شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر تبریزی فرزند، مرحوم آیت‌الله العظمی تبریزی(ره) با نقل خاطره‌ای از والد خود، پیرامون جریان تغییر فتوای معظم‌له در پاسخ به استفتاء یکی از مقلدان، عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) در کمک به مراجع عظام تقلید برای صدور فتوا را حقیقتی انکارناپذیر می‌داند.

خبرگزاری حوزه، خاطره فرزند این مرجع تقلید از نحوه تجدیدنظر و تغییر در صدور فتوای ایشان را منتشر می‌کند.

فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی تبریزى(ره) نقل می‌کند: بسیار کم اتفاق مى‏افتاد، مرحوم والد فتوایى را بنویسند و بعداً آن را تغییر دهند؛ بلکه آنچه بر کاغذ مى‏آوردند، با تواضع کامل مى‏فرمودند« این است آنچه به ذهن من رسیده. ان شاء اللَّه مرضىّ خداوند متعال و اهل‌بیت ‏علیهم‌السلام باشد» تا اینکه نیمه شبى قبل از اذان صبح، والده زنگ زد و گفت: پدرتان مى‏گوید، فلان استفتاء را نفرستید و فعلاً نگه دارید، باید اصلاح شود؛ بسیار تعجب کردم که در این نیمه شب و قبل از اذان صبح، چه اتفاقى افتاده و چرا آقا این تصمیم را گرفته است؟

صبح به دفتر رفتم و به یکى از اعضاى شوراى استفتاء، حجت‌الاسلام والمسلمین شوپائى، گفتم آقا چه استفتائى را مى‏خواهند؟ خوشبختانه ارسال نشده بود و آن را تقدیم کردم، ایشان قلم مبارک را بر روى کاغذ گذاشته و استفتاء را اصلاح کردند.

*نکته

 تغییر پاسخ استفتاء مربوط به مسئله نکاح و بسیار حساس بود، بنابراین ذهن ما را به قضیه شیخ مفیدرحمه الله معطوف کرد، بعد از آن که شیخ مفیدرحمه الله، در خانه خود را بست، فرمود: اگر بنا است در حکم شرعى اشتباه کنیم پس بهتر است درِ خانه بسته باشد. آنگاه امام زمان‏ علیه‌السلام فرمود: شما کار خود را بکنید، ما به شما کمک خواهیم کرد.

این علماى بزرگ تحت توجه ولى عصر علیه‌السلام هستند و ایشان همواره ناظر بر اعمال آنها است و چه بزرگانى که مورد عنایت و لطف آن بزرگوار قرار گرفته و مى‏گیرند. یقیناً شخصیتى مثل مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا جوادآقا تبریزی که شب و روز خود را وقف مذهب کرده و با دل و جان در راه اعتلای مذهب تلاش مى‏کرد، عنایتى از طرف صاحب مذهب حجة بن الحسن العسکرى‏ علیه‌السلام شده که توانسته این گونه به حوزه و تشیع خدمت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha