شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فتحعلی خانی

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اساساً تولید علوم انسانی بومی و دینی بدون مشارکت فعال حوزه های علمیه میسر نیست.

دکتر محمد فتحعلی خانی در گفتگو  با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که تحول در علوم انسانی یکی از مقدمات ضروری تحقق مدیریت جامعه اسلامی است، گفت: مدیریت جامعه اسلامی یعنی حرکت به سمت تحقق جامعه ای که مناسبات آن را اسلام و اندیشه اخلاقی و حقوقی این دین مقدس تعیین می کند که در واقع همانا حرکت به سمت و سوی برپایی تمدن اسلامی است.

رئیس پژوهشکده علوم اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به این که  اساساً تولید علوم انسانی بومی و دینی بدون مشارکت فعال حوزه های علمیه میسر نیست، ابراز داشت: تولید علوم انسانیِ بومی، پیش از هر چیز نیازمند درک عمیق از معارف اسلامی است و این درک عمیق در حوزه های علمیه شکل گرفته و نتایج مورد نظر خود را نشان می دهد.

وی با تاکید بر این که بی شک علوم انسانیِ فعلی، دردی از مشکلات جامعه را دوا نمی کند، خواستار مشارکت و سهیم شدن هر چه بیشتر حوزه های علمیه در فرآیند تحول در علوم انسانی شد و گفت: تلاش به منظور تولید علوم انسانی بومی و اسلامی ، از جمله مهم ترین مطالبات و دغدغه های رهبر معظم انقلاب از حوزه و دانشگاه است.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: متاسفانه آنچه در دانشگاه ها آموزش داده می شود، همان نسخه غربی و قدیمی علوم انسانی است که چنین علومی به هیچ وجه نمی تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.

فتحعلی خانی اضافه کرد: البته در دانشگاه های ما استادان متدین، انقلابی و تربیت شده فرهنگ انقلاب اسلامی کم نیستند که آن ها می خواهند کشور به سمت تولید علوم انسانی اسلامی حرکت کند، ولی فعلا ساختار دانشگاهی موجود به آن ها این مجال را نمی دهد.

وی یادآور شد: در واقع آن ها در چرخه «آموزش برای آموزش» گرفتار هستند، ضمن آن که حجم پذیرش در دانشگاه های هم زیاد است و این مساله، وقت بسیاری از استاد می گیرد؛ در چنین وضعیتی، استاد دانشگاه فرصت دانش افزایی در قلمرو آموخته های پیشین خود را ندارد، چه رسد به این که به توسعه دانش خود در جهت آموزه های بنیادین اسلامی بپردازد تا آگاهی های لازم برای ورود به عرصه تولید علوم انسانیِ اسلامی را فراهم سازد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha