شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید فراهانی‌فرد بر لزوم دایر کردن کرسی‌های درس خارج فقه با موضوع اقتصاد اسلامی در حوزه علمیه تاکید کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه ضمن اشاره به مطلب فوق و با بیان این که در خصوص دخالت دین اسلام در مساله اقتصاد، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، اظهار داشت: یک نگاه ، نگاه حداقلی است که بین برخی متدینین وجود دارد مبنی بر این که دین متکفل امور اخروی مردم است و در مساله معیشت و دنیای مردم چندان دخالتی نمی کند.

وی افزود: یک نگاه حداکثری نیز وجود دارد مبنی بر این که بر اساس آیات و روایات، دین اسلام برای همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد حرف و سخن دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که خود نگاه حداکثری شامل دو بخش می‌شود، گفت: بخش اول در این قسمت مربوط به نگاه خرد و در حوزه فردی می‌شود مثل روشی که در رساله‌های عملیه وجود دارد و از این طریق، تکلیف فردی اشخاص در رابطه با مسایلی چون قرض ، وام و غیره مشخص می‌گردد.

وی اضافه کرد: بخش دوم شامل این بحث است که اساسا دین علاوه بر مباحث فردی و فتوامحوری ، متکفل یک نگاه کلی و کلان در خصوص مباحث اقتصادی است, اما چون تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی وجود نداشته این بخش عملا مورد غفلت واقع شده است.

این پژوهشگر عرصه اقتصاد اسلامی همچنین در ادامه با اشاره به این که بخش قابل توجهی از رسالات عملیه، درباره معاملات اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اولین کسی که در عرصه کلان و نظام مند اقتصاد اسلامی گام برداشت یک فقیه بود و آن هم کسی نبود جز شهید آیت الله صدر که در کتاب «اقتصادنا» ، به این موضوعات اساسی پرداخت.

وی افزود: با توجه به این که نویسنده چنین کتاب ارزشمندی یک فقیه جامع الشرایط است، حوزه‌های علمیه نیز باید در این راستا گام‌های بیشتر و جدی تری بردارند.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی فرد ادامه داد: با توجه به وجود حاکمیت دینی در کشور و نیز تاکید خاص مقام معظم رهبری بر اهمیت دادن حوزه به مباحث اقتصادی، حوزویان باید بیش از پیش وارد این مباحث شوند.

وی تصریح کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، بروز برخی از مشکلات اقتصادی در کشور به خاطر آن است که به اسلام عمل نمی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی همچنین اظهار داشت: خوشبختانه در حوزه در این عرصه‌ها کارهای خوبی شروع شده و برخی از فضلای حوزه که در این باره احساس ضرورت و دغدغه کرده اند، وارد میدان شده اند ، اما باید توجه داشت برای این که این جریان ابتر نماند، باید طلاب و فضلای علاقه مند و مستعد بیشتری به بحث و بررسی درباره مسایل اقتصاد اسلامی بپردازند.

وی افزود: به نظر می‌رسد که در این خصوص حضور حوزویان مستعد یک واجب کفایی و بلکه برای این طیف از افراد، واجب عینی باشد.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha