شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ائتلاف روسیه  ایران و ترکیه

حوزه/ سلوم محمد سلوم گفت: خروج نظامی آمریکا به معنای دست برداشتن آمریکا از پرونده سوریه نیست، بلکه آنها نقشه جدیدی برای سوریه و منطقه طراحی کرده‌اند.

سلوم محمد سلوم نماینده مجلس ملی سوریه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، به بیان تحلیل خود درباره خروج نظامیان آمریکا از سوریه و تمام منطقه پرداخت و تاکید کرد خروج نظامی آمریکا به معنای دست برداشتن آمریکا از پرونده سوریه نیست بلکه آنها نقشه جدیدی برای سوریه و منطقه طراحی کرده اند، اما در هر صورت این خروج ناگهانی موجب نگرانی رژیم صهیونیستی شده است.

وی همچنین ائتلاف سه کشور ایران، ترکیه و روسیه را ائتلافی ارزشمند دانست که می‌تواند قواعد بازی منطقه و بین الملل را تغییر دهد و از سوی دیگر این کشورها را در مقابل تحریم های آمریکا بیمه می‌کند.

 

حوزه: عقب‌نشینی آمریکا از سوریه و کشورهای منطقه مانند افغانستان چه پیامی دارد؟

در ابتدا باید اشاره کنم که حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه حضوری غیر قانونی و بدون موافقت دولت سوریه بود و همین حضور، خود نوعی تجاوز و اشغالگری و نقض آشکار میثاق سازمان ملل متحد است و این واقعیتی است که دولت سوریه بارها بر آن تاکید کرده است.

دولت سوریه بر این اساس از سازمان ملل متحد و شورای امنیت درخواست کرد جنایت‌های ائتلاف واشنگتن علیه شهروندان شمال شرق سوریه را محکوم کند و از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که ادعا و خیال آمریکایی‌ها در مورد مبارزه آنها با تررویسم کاملا نادرست و دروغ است، بلکه آمریکا خود حامی تروریسم است و اتفاقات سوریه نیز این را ثابت می کند.

اما اعلام خروج آمریکا از سوریه پیام‌های متعددی دارد که عبارتند از:

1. باید توجه داشت که خروج نمادین نیروهای نظامی آمریکا از خاک سوریه با خروج آمریکا از پرونده سوریه تفاوت دارد؛ زیرا عقب نشینی نمادین نیروهای نظامی آمریکا اندکی پس از دست داشتن مستقیم آمریکا در توطئه علیه سوریه منافاتی ندارد با اینکه نقش آمریکا در پس از این عقب نشینی نیز ادامه داشته باشد و به بیان دیگر باید گفت فقط تاکتیک آمریکا در سوریه تغییر کرده و یا اینکه نقش خود را به طرف‌های دیگری داده تا ماموریت های آمریکا را در منطقه به انجام برسانند.

2. اعلام ناگهانی خروج از منطقه فقط نوعی نمایش از سوی رئیس جمهور آمریکا است که این کارها را دوست دارد، اما واقعیت ها نشان می‌دهد استمرار حضور آمریکا برای آنها دشوار بود و آنها به این نتیجه رسیدند که می‌توانند از طریق مزدوران خود در منطقه توطئه های خود را اجرایی کنند.

3. نباید فراموش کنیم که ایستادگی و مقاومت سوریه و رشادت های هم پیمانان سوریه مانند ایران و روسیه و مقاومت اسلامی لبنان نیز نقشی اساسی در شکست توطئه آمریکا در سوریه داشت و اکنون این تصمیم ترامپ نشانه شکست قطعی اهداف آمریکا است و انتظار ما این است که ترامپ به خاطر این شکست خود نقشه ای برای سوریه و منطقه در سر داشته باشد و شاید هم به گزینه پیچیده ساختن راه حل سیاسی روی بیاورد.

 

حوزه: ارزیابی شما از سیاست های ترامپ در منطقه به ویژه سوریه چیست؟ آیا ترامپ به فکر هزینه سنگین حضور آمریکا در منطقه است یا اهداف دیگری دارد؟

رئیس جمهور آمریکا به دنبال اجرای سیاست های خارجی خود با شعار "اول آمریکا" است و یکی از اولویت‌های منافع آمریکا امنیت اسرائیل است که و برای رسیدن به این هدف سیاست آمریکا در منطقه همواره بر خشونت و بحران آفرینی و تعمیق بحران ها و حمایت از تروریسم با شعار مبارزه با تروریسم بوده بدون اینکه برای مبارزه با تروریست ها کاری بکند و گواه این مدعا نیز این است که آمریکا با حضور نامشروع نظامی خود در سوریه تلاش کرد با کمک هم پیمانان خود سوریه را متلاشی و تجزیه کند.

اما در مورد درگیری کشورهای عربی با اسرائیل، آمریکا با انتقال سفارت خود به قدس احساسات مسلمانان جهان را تحریک کرد و بر خلاف قوانین و عرف بین‌الملل همواره از شهرک سازی صهیونیست ها نیز حمایت می‌کند که این نیز موجب تحریم صاحبان حق در فلسطین اشغالی است.

ترامپ همچنین در برابر تجاوز هم پیمانان خود از جمله عربستان به یمن و کشتار مردم آن و تخریب کامل این کشور سکوت کرد.

سیاست آمریکا در عراق و لیبی نیز بر اساس دشمنی و نفرت و ایجاد درگیری و فتنه و تلاش برای تجزیه منطقه استوار است و تمام این اقدامات برای این است که بتواند امنیت اسرائیل را تامین کند و مسئله فلسطین را از کانون توجه خارج سازد.

 

حوزه: آیا احتمال افزایش تنش ها میان رژیم صهیونیستی و ایران در سوریه به ویژه پس از تهدیدهای نتانیاهو وجود دارد؟

این اتفاق کاملا مورد انتظار است، زیرا نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از اعلام عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه تهدید کرد که اسرائیل بر شدت درگیری های خود با نیروهای هم پیمان با ایران در سوریه خواهد افزود و این تهدیدها همچنان علیه سوریه و ایران و مقاومت اسلامی جنوب لبنان ادامه دارد.

من گمان نمی‌کنم که اسرائیل بخواهد تنش‌ها را فزایش دهد و وارد جنگی نظامی بشود، بلکه گزینه او در حد تهدید است، زیرا عقب نشینی نیروهای آمریکایی موجب نگرانی صهیونیست‌ها است و آنها حضور نظامی آمریکا در سوریه را ضامن امنیت خود می پنداشتند.

 

حوزه: نظر شما درباره نقش ائتلاف روسیه، ترکیه، ایران در زمینه اعمال فشار سیاسی بر آمریکا چیست؟

روشن است که این ائتلاف در مقابل ائتلاف اطلسی قرار دارد و تاثیر آن فراتر از سوریه و مشرق زمین خواهد بود تا جایی که می تواند قواعد بازی جهانی را از نو تعیین کند و اردوغان را به سوی ائتلاف شانگهای بکشاند و این یک تحول استراتژیک محسوب می‌شود که پیامدهای بزرگی خواهد داشت.

البته تاثیرات مستقیم و آینده این ائتلاف موجب تقویت امنیت و ثبات و حاکمیت سوریه و وحدت اراضی آن خواهد شد تا مردم سوریه بیش از پیش به هم پیمانان روسی و ایرانی خود اعتماد پیدا کنند.

پس استراتژی جدید اوراسیا در واقع نوعی تحکیم ائتلاف استراتژیک با ایران است و در اینجا نیاز است که ترکیه از ائتلاف جبهه اطلسی به جبهه اوراسیا نقل مکان کند و این ضربه ای بر تئوری جنگ مذهبی است که آمریکا برای ترویج آن و ایجاد درگیری در منطقه از عربستان و اندیشه وهابی استفاده می‌کند.

این ائتلاف از سوی دیگر قدرت مقابله با تحریم‌های آمریکا را به هرکدام از طرف ها خواهد بخشید و آنها خواهند توانست در برابر خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و از سر گیری تحریم‌ها علیه ایران نیز متحد شوند.

در نتیجه این ائتلاف منجر به فشار بر آمریکا و خنثی ساختن توطئه های آنها علیه این کشورها خواهد شد.

 

حوزه: نظر شما درباره قدرت ارتش سوریه و تجربیات نظامی آن در سال‌های گذشته در برابر قدرت های بیگانه به ویژه آمریکا چیست؟ آیا ارتش سوریه برای بازپس گیری جولان اشغالی آمادگی دارد؟

در ابتدا باید یادآور شوم که ارتش سوریه یک ارتش اعتقادی است که از زمان حافظ اسد پایه ریزی شد تا ارتشی قدرتمند برای دفاع از خاک سوریه و مبارزه با دشمن صهیونیستی و آزادسازی سرزمین های اشغال شده از دست دشمن متجاوز باشد.

ارتش سوریه در خلال نبرد و مبارزه با تروریست ها و حامیان آنها در خاک سوریه تجربه های نظامی زیادی به دست آورد که توانست از این تجربه ها به صورت متناسب با جنگ نظامی موجود و شرایط آن بهره ببرد و تمام دشمنان تروریست تکفیری مورد حمایت کشورهای بزرگ و بهره مند از حمایت‌های مادی و نظامی و آموزشی قدرت های بزرگ نتوانستند مانعی در برابر ارتش سوریه باشند و این ارتش توانست با تکیه بر قدرت خود به مهارت های و توانمندی های جنگی دست بیابد و قدرت های خود را توسعه بدهد تا در برابر تروریست ها پیروز شود و و البته در این میان نباید نقش بزرگ هم پیمانان سوریه ماند روسیه و ایران و مقاومت لبنان را از یاد ببریم که آنها نیز در کنار ارتش و ملت سوریه در برابر تروریست های بیگانه ایستادند و البته رهبر و ملت سوریه نیز در کنار ارتش شجاع آن ایستادند و این ارتش آزادی تمام سرزمین های اشغال شده توسط صهیونیست‌ها و آزادسازی جولان سوریه و پاکسازی خاک سوریه از لوث وجود دشمن را هدف بزرگ خود می‌داند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha