شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معجم احادیث معتبره

سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه چکیده‌ای از آثار برگزیده کتاب سال حوزه را منتشر می‌کند.

کتاب معجم الاحادیث المعتبره اثر آیت الله محمدآصف محسنی با گروه علمی حدیث درایه ورجال یکی از آثار برگزیده همایش شانزدهم است.

 کتاب حاضر، با گرد‌آوری مجموعه‌ای بزرگ از احادیث معتبر شیعه، جایگاهی ویژه در میان تألیفات حدیثی موجود به دست آورده است. روایت‌هایی را که مؤلف در این اثر جمع‌آوری کرده، فقط به مباحث فقهی اختصاص ندارد؛ بلکه همۀ مباحث علوم اسلامی را در بر می‌گیرد.

مؤلف، با نگاهی سخت‌گیرانه به رجال و سند احادیث، اعتبار منابع و اسناد آنها را به دقت بررسی کرده است. این دقت نظر به حدّی است که می‌توان ادعا کرد احادیث این مجموعه مورد قبول تمام صاحب‌نظران حدیث و معارف اسلامی خواهد بود.

پدیدآورندۀ این اثر، هر چند خواسته است با اجتناب از نوشتن شرح و تعلیقه، حجم کتاب را کاهش دهد؛ اما در پاره‌ای موارد ضروری، تعلیقه‌های مفیدی را بر مطالب کتاب افزوده است.

وی در این تعلیقه‌ها، یا برخی ابهام‌های موجود را یادآور شده، یا گروهی از مطالب ارائه شده را به نقد کشیده و یا دسته‌ای اشتباهات موجود را تصحیح کرده است. در برخی جاها نیز به توضیح یا تخریج گروهی از موضوعات پرداخته است.

ترتیب باب‌های این کتاب، همانند سایر منابع حدیثی است؛ امّا در ترتیب کتاب‌ها(منابع) شیوۀ دیگری، بر خلاف سایر منابع، انتخاب شده است؛ از جمله کتابی با عنوان «کتاب الروات/ علم الرجال» و کتاب دیگری با نام «کتاب الحکومه» در این مجموعه وجود دارد که احادیث مربوط به این عناوین در آنها گنجانده شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • madresaahlobait IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    لطفا کتاب جامع الاحادیثالمعتبره را دراختیار مابگذارید