شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 345640
۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
تشیع مراکش

حوزه/ ویژگی های مذهب تشیع باعث شده تا مردم مراکش گمشده خود را در این مذهب بیایند و به آن متمایل شوند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یک خانم مراکشی به نام "ام یاسر" در جریان شرکت تلفنی در یک برنامه تلویزیونی، تشیع خود را اعلام کرد.

یکی از شهروندان شهر طنجه نیز در گفتگو با شبکه ای ماهواره ای با شور فراوان، از شیعه شدن خود خبر می دهد و می گوید: به خاطر چهل سال از عمرم که به هدر رفته بسیار پشیمانم. و در ادامه از موج تشیع در مراکش به ویژه شهر طنجه و سایر شهرهای شمال و برحق بودن مذهب امامیه سخن می گوید.

یک دختر مراکشی نیز ضمن اعلام شیعه شدن خود در شبکه ماهواره ای می گوید: تمام افراد خانواده من شیعه شده اند، اما همسایه های ما هنوز اطلاعی از شیعه شدن ما ندارند، با این حال انتظار واکنش منفی از آنها نیز نداریم.

روزنامه "هسبریس" مراکش در گزارشی در این زمینه می گوید: تشیع در نقاط مختلف مراکش رو به گسترش است و به زودی مورد استقبال گسترده مردم مراکش واقع خواهد شد و از قول یک از روحانی مراکشی نقل می کند که گفته به زودی مراکش کشور شیعیان خواهد شد و این حتمی است و حدس و گمان نیست و آینده مراکش از آن شیعیان خواهد بود.

گرایش به مذهب تشیع

این اتفاق‌ها نشان دهنده میل مردم مراکش به سمت تشیع بوده است، به طوری که در میان مردم بومی و همچنین در میان مراکشی هایی که در کشورهای اروپایی مانند بلژیک زندگی می کنند این گرایش به خوبی مشهود است پرسش هایی را در مورد زمینه استقبال از تشیع ایجاد می کند، به خصوص در میان زنان مراکشی که مشکلی برای اعلام تشیع خود در رسانه ها نمی بینند.

در این میان برخی از مردم تشیع خود را از طریق شبکه های ماهواره ای اعلام می کنند، اما برخی ترجیح می دهند تا مشرف تشیع خود را در شبکه های اینترنت اعلام کنند صفحه ای خاص، ویژه مراکشی های شیعه در این فضا ایجاد شده است.

کمال الغزالی نویسنده و محقق اندیشه سیاسی و اسلامی می گوید: گرایش به مذهب اهل بیت(ع) در این روزها طبیعی شده به ویژه با مشخص شدن این که برخی از ادعاها علیه تشیع در مورد ازدواج متعه و دشنام دادن به صحابه باطل است.

سردبیر روزنامه "المواطن الرسالي" در گفتگوی خود با این روزنامه می گوید: عامل گرایش گسترده مردم مراکش به تشیع، فعالیت شبکه های ماهواره ای در این زمینه و استفاده از علما و روحانیون شیعه برای تبیین و توضیع این مذهب و تصحیح تصورات اشتباه در مورد اهل بیت(ع) و مذهب تشیع می باشد.

غزالی در ادامه می گوید: مذهب امامیه این روزها برای مردم مراکش بسیار جذاب شده، به ویژه در شرایط کنونی که گروه داعش با اقدامات خود تصویر زشتی از اسلام به نمایش گذاشته اند، بنابراین این مذهب شیعه است که به عقل، اندیشه و فلسفه می پردازد و تمام نظرات مخالف را تحمل می کند همین موجب شده تا مردم هویت خود را در این مذهب بیایند و به آن متمایل شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha