شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

شهید دستغیب خطیبی توانا، عالمی برجسته، مبارزی پایمرد و خبره ای اندیشه ورز بود که حضورش در میان مردم با سادگی و صفا و صمیمیتی مثال زدنی همراه بود و همیشه برایشان میوه آگاهی و برگ سبز حکمت و خرد و شعور و شور به دنبال داشت.

خبرگزاری حوزه/ در میان شهدای محراب که همگی‌شان از علمای برجسته، مبارزان انقلابی و فرهیختگان بزرگوار حوزوی بودند و هریک به شیوه ای و منشی مشهور و معروف گشتند، نام و خاطره شهید آیت الله دستغیب با خطابه‌های شورانگیز و آگاهی بخشش که بعدها تبدیل به کتاب هایی خوش‌خوان و جذاب برای همه اقشار جامعه شد، پیوند خورده است.

خطیبی توانا که حضورش در میان مردم با سادگی، صفا و صمیمیتی مثال زدنی همراه بود و همیشه برایشان میوه آگاهی و برگ سبز حکمت و خرد و شعور و شور به همراه داشت.

ایشان کتاب‌های متنوع و خواندنی فراوانی دارد که عموما پیاده شده سخنرانی‌های ایشان است و از جمله پرفروشهای بازار کتاب در طی سال‌های مختلف بوده است.

قلم ساده و بیان صمیمی و روایتی نرم و خوش‌خوان این کتاب‌ها به مخاطب کمک کرد تا به خوبی و سرعت با متن این آثار همراه شود و شیوه خطابه و داستانواره آنها برایش جذاب و گیرا بنمایاند.

کتابهایی مثل گناهان کبیره و... که همگی در سال‌هایی نه چندان دور در میان کتابخوانهای ایرانی از پیر و جوان و خرد و کلان و زن و مرد و تحصیلکرده و عوام، مشتری داشت و دست به دست و خوانده می‌شد.

شهید دستغیب صاحب بیان خوبی بود و سخنرانی های ایشان از برنامه‌های پرشنونده رادیو در دوران حیات و پس از شهادتش بود.

زمانی که تلویزیون، اینترنت و سایر شبکه‌های مجازی و کاذب این دوره، نتوانسته بودند اینچنین بر زندگی مردم تفوق و تسلط یابند و آنها هنوز فرصتی برای خواندن و شنیدن و تأمل و توجه و تنبه داشتند!

و در این میان سخنرانی های روحانیون خوش صحبت، گیرا و جذاب نظیر مرحوم راشد، مرحوم کافی، مرحوم دستغیب و مرحوم توسلی و دیگران می‌توانست مردم را پای رادیو بکشاند و ساعتی را در گل‌گشت معارف دینی و بوستان قرآن و حدیث به گشت و گذار دعوت کند.

سید عبدالحسین دستغیب شیرازی متولد ۱۸ آذر ۱۲۹۲ ، معروف به شهید دستغیب، همان مجتهد بزرگواری بود که رییس حوزه علمیه فارس، نماینده ولی فقیه در استان فارس، امام جمعه شیراز و نماینده استان فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

شهید دستغیب آموزش و فراگیری علوم پایه را مثل سایر جوانان روزگار خویش از درس مکتب‏خانه آغاز کرد و با یادگیری قرآن و نصاب و خواندن چند کتاب منظوم و منثور فارسی مکتب را گذراند.

 پس از آن شروع به تحصیل علوم اسلامی نمود و درس‌های ابتدایی حوزه علمیه را نزد پدر خواند. پس از فوت پدر، تحصیلات را در مدرسه خان شیراز ادامه داد و نزد اساتیدی همچون مرحوم شیخ اسماعیل، ملا احمد دارابی و ملا علی‌اکبر ارسنجانی دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند. در سال ۱۳۱۴ به نجف اشرف هجرت نمود و در طول هفت سال تحصیل و تحقیق و پژوهش، به درجه رفیع اجتهاد نایل آمد.

از جمله اساتید ایشان می توان به سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی سید باقر اصطهباناتی و محمدکاظم شیرازی اشاره نمود.

از جمله تألیفات ایشان می توان به کتاب‌های آدابی از قرآن، سرای دیگر، معارفی از قرآن، رازگویی و قرآن قلب قرآن، حقایقی از قرآن، معراج قیامت و قرآن بهشت جاویدان، فاتحه‏الکتاب، صلوه الخاشعین، بندگی راز آفرینش، ایمان، گناهان کبیره، گنجینه‏ای از قرآن، سیدالشهداء، زندگانی صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) قلب سلیم، استعاذه، شرح فوائد الاصول شیخ انصاری، شرح کفایة الاصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه و اصول محمدکاظم شیرازی، داستان‌های شگفت و... اشاره نمود.

شهید دستغیب در ۲۰ آذر سال ۱۳۶۰ به دست منافقین خبیث و مزدوران استکبار جهانی، در محراب عبادت به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

درود خدا و همه نیکان و پاکان روزگاران بر روح پرفتوح این سید جلیل القدر؛ یادش هماره زنده و راهش پاینده باد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha