شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام عالم زاده نوری

حوزه/ عضو شورای راهبردی معاونت تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت حفظ شأن و منزلت روحانیت، گفت: روحانیت و نهاد حوزه، حرمت و آبروی خاصی در جامعه دارند و هیچ کس حق ندارد، آن را خدشه دار کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری، در دوره آموزشی تکمیلی آشنایی با وظایف روحانیت ویژه طلاب مدارس علمیه خوزستان، در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، به معنای واژه زی طلبگی اشاره کرد و گفت: آنچه از مطلق ظواهر یک طلبه برداشت می شود را زی طلبگی می گویند.

وی با بیان این که زی طلبگی آن چیزی است که در معرض نگاه دیگران قرار دارد، افزود: در کلاس های اخلاق از الزامات طلبگی سخن به میان می آید و مسائلی نظیر دوری از دروغ و تهمت و تقید به انجام واجبات و ترک محرمات از جمله مسائلی است که مربوط به باطن طلبه می باشد.

عضو شورای راهبردی معاونت تهذیب حوزه های علمیه با بیان این که زی طلبگی چهار اصل و شاخصه دارد، خاطرنشان کرد: طلبه باید به رفتار و اعمال خود نگاه کند و هنگامی که می خواهد کاری انجام دهد، رضایت امام زمان(عج) را در نظر داشته باشد.

حجت الاسلام عالم زاده نوری به اهمیت "وضعیت ظاهری و طرز پوشش طلبه" اشاره کرد و تصریح کرد: طلبه باید نسبت به پوشش خود دقت نظر داشته باشد.

وی با بیان این که سبک زندگی طلبگی مجموعه ای از عادات رفتاری طلبه است، ابرازداشت: دومین شاخصه زی طلبگی، "هزینه های زندگی و مخارج طلبه" است، چرا که این مساله برای مردم نمایان است.

حجت الاسلام عالم زاده نوری، سومین شاخصه زی طلبگی را "محل های حضور طلبه" عنوان کرد و افزود: نخستین قاعده ای که یک طلبه پس از پوشیدن لباس روحانیت باید رعایت کند، حفظ آبروی اجتماعی و صنفی است.

عضو شورای راهبردی معاونت تهذیب حوزه های علمیه در ادامه بیان داشت: حفظ آبروی فردی مسئله ای است که مربوط به زی طلبگی نیست و این حفظ آبرو بر هر انسان مؤمنی لازم است.

وی با اشاره به اهمیت حفظ شأن و منزلت لباس روحانیت از سوی طلاب، اظهار داشت: روحانیت و نهاد حوزه، حرمت و آبرویی دارند که هیچ کس حق ندارد، آن را خدشه دار کند.

حجت الاسلام عالم زاده نوری، "رفتارهای ظاهری طلبه" را چهارمین شاخصه زی طلبگی برشمرد و افزود: جذب افراد، کاری آسان است، اما تأثیرگذاری پس از جذب نیز مهم است که نباید فراموش شود.

وی با بیان این که روحانی باید از انجام رفتارهای خلاف عرف اجتماعی پرهیز کند، افزود: جایی که عرف خلاف حکم خدا دستور می دهد باید تلاش کرد تا عرف را تغییر داد.

عضو شورای راهبردی معاونت تهذیب حوزه های علمیه با انتقاد از برخی  طلابکه به صورت دلخواه یک روز لباس روحانیت می پوشند و یک روز با پیراهن و شلوار به اجتماع می آیند، گفت: طلبه پس از تلبس، حق ندارد به صورت اختیاری لباس روحانیت بپوشد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha