شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
4

استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی و نسل های سوم و چهارم تلفن همراه می تواند تاثیر بسزایی در انتقال وگسترش علم و دانش، پیام رسانی دینی داشته باشد، اما استفاده نادرست آن را به بنگاهی برای ترویج فساد و فحشا تبدیل می کند.

خبرگزاری حوزه/ با پایان انحصار خدمات نسل سوم تلفن همراه برای اپراتور سوم و وعده وزیر ارتباطات مبتنی بر اعطای این خدمات به تمامی اپراتورهای همراه، بحث ها، نگرانی ها و سئوالاتی در فضای فرهنگی کشور ایجاد شده است، براین اساس، خبرنگار «حوزه» در شیراز، در گفتگو با دو تن از کارشناسان فرهنگی به بررسی فوائد و آسیب های این موضوع پرداخته که ماحصل آن در پی می آید

حجت الاسلام شکرالله دانش، معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس با اشاره به نظر بزرگان دینی در این رابطه،  گفت: استفاده از علم و تکنولوژی و ابزارهای هنری به خودی خود، در صورتی که مترتب فساد و گمراهی در جامعه نباشد، مسئله ای نخواهد داشت.

*بنگاه ترویج فساد و فحشا!!!

وی، استفاده از ابزار ارتباطی و تکنولوژی روز را امری کاملا دو طرفه دانست و ادامه داد: همان طور که استفاده صحیح از ابزارهای نوین ارتباطی و نسل سوم تلفن همراه می تواند تاثیر بسزایی در انتقال وگسترش علم و دانش، پیام رسانی و تبلیغ دین و تکامل جامعه داشته باشد، استفاده ناصحیح می تواند آن را تبدیل به بنگاهی برای ترویج فساد و فحشا کند.

*نظارت و فرهنگ سازی

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس با اشاره به این که نوجوانان و جوانان از این ابزار و اینترنت همراه استفاده زیادی می کنند، بر ضرورت نظارت مسئولان و برنامه ریزان بر این ابزار و آگاه سازی خانواده ها و کاربران  جوان و نوجوان تاکید کرد.

حجت الاسلام دانش در مورد اشخاص و گروههایی که در صدد نشر فحشا و ایجاد ارتباطات ناسالم با استفاده از امکانات نسل سوم تلفن همراه در فضای مجازی هستند، هشدار داد: برنامه ریزان باید در راستای سالم سازی فضای جامعه، تلاش کنند تا فعالیت های ضد اخلاقی در فضای مجازی، جامعه ما را آلوده نکند.

*انحطاط اخلاقی؛ ره آورد استفاده نادرست از فضای مجازی

این کارشناس فرهنگی، ملاک درست یا نادرست بودن گسترش اینترنت و استفاده از ابزارهای تکنولوژی را نحوه کاربرد آن ذکر کرد و گفت: اگر این امکانات در خدمت افزایش علم و دانش، ارتقاء رفاه عمومی و سطح اخلاقی جامعه باشد، استفاده ازآن ها بجا و صحیح است و در غیر این صورت انحطاط اخلاقی جامعه را در پی دارد.

*نقش فرهنگ ساز روحانیت

معاون اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس، نقش رهبران فکری، آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه، حوزه های علمیه، رسانه گروهی و برنامه ریزان فرهنگی کشور و روحانیت در آگاه سازی خانواده ها و جوانان را بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: آگاهی بخشی، سالم سازی فضای اخلاقی، روانی و اجتماعی جامعه را در پی دارد.

حجت الاسلام دانش، رصد محتوای ارائه شده، غنی سازی محتواهای علمی، دینی، اخلاقی و تربیتی در فضای مجازی را نمونه ای از بهره برداری مثبت از این امکانات برشمرد.

*انتقاد ورود دیرهنگام به مسائل فرهنگی

حجت‌الاسلام محمد‌رضا قنبري، از کارشناسان فرهنگی و مبلغان برتر نیز با اشاره به اين كه ورود ما به مسائل فرهنگي كشور از جمله فضاي مجازي به موقع و در زمان مناسب صورت نمي‌گيرد، گفت: مسئولين فرهنگي، رسانه‌ها و دغدغه‌مندهاي فرهنگي بايد با بررسي به موقع تكنولوژي هاي نو، در مورد آن به تصميم‌گيري بپردازند.

وي با اشاره به سابقه 13 ساله نسل سوم اينترنت همراه در ژاپن، زمان بررسي و نقد اين مسئله در ايران را بسيار ديرهنگام خواند و افزود: مسئولين فرهنگي مي‌بايست چند سال زودتر اين تكنولوژي را بررسي و معرفي مي‌كردند و نظر مراجع عظام تقليد را در اين زمينه جويا مي‌شدند تا فرهنگ سازي مناسبي در اين زمينه صورت گيرد.

*شجاعت مراجع و علما در حراست ازاسلام

مبلغ فعال در عرصه فضاي مجازي ادامه داد: با توجه به اين كه نسل سوم ارتباطات با برچسب علم و تكنولوژي عرضه شده است، مخالفت با اين طرح مي‌تواند برچسب ضد علم و تكنولوژي بودن را براي ما در پي داشته باشد،  البته مراجع و علما در حراست از اسلام و اخلاق جوانان هيچ گاه از اين مسائل نترسيده‌اند.

حجت الاسلام قنبري، اينترنت همراه پرسرعتي كه در دسترس جوانان قرار دارد را غيرقابل كنترل خواند و گفت: با وجود فيلترشكن هاي قوي، نظارت كامل بر این مسئله غير ممكن است.

وي همچنین با اشاره به عضويت تعداد زيادي از جوانان در شبكه ‌هاي اجتماعی از قبيل فيس بوك، نظارت و فيلترينگ شبكه هاي غير مجاز را در عين منطقي بودن، فاقد كارايي لازم دانست.

*برنامه ریزی دقیق دشمنان

این کارشناس فرهنگی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، اولويت دشمنان اسلام را جنگ نرم و آندولسي كردن ايران و اولويت كشور را مقابله با جنگ نرم خواند و ادامه داد: دشمن در پي آن است تا با ايجاد بي‌قيدي در بين جوانان، حكومت اسلامي ايران را مانند حكومت اسلامي اسپانيا ريشه كن كند، اما اين خوابي است كه تعبيري بدنبال ندارد.

*90 درصد از اطلاعات فضاي مجازي در اختيار آمريكاست!

حجت الاسلام قنبري با بيان اين  كه اكنون 90 درصد از اطلاعات فضاي مجازي جهان در اختيار آمريكا قرار دارد و آمريكا خود را حاكم مي‌داند، گفت: فضاي مجازي امروز ادامه استعمارگري هاي دوره اول و دوم  است و هم اكنون به دوره استعماري سوم وارد شده‌ايم.

وي گسترش بازيهاي آنلاين و اينترنت پر‌سرعت همراه را نوعي توسعه انفجاري و انتحاري براي نوجوان و جوانان دانست و یادآور شد: دشمن از در اختيار قرار دادن بازي ها و فيلم هاي رايگان، قصد خير ندارد، بلکه اين نرم افزارها و برنامه‌ها را با هدف تخريب اسلام و قرآن انجام مي‌دهد.

حجت‌الاسلام قنبري با ارائه پیشنهادی، خاطرنشان کرد: مي‌توان اينترنت پر‌سرعت را براي ارتقاء صنعتي و تجاري در اختيار شركت هاي بزرگ قرار داد، زیرا قرار گرفتن آن در دست عموم مردم بدون بررسي و فرهنگ سازي مي‌تواند مضرات زيادي را در پي داشته باشد.

*اقدامی دیرهنگام

این فعال فرهنگی عرصه فضای مجازی در پایان با اشاره به پيوست فرهنگي نسل سوم اينترنت همراه، با ابراز اميدواري از موفقيت نسبي اين پيوست، گفت: كاش اين بررسي و اقدام چند سال زودتر صورت مي‌گرفت تا اكنون در موضع انفعال قرار نگيريم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • 什么了我就sow IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    我看不懂