جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که باید بر اساس نیازهای روز، تحولی جدید در حوزه ایجاد کنیم، گفتند: شاید تمام حوزویان نتوانند در مسیر تحول قرار بگیرند؛ اما می توان در درون این حوزه بزرگ، حوزه کوچکی ایجاد کرد تا به تحول رسید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له پیش از ظهرَ امروز در مراسم افتتاحیه مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ضمن تبریک ولادت امام سجاد(ع)، اظهار داشتند:  هدف از تشکیل این مجلس افتتاح برنامه دوره تحصیلی فقه و اصول تخصصی است که انشاءالله بتوانیم برنامه ای را شروع کنیم که در حوزه تحولی در برنامه های فقه و اصول ایجاد شود.

ایشان به اهمیت علم و عالم اشاره کردند و گفتند: امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: «اذا كان يوم القيامة جمع الله عزّوجلّ الناس فى صعيد واحد و وضعت الموازين فتُوزن دماءُ الشهداء مع مداد العلماء فيرجّح مدادُ العلماء على دماء الشهداء/ چون روز قيامت شود، خداوند همگان را در يك زمين گرد آورد و ترازوها برپا شود، خون شهدا با مركّب قلم علماء سنجيده مى‏شود. آنگاه مركّب قلم دانشمندان بر خون شهدا برترى پيدا مى‏كند».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: مقام شهید در اسلام بسیار بالاست و ما امروز به شهدای کربلا، شهدای انقلاب و قبور شهدا افتخار می کنیم؛ اما مداد العلما برتری بر خون شهید دارد که دلائل گوناگونی برای آن ذکر کرده اند.

*چرا مداد العلما از خون شهدا برتری دارد؟

این مرجع تقلید در پاسخ به این سؤال که چرا مداد علما بر خون شهدا برتری دارد؟ خاطرنشان ساختند: نخستین دلیل آن این است که آنچه که سبب جاودانگی خون شهدا می شود، قلم های علماست؛ چراکه اگر عالمان دین قلم نزده و تاریخ را نمی نوشتند، امروز خون شهدا جایگاه امروزی را نداشت.

این استاد درس خارج فقه حوزه یادآور شدند: از دلائل دیگر این است که شهدا بر قدرت جسمانی اعتماد کردند؛ ولی قلم های دانشمندان بر منطق تکیه داشته است.

معظم له با تأکید بر نیاز حوزه به تحول، تصریح کردند: امروز در حوزه بزرگ قم، قریب به 60 هزار نفر مشغول به تحصیل هستند که باید مطابق با نیازهای روز، به تحصیل پرداخته و پاسخگوی جامعه باشند.

*باید بر اساس نیازهای روز، تحولی جدید در حوزه ایجاد کنیم

ایشان با بیان این مطلب که باید بر اساس نیازهای روز، تحولی جدید در حوزه ایجاد کنیم، اظهار داشتند: شاید تمام حوزویان نتوانند در مسیر تحول قرار بگیرند؛ اما می توان در درون این حوزه بزرگ، حوزه کوچکی ایجاد کرد تا به تحول رسید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کردند: ما می توانیم از میان طلاب جوان و فاضل، افراد مستعد را شناسایی کرده و بنابر استعداد، آنان را پرورش دهیم.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که باید استعدادها را کشف و طلاب را پرورش داد، ابراز داشتند: هدف از راه اندازی این مدرسه، تربیت مجتهد مطلق است تا بتوانیم به اندازه سهم خود قدمی برای تحول در حوزه برداریم.

این استاد درس خارج فقه  حوزه با اشاره به اینکه اسلام هیچ مسئله ای را بدون جواب نگذاشته است، خاطرنشان ساختند: امروز مسائل مستحدثه بسیاری در عصر ماست که نیازمند به پاسخگویی از سوی حوزه است.

معظم له با بیان این مطلب که فقه و اصول بر اساس منطق اهل بیت(ع) بسیار قوی است، تصریح کردند: حوزه باید بپا خواسته و تصمیم بگیرد که در خود تحولی ایجاد کند.

ایشان آموزش زبان را یکی از برنامه های این مدرسه عنوان کردند و گفتند:  باید مبلغان متخصص در علوم و زبان تربیت کنیم تا در خارج از کشور به تبلیغ اسلام بپردازند.

*انتقاد از حادثه تروریستی مسجد امام علی(ع)

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر از سخنان خود با انتقاد از حادثه مسجد امام علی(ع)، اظهار داشتند: علمای وهابی حجاز این حادثه دردناک را محکوم کردند؛ در حالی که این عملیات های انتحاری، محصول افکار وهابیت و خود آنهاست.

این مرجع تقلید ادامه دادند: بنده خودم در کتب درسی مدارس متوسطه وهابیت مشاهده کردم که در آن آمده بود: کسانی که به زیارت قبور می روند، مشرکند و خونشان مباح است.

*علمای وهابی در حقیقت خود را محکوم کرده اند

این استاد درس خارج حوزه ابراز داشتند: علمای وهابی در حقیقت خود را محکوم کرده اند؛ چون دارای منطقی ضعیف هستند.

*توصیه ای به طلاب

معظم له در پایان در توصیه ای به طلاب خاطرنشان ساختند: نظم در کار و پشتکار از مسائلی است که شما طلاب جوان باید به آن توجه داشته باشید.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    0 0
    امید اینده جهان اسلام ایت الله العظمی مکارم شیرازی هستند ان شا الله که خدا عمر پر خیر و برکتی به ایشن عطا فرماید