شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حضور روحانیت در دفاع مقدس

حوزه/عضو خبرگان رهبری و استاد شاخص حوزه علمیه قم به بیان برخی از خاطرات شنیدنی خود از دوران دفاع مقدس پرداخت و تصریح کرد: حضور روحانیت و حوزویان در سال های دفاع مقدس حقیقت درخشانی است که کسی نمی تواند آن را انکار و کتمان کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، وقتی در 31 شهریور ماه سال 59 ، جنگ از سوی صدام بعثی بر کشور تازه انقلاب کرده ی ما تحمیل شد، امام امت در سال های پایانی دفاع مقدس هشت ساله به نکته ای اشاره نمود که بعدها از آن تعبیر به " گنجِِ جنگ" شد: «هر روز ما در جنگ برکتی داشته ایم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ایم.»

پیر جماران همچنین با صلابت از دفاع جانانه ملت ایران در برابر یزیدیان زمانه حمایت کرد و به صراحت فرمود: «ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم.»

ایام هفته دفاع مقدس بی گمان یادآور رشادت ها و حماسه سازی های رزمندگان، شهدا، ایثارگران و همه ملت مقاوم ایران است و در این میان ، کیست که نداند روحانیت و حوزه های علمیه نیز سهم بسیار مهمی در شکل گیری این تابلوی همیشه درخشان و غرور آمیز در تاریخ این مرز و بوم داشته اند.

از همین رو با حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی ، عضو مجلس خبرگان رهبری و از اساتید حوزه علمیه قم گفتگویی کرده و ضمن آشنایی با خاطرات جذاب ایشان در ایام حضور در جبهه ، به برخی از نکات مهم درباره دفاع مقدس در این مصاحبه پرداخته ایم.

*برای شروع بحث بفرمایید که اولین بار چه زمانی در جبهه حضور پیدا کردید و این حضور مربوط به چه عملیاتی می شد؟

اولین بار در منطقه اهواز و بعدش هم در سوسنگرد توفیق حضور داشتم که مربوط می شد به ماه های آغاز جنگ تحمیلی و حضور در مجموعه رزمندگان جنگ های نامنظم و پارتیزانی که شهید چمران و مقام معظم رهبری مدیریت و ساماندهی این عزیزان را برعهده داشتند.

خیلی خوب یادم هست که در سال 60 و لحظه تحویل سال ما در مقر فرماندهی جنگ های نامنظم پای صحبت های شهید چمران بودیم و ایشان برایمان صحبت می کردند.

باور کنید هنوز هم طنین و آوای دلنشین این شهید بزرگوار همراه با من است. آنجایی که ما قرار داشتیم مکانی بود در اهواز به نام باشگاه افسران که فرماندهان و شخصیت های برجسته جنگ حضور می یافتند و جلسات مهمی نیز در آن جا برگزار می شد.

از جمله خاطرات شیرین بنده دیدار با شهید چمران و به ویژه بیانات زیبا و تاثیرگذار ایشان بود از جمله این که می گفت: یکی از آرزوهای ما این بود که شرایطی فراهم شود تا یک جهاد مشروعِ جامع الشرایط اسلامی شکل بگیرد و این امر تحت نظارت و مدیریت و فرماندهی یک فقیه جامع الشرایطی باشد که در آن جهاد مشروع بتوانیم از کیان دین و اسلام دفاع کرده و با متجاوزان به حریم دین و حقوق ملت و کشورهای اسلامی جنگ رو در رو داشته باشیم.

ایشان خطاب به جوان های حاضر در این جلسه که عموماً هم جوان بودند می گفت که در حال حاضر جنگی شروع شده در قالب دفاع از ارزش ها که فرماندهی اش بر عهده یک فقیه جامع الشرایط است و همیشه این فرصت دست یافتنی نیست و بنابر این باید قدر آن را بدانیم و در مسیر دفاع از اسلام و انقلاب و ایران اسلامی از همه توان خود بهره ببریم.

*در آن مقطع به عنوان روحانی نیز فعالیت های تبلیغی و دینی هم داشتید؟!

بله، بنده ضمن آن که لباس رزم می پوشیدم و همراه رزمنده ها بودم ، در عین حال در کسوت اهل علم و با لباس روحانی نیز حضور داشتم و طبعاً در شرایطی امامت جماعت رزمندگان بوده و هر از گاهی برای آن عزیزان سخنرانی هم می کردم.

ما در همان مقطع ابتدای جنگ و در جریان جنگ های چریکی ، شهدا و جانبازانی تقدیم کردیم که حقیقتاً جان فشانی بسیاری در ماه های سخت آغاز دفاع مقدس داشتند و باید به طور ویژه یاد و خاطره آن خط شکنان گرامی داشته شود.

*در ادامه جنگ تحمیلی در چه عملیات های دیگری حضور پیدا کردید؟

خدای متعال این توفیق را داد که بتوانم دوشادوش رزمندگان در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نیز در یکی از مراحل آن حاضر باشم ، ضمن آن که علاوه بر جبهه جنوب دو سه مرتبه ای نیز در جبهه غرب کشور در استان های کرمانشاه و کردستان حضور داشتم.

*در صورت امکان خاطره جذابی از آن سال ها برایمان تعریف کنید که قطعاً برای نسل جدید به ویژه طلاب و فضلای جوان نیز ارزشمند و جالب خواهد بود؛

در همان ایامی که جزو رزمندگان جنگ های چریکی بودم، یک شبی که ما از منطقه سوسنگرد به اهواز برگشته بودیم و پس از عملیات خسته و کوفته هم بودیم ، پاسی از شب هم گذشته بود که به یکباره دشمن مدرسه شهید مصطفی خمینی در اهواز را که مقر نیروهای ما هم بود با حمله هوایی به شدت بمباران کرد و ما که در خوابی سنگین و شیرین فرو رفته بودیم بر اثر انفجار شدید و شعله ور شدن آتش هراسان از خواب بیدار شدیم که گرد و غبار شدیدی هم ایجاد شده بود و تنفس بسیار مشکل بود.

در آن بحبوحه با آن آوار و گرد و غبار و آتش زیاد، مشاهده می کردم که برخی نیروهای زبده جنگ های نامنظم در آن تاریکی و قطع برق که همراه با بوی بد و بسیار آزاردهنده باروت شده بود، هراسان داد می زدند که حاج آقا حسینی کجاست؛ این رفتار آن ها واقعاً برای خود من جالب بود که در این گیر و دار بی خیال جان خود شده و می خواستند ما را نجات بدهند.

*همان طور که حضرتعالی هم مطلع هستید متاسفانه در سال های اخیر ، عده ای به ناحق کوشیده اند که نقش و حضور روحانیت در دفاع مقدس و جبهه های حق علیه باطل را کمرنگ و ناچیز نشان دهند. شما با توجه به این که خودتان در این عرصه حضور داشتید، چه پاسخی به این گونه ادعاها دارید؟!

ببینید نقش و  روحانیت در دفاع مقدس، مساله ای نیست که کسی بخواهد آن را منکر بشود. واقعیت امر این است که به لطف پروردگار و با عنایت امام زمان(عج) ، روحانیت در طول تاریخ تشیع و مخصوصاً در مقاطع حساس که نیاز به ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی بوده و به ویژه به طور محسوس و فراگیر در طول تاریخ انقلاب اسلامی از آغاز نهضت از 15 خرداد 42 تا پیروزی انقلاب در بهمن 57 همواره در صحنه حضور با بصیرت و فعالی داشته است و این امر به خصوص در طول هشت سال دفاع مقدس بسیار پررنگ بوده است.

عزیزان روحانی و طلبه ، الحق و الانصاف و فارغ از هر گونه تعصب و اغراق و مبالغه ای ، بسیار عالی در این صحنه درخشیدند و نقش و رسالت راستین خود را ایفا کردند؛ سند این ادعا نیز آمار بالای شهدا و جانبازان و آزادگان از جامعه روحانیت است که به نسبت تعداد جمعیت حوزویان در سال های دفاع مقدس در بالاترین رتبه نسبت به دیگر اقشار جامعه قرار دارد.

 بنده خوب به خاطر دارم که مدتی در اوایل جنگ به جهت حضور روحانیت در دفاع مقدس، برخی حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه قم تعطیل شد و بعد که جنگ طولانی شد، گفتند حوزه نباید تعطیل شود و لذا با مدیریت و برنامه ریزی به تناوب نیروها به جبهه می رفتند و حوزه ها نیز به ادامه برنامه خود می پرداخت

روحانیت به لطف خدا و عنایت حضرت ولی عصر(عج) در پیشگامی و پیش قدمی در عرصه فداکاری نه تنها عقب نمانده بلکه همواره پیشتاز بوده است حتی در ماجرای غم انگیز سال گذشته منا مشاهده کردیم که در کنار هموطنان عزیزمان، برخی از شاخص ترین اساتید و علما و چهره های روحانی نیز مهاجر الی الله شده و مظلومانه جان باختند که از آن جمله می توان به مرحوم آیت الله مویدی قمی، حجت الاسلام و المسلمین قلی پور گیلانی اشاره کرد.

گفتگو : سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha