شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصاحبه امام خمینی

حوزه/ اولا سـازش بـا يـك فـرد جانى مانند شاه، خيانت به ملت ايران و اسلام است و در ثـانـى مـلت ايـران در رفراندم تاسوعا و عاشورا با اكثريت قريب به اتفاق، قاطعانه شـاه و رژيم سلطنتى را محكوم كرده و خواستار برقرارى جمهورى اسلامى شده است و هيچ كـس حق ندارد با شاه كه از سلطنت مخلوع است، سازش كند

خبرگزاری «حوزه»؛ مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

مصاحبه امام خمينى(ره) با خبرنگار مجله انگليسى زبان لبنانى در تاريخ 10/10/1357

سؤال: پيش بينى شما براى ايران سال 1979 چيست ؟

جـواب: آنـچـه مـسـلم و قطعى است، اين است كه اوضاع ايران جز با سقوط شاه و برچيده شـدن رژيم سلطنتى و استقرار حكومت اسلامى آرام نمى گيرد. امروز عليرغم قدرت نظامى جـهنمى شاه اين ملت ايرانند كه ابتكار عمل را در دست دارند و از اين جهت قدم به قدم رژيم حـاكـم ايـران و حـامـيـانـش را عقب نشانده اند و در ماه هاى آينده به يارى خداى تعالى شاهد پيروزى هاى درخشانترى خواهند بود.

سـؤال: به نظر شما، تحت چه اوضاع و احوالى يك نوع سازش با شاه ممكن مى گردد؟ مـثـلا مى پذيريد كه اصلاحى در قانون اساسى بشود كه بنابر آن، شاه مانند پادشاه انگليس به عنوان مظهرى در رأس دولت بماند؟

جـواب: اولا سـازش بـا يـك فـرد جانى مانند شاه، خيانت به ملت ايران و اسلام است و در ثـانـى مـلت ايـران در رفراندم تاسوعا و عاشورا با اكثريت قريب به اتفاق، قاطعانه شـاه و رژيم سلطنتى را محكوم كرده و خواستار برقرارى جمهورى اسلامى شده است و هيچ كـس حق ندارد با شاه كه از سلطنت مخلوع است، سازش كند و يا اساس سلطنت را بپذيرد، چـه شـخـص مـحـمـدرضـا پـهـلوى در ايـن مـقـام بـاشـد يـا ديـگـرى و بـه هـمـيـن دليـل ، قـانـون اسـاسـى كـه رژيـم ايران را سلطنتى مى شناسد، چون از نظر ملت رژيم سلطنتى مردود است ، از اعتبار ساقط است و بايد قانون اساسى جديدى تدوين شود.

سؤال: آيا شما كناره گيرى شاه را به نفع پسرش مى پذيرد؟

جواب: هيچ فردى از دودمان پهلوى مورد قبول ملت نيست و نه تنها در مقام سلطنت؛ بلكه در هيچ مقام دولتى هم حق ندارند دخالت كنند.

سؤال: آيا فكر مى كنيد دامنه حوادث ايران به تركيه نيز كشيده شود؟

جـواب: نـهـضـت مـقـدس ايـران، نهضت اسلامى است و از اين جهت بديهى است كه همه مسلمين جهان تحت تاثير آن قرار مى گيرند.

سـؤال: فكر مى كنيد در كوشش هايتان براى سرنگون كردن شاه، چه دولتى به شما كمك مى كند؟

جـواب: مـلت ايـران با اراده آهنين خود، تنها با اتكا به نيروى الهى قيام كرده است و در ايـن نـهـضـت بـه هـيـچ دولتـى مـتـكـى نـيـسـت و بـه خـواسـت خـداى تـعـالى بـا حـفـظ استقلال در نهضت خود، شاه را سرنگون خواهد كرد. وظيفه همه دولت هاى اسلامى در درجه اول و سـايـر دولت هـا كـه مـايلند در آينده با ملت ايران روابط حسنه داشته باشند، اين اسـت كـه مـلت مـظـلوم و قـهـرمـان ايران را در رسيدن به اهدافش يارى كنند و تاكنون هيچ دولتى از ملت ايرن دفاع نكرده است .

سـؤال: شـمـا بـه عـنـوان رهـبـر مـخـالفـيـن، روابـط جـارى خـود را بـا دول و افـراد زيـر چـگـونه توصيف مى كنيد؟ 1-دستگاه كارتر 2-دولت روسيه 3-دولت چـيـن 4-دولت عـراق 5-كـشـورهـاى عـرب تـوليـد كـنـنـده نـفت 6-سادات 7-اسرائيل 8-ياسر عرفات و جنبش ‍ فلسطين.

جواب: رئيس جمهورى آمريكا با حمايت هاى بى دريغ خود از شاه و اهانت هائى كه به ملت ايران نموده است ، در صف دشمنان ايران قرار گرفته است و روسيه شوروى هم اگرچه نه در حد آمريكا، ولى تاكنون نه تنها شاه را محكوم نكرده بلكه از او حمايت هم كرده است و از تـحـريـف نهضت مقدس اسلامى ايران خوددارى نكرده است. رئيس كشور چين وقيحانه از روى كشتگان ما عبور كرد و در كاخ ظلم از اقدامات مترقيانه او هم ستايش نمود. دولت عراق هـم زيـر فـشـار شـاه، از اقـدامـات هـر كـس كـه در خاك عراق به نفع ملت ايران انجام دهد جـلوگـيـرى مـى كـنـد. سـادات هـم بـا اقـدامـات خود عليه مصالح مسلمين و كشورهاى عرب و بـرادران فـلسـطـيـنـى، مـطـرود جـهـان عـرب و اسـلام اسـت. اسـرائيـل از نـظـر اسـلام و مـسـلمـيـن و تمامى موازين بين المللى، غاصب و متجاوز است و ما كمترين اهمال و سستى را در پايان دادن به تجاوزات او جايز نمى دانيم و من در فرصت هاى مناسب از اقدامات و تلاش هاى ياسر عرفات براى بدست آوردن حقوق فلسطينى ها و برگرداندن اراضى اسلامى به مسلمين حمايت كرده ام.

سؤال: آيا شما از يك حكومت غير نظامى تحت رياست كريم سنجابى در پست نخست وزير، به عنوان راه حلى براى بحران ايران حمايت مى كنيد؟

جواب: با وجود شاه هيچ راه حلى امكان پذير نيست .

سـؤ ال: آيـا دعـوت شما به اعتصاب بى پايان در صنعت نفت است و يا تا وقتى است كه شاه كنار برود؟

جـواب: بـله، تـا وقـتى است كه شاه كنار برود. شاه نفت ما را براى تحكيم خودش بدون هـيـچ مـجـوزى بـه امـريـكا مى داد و از پول آن اسلحه امريكائى كه به هيچ درد ملت ايران نمى خورد، مى خريد. اصولا نفت تاكنون پشتوانه حكومت غاصبانه شاه بود و من حكم كردم كـه ديـگـر صـادر نشود و اعتصاب تا رفتن شاه ادامه دارد و بعدا ما نفت را به هر كشورى كه مايل باشيم مى فروشيم .

سـؤال: تـحـت چـه شـرايـطـى ، اگـر شـمـا هـمـچـو مـقـتضياتى را منطقى مى بينيد، ارتش شاهنشاهى به ضد شاه خواهد شد؟

جـواب: هـم اكـنـون طـبـق اخـبـار واصـله، مـخالفت سربازان و افسران با شاه و دستورات فرماندهان خود روز افزون است. سربازها از خدمت ارتش فرار مى كنند، در بسيارى موارد فـرمـانـدهان خود را كشته اند و بسيارى از آنها هم كه در ارتش باقى مانده اند، موافق با كشتار شاه نيستند و طبيعى است كه شاه آخرين اميدهاى خود را به ارتش از دست بدهد.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha