شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با اشاره به تلاش انسانها برای تأمین مخارج زندگی گفت: اسلام به انسان‌ها دستور داده، برای امورات زندگی خود تلاش کنند تا آنجایی که این تلاش در روایات به جهاد تعبیر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری امروز در جمع کارمندان مرکز خدمات حوزه های علمیه، در ادامه شرح دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه و با اشاره به فرازی از این دعا اظهار کرد: امام سجاد(ع) در این دنیا می‌فرمایند " وَاسْتَعْمِلْنى بِما تَسْئَلُنى غَداً عَنْهُ" " و مرا دركارى قرار ده كه فردا مرا از آن بازپرسى مى‏كنى".

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان کرد: لقمان حکیم در موعظه‌ای به فرزند خود گفت، در قیامت در مورد چهار چیز از تو سؤال می‌کنند جوانی، عمر، به دست آوردن مال و مسئله هزینه کردن آن.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در مورد سؤال روز قیامت گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید، فردای قیامت از محبت ما اهل‌بیت(ع) سؤال می‌کنند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند، دو چیز است که ارزش آنها برای انسان‌ها روشن نیست، مگر کسی که آنها را از دست داده باشد یکی جوانی است و دیگری سلامت.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تلاش برای تأمین مخارج زندگی گفت: اسلام به انسان‌ها دستور داده است که برای تلاش برای امورات زندگی خود تلاش کنند تا آنجایی که این تلاش در روایات به جهاد تعبیر شده است.

وی با اشاره به روایت دیگری از پیامبر (ص) تصریح کرد: پیامبر(ص) به ابوذر فرمودند کسی که باکی ندارد که مال را چگونه به دست می‌آورد خداوند هم باکی ندارد که این انسان را از چه دری وارد جهنم می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در انتخاب شغل باید دقت کنید گفت: در انتخاب شغل قبل از اینکه سؤال کنید که چقدر مزد می‌دهند، باید سؤال کنید که آیا مزدی که می‌دهند از راه حلال به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه صرف مال نیز دارای اهمیت زیادی است عنوان کرد: «تقدیر المعیشه» از موارد مهمی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به فراز دیگری از دعای مکارم اخلاق گفت: امام سجاد(ع) در ادامه این دعا می‌فرمایند " وَاسْتَفْرِغْ اَيّامى فيما خَلَقْتَنى لَهُ" " پروردگارا توان و نیروی من را به راهی قرار بده تا بتوانم به آنچه آفریده شده‌ام تلاش کنم".

وی اذعان داشت: حضرت در این دعا از خداوند می‌خواهد که فلسفه وجودی من چه چیزی بوده است و می‌خواهد که توان و نیرویش در راهی که برای آن آفریده شده است قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بر اساس آیات و روایات یکی از دلایلی که ما آفریده شده‌ایم عبادت خداوند است نه غیر او گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر کسی اطاعت کسی را در یک معصیت کرد به گونه‌ای است که او را عبادت کرده است.

وی بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که در مسیر اطاعت الهی قرار بگیریم و اگر این اتفاق افتاد این زبان گویا ذکر حق می‌شود.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha