پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌‌الاسلام صادق محمدی

حوزه/ رئیس انجمن اصول فقه حوزه گفت: باید قوانین مربوط به بخش‌های مرتبط به پژوهش، مورد بازنگری قرار گرفته و مطابق با نیازهای امروز جامعه تغییر یابند.

حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: متأسفانه در حوزه علمیه، در خصوص پژوهش کارهای کمی صورت گرفته و به این موضوع زیاد نپرداخته‌ایم.

وی بیان کرد: در واقع، اساتید و طلاب در بخش آموزش و تدریس همت خود را به نحو شایانی انجام می‌دهند، ولی در پژوهش کار چندانی صورت نمی‌گیرد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان اینکه برای گسترش پژوهش باید چندین کار انجام دهیم، گفت: در اولین گام باید مهارت‌های پژوهشی را به طلاب و اساتید معظم آموزش دهیم تا آن‌ها با اصول اولیه پژوهش به خوبی آشنا شوند.

وی با اشاره به دومین مرحله‌ای که در گسترش پژوهش می‌تواند موفق باشد، حمایت از پژوهشگران و محققان است تصریح کرد: باید برای پژوهشگران و محققان تسهیلاتی فراهم کرد که با دغدغه کمتری به کار پژوهشی خود بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: در مرحله سوم باید قوانین مربوط به بخش‌های مرتبط به پژوهش مورد بازنگری قرار گرفته و مطابق با نیازهای امروز جامعه تغییر یابند.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های ما مطابق با نیازها نیست ابراز داشت: پژوهش‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود، به دلیل اینکه نیازسنجی متناسب با روز در مورد آن‌ها انجام نگرفته، کاربردی نیستند.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با اشاره به اینکه برای موفقیت در پژوهش، اول باید نیازسنجی و سپس اولویت‌بندی صورت گیرد گفت: باید از افراد دارای شرایط بر طبق اولویت بندی در بخش نیازهای پژوهشی جهت کمک در پژوهش دعوت شود تا در این زمینه به خوبی انجام وظیفه شود.

وی ادامه داد: نیاز است که یک دفتر هماهنگی در حوزه تشکیل شود و این دفتر با قدرت و نظام خاصی بین مؤسسه ها و مراکز پژوهشی هماهنگی ایجاد کند تا از موازی کاری در حوزه جلوگیری شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با بیان اینکه مؤسسه ها بسیاری در قم وجود دارد که از فعالیت‌های یکدیگر خبر ندارند مطرح کرد: بهتر است که اطلاع‌رسانی کاملی از فعالیت‌های مراکز حوزوی صورت بگیرد تا در بین این نهادها همپوشانی کاری صورت گیرد نه اینکه دست به انجام کارهای تکراری بزنند.

وی پژوهش‌های گروهی را بسیار مورد نیاز دانست و گفت: در دنیای امروز کارها به صورت تخصصی شده‌اند و جمع شدن متخصصین مختلف در یک گروه می تواند به بهبود کار کمک کند، ولی در کل نباید از محسنات پژوهش‌های فردی غافل شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha