاد کنیم.

رشد قابل توجه ثبت درخواست تبلیغ نوین

 
سپس حجت الاسلام حاجیانی نماینده دفتر تبلیغات با اشاره به اینکه فعالیت‌های گسترده‌ای در مراکز مختلف دفتر تبلیغات شکل گرفته است و در مساله غزه از فعالیت میدانی، نشست‌های علمی، پاسخگویی به شبهات تا فعالیت مبلغین نوین در فضای مجازی انجلم شده، اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی امسال بودجه‌ای برای مصرف در عرصه فضای مجازی ندارد و هر آنچه رغم خورده از دغدغه مخلصانه طلاب و گروه‌های تبلیغ نوین بوده است.
 
وی مطرح کرد: از ابتدا تلاش ما بر این بوده است که از غزه روایت حماسی داشته باشیم و تمام فعالیت‌ها را به این جهت سوق دهیم تا بیشتر از اینکه روضه خوان مظلومیت فلسطینی‌ها شویم، از حماسه‌های آنان تقدیر کرده و الگویشان کنیم.
 
نماینده دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدای طوفان الاقصی سه فعالیت جمعی با حضور ۵۰۰ مبلغ داشته‌ایم، عنوان کرد: طی ۴۰ روز اخیر به صورت بی سابقه‌ای ۹۹۸ طلبه ثبت نامی در عرصه تبلیغ نوین داشته‌ایم که نشان از افزایش دغدغه طلاب برای یاری رساندن به مردم فلسطین در عرصه روایت رسانه‌ای و مجازی دارد و مناسب است بیش از پیش به این ظرفیت فکر کنیم.
 
وی با بیان اینکه طی این چهل روز ۳ هزار و ۱۹۱ کنشگر فعال داشتیم، خاطرنشان کرد: قطعا فعالیت‌های میدانی بسیار بیش‌تر از این چیزی است که برای سامانه‌های ما گزارش شده و همه نهادهای پشتیبانی و خدماتی حوزوی نیاز است سهم خودشان را در رونق بخشی به این دسته از مبلغین نوین مشخص نمایند، ما نیز در دفتر تبلیغات از هر گونه فعالیت مشترک و هم افزا در راستای تقویت این جبهه استقبال می‌کنیم."

گزارشی از نشست«تحولات فلسطین و بایسته‌های رسانه‌ای حوزه و روحانیت»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha