شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شبکه های ماهواره

حوزه/ تا چند سال پیش شبکه‌های معاند بیشتر تمرکز خود را به روی سریال‌های آمریکای لاتین معطوف کرده بودند، اما پس از مدتی دریافتند که آن کارها نمی‌تواند بر روی مخاطب ما تاثیرگذار باشد، چون از هر لحاظ با فرهنگ ما غریبه است. برای همین در ادامه به سمت سریال‌های ترکیه‌ای روی آوردند

خانم زهره حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که هجوم سریال‌های ترک در ماهواره باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: متاسفم که در سالهای اخیر سریال‌های ماهواره‌ای در جامعه ما رواج پیدا کرده است، مسئله‌ای که بسیار خطرناک بوده و به نوعی فرهنگ دینی و ملی ما را نشانه گرفته است، اما تاسف بیشتر زمانیست که می‌بینیم اقدامات خوبی در مقابل این تولیدات صورت نمی‌گیرد. 

*راهکار مقابله با ماهواره

وی افزود: بهترین راه برای مقابله با برنامه‌های ماهواره، بالا بردن کمیت و کیفیت تولیدات نمایشی سیماست که در این روزها به شدت کاهش پیدا کرده است، اتفاقی که باید آن را جدی گرفت. 

بازیگر سریال «تولدی دیگر» ادامه داد: از نگاه من همان اندازه که کیفیت مهم است، کمیت نیز باید جدی گرفته شود، چون اگر ما فیلم و سریالی نداشته باشیم، دیگر چه فایده که بخواهیم نسبت به کیفیت آن نیز بحث کنیم. موضوع دیگر این‌که کم کیفیت‌ترین سریال ایرانی باز هم به لحاط ارزش‌های هنری از سریال‌های ترکیه‌ای با کیفیت‌تر هستند، چراکه فیلمسازان و هنرمندان ما دارای توانایی بیشتر هستند. با توجه به این عوامل که مسئولان سیما می بایست همت بیشتری داشته باشند.

*پیامدهای منفی سریال های ترک

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار حوزه که رواج سریال‌های ترکیه‌ای چه آسیبی به فرهنگ ملی و دینی ما می‌زند، گفت: سریال‌هایی که در اکثر شبکه‌های فارسی زبان پخش می‌شود از سوی صاحبان آن شبکه‌ها آگاهانه انتخاب می‌شوند، تا با رواج مضامین مورد نظر، فرهنگ دینی و ملی ما را از بین ببرد. به ویژه استحکام و قوامی که در خانواده ایرانی وجود دارد، هدف و محور اصلی آنهاست. درباره چرایی این قبیل اقدامات هم، جواب روشن است، چون آنها از طرف کسانی خط می‌گیرند که با فرهنگ و اعتقادت ایران اسلامی مشکل دارند.

*دشمن شناسی در سینما و هنر 

این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که ارزش‌های حاکم در خانواده‌های ایرانی ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد، تصریح کرد: فرهنگ و هویت ما از اسلام شکل گرفته است. برای همین نیز دشمنان این مرز بوم احساس خطر می‌کنند، چون می‌بینند فرهنگ و تفکر اسلامی جلوی آنها را در بسیاری از نقاط دنیا گرفته است. برای همین سعی می‌کنند از هر ابزاری که در اختیار دارند، بهره برده تا فرهنگ خانواده‌ ایرانی را متزلزل کنند، البته آنها در راه رسیدن به این خواسته دستخوش اشتباه و خطا نیز شده‌اند.

 *سرمایه گذاری غرب بر سریال های ترک

بازیگر در سریال مناسبتی «گناه چهارم» در شب‌های قدر گفت: تا چند سال پیش شبکه‌های معاند بیشتر تمرکز خود را به روی سریال‌های آمریکای لاتین معطوف کرده بودند، اما پس از مدتی دریافتند که آن کارها نمی‌تواند بر روی مخاطب ما تاثیرگذار باشد، چون از هر لحاظ با فرهنگ ما غریبه است. برای همین در ادامه به سمت سریال‌های ترکیه‌ای روی آوردند و کارهایی را انتخاب کردند که موضوع و محورشان خیانت در خانواده است. متاسفانه این انتخاب آنها توانست موفق باشد و مخاطبان وسیعی سمت تولیدات مورد نظر سوق پیدا کرد.

 *مسئولان جدی باشند

حمیدی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان این‌که مسئولان باید سرمایه گذاری هنری را کار جنبی فرهنگی حساب نکنند، اظهار کرد: اگر مسئولان به خوبی این نکته را باور کنند سرمایه‌گذاری در عالم هنر می‌تواند بسیاری از اندیشه‌های والای دینی و اسلامی را به دنیا معرفی کند ولی متاسفانه در سال‌های اخیر دچار آسیب شده ایم و سریال های غیراخلاقی ماهواره جای هنر اسلامی را گرفته است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی مواقع می‌بینیم عده‌ای با ساده‌انگاری تصور می‌کنند پخش سریال‌های ترکیه‌ای، اقدامی حرفه‌ای برای جذب سرمایه مادی است. نگاهی که اشتباه محض است، چون پخش سریال‌های ترک (که هر کدام قسمت‌های بسیار دارد) کلی هزینه برای صاحبان آن شبکه ‌دارد. هرینه‌هایی که به هیچ وجه با چند پیام بازرگانی قابل تامین نیست. برای همین هم می‌توان نتیجه گرفت، حمایت از این قبیل شبکه‌ها از کجا نشأت می‌گیرد.

 این بازیگر در بخش دیگری از سخنان گفت: توصیه دیگری هم به مسئولان سیما دارم، این‌که اجازه دهند فیلمنامه‌نویسان با فراغ بال بیشتری در زمینه نگارش اقدام کنند. این مسئله از تامین نیازهای مادی نویسندگان شروع شده و به موضوعات دیگری همچون، بازتر کردن فضای قصه‌ها تعمیم پیدا می‌کند. خلاصه این‌که اجازه دهیم کارهای خوب در سیما تولید شود، آنگاه دیگر نگران سریال‌های مخرب ماهواره نخواهیم بود.

 *کار در خور تحسین شب های قدر

وی در پایان تاکید کرد: کاری که در شب‌های قدر تولید شد روایت‌گر قصه‌ای در دو خانواده بود، نکته مهم اینجاست در جای جای سریال سعی شده به ارزش‌های دینی و اخلاقی با زبان هنر پرداخته شود. اتفاقی که اگر به درستی در تمامی کارهای مناسبتی مورد توجه قرار گیرد، سطحی‌نگری از این تولیدات دور خواهد شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha