جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 356687
۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
سینما /فیلم ملک سلیمان

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: با توجه به هجمه هایی که علیه آموزه‌های دینی می‌شود هنر هفتم در حوزه دین کم کار است.

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که مایه‌های مذهبی در نمایشی بدون تحقیق و آگاهی معنا ندارد، اظهار کرد: هم اکنون در حال تحقیق بر روی نمایشنامه‌ای هستم که محوریت آن درباره حضرت فاطمه زهرا (س) است.

وی گفت: این کار بر اساس سفارش و یا مناسبت خاصی انجام نمی‌شود، بلکه می‌خواهم در زمینه تاریخ اسلام اثری ماندگار و فاخر به یادگار بگذارم.

 در این نمایشنامه هم به زندگی حضرت توجه شده و هم سیره ایشان مد نظر قرار گرفته است، لذا داستان آن از شعب ابوطالب آغاز و تا زمان شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از تحقیقات برای این نمایشنامه به قرآن بر می‌گردد. (آنجایی که سوره «کوثر» نازل می‌شود)، به عبارت دیگر این نمایشنامه بر آن است تا بیان نماید که چگونه نسل پاک پیامبر خاتم(ص) تا به امروز باقی مانده و کسانی که به پیامبر(ص) تهمت ابتر بودن زدند، نام و نشانی از آنها نیست.

*راه حل چهره پردازی ائمه(ع)

بازیگر فیلم سینمایی «ملک سلیمان(ع)» ادامه داد: واضح است پرداختن به زندگی بزرگانی چون حضرت فاطمه (س) به ویژه در کارهای نمایشی سخت است و نمی‌توان چهره‌ای از ایشان نمایش داد. برای این مشکل راه حلی اندیشیده‌ام و آن استفاده از نور است. یعنی وقتی نگارش نمایشنامه تمام شد و انشالله خواستیم آن را جلوی دوربین ببریم، از تکنیک نور استفاده می‌کنیم تا خدای نکرده جسارتی به مقام والای ایشان صورت نگیرد، البته در بخشی از نمایشنامه (قسمت خطبه خواندن حضرت فاطمه(س) در مسجد) همانند تعزیه بازیگری با پوشیه و روبند در کار حضور خواهند داشت، ولی در همان قسمت نیز صوت و کلامی از آن بزرگوار نخواهیم داشت، بلکه راوی است که به جای ایشان سخن می‌گوید.

*چهره نگاری ائمه(ع) هیچ توجیهی ندارد

فقیه درباره چهره‌نگاری از ائمه معصوم(ع) در کارهای نمایشی اظهار کرد: برای حفظ حرمت و شأن چهارده معصوم(ع)، نباید چهره‌ای از آنها را در فیلم و یا نمایش، تصویر سازی کرد، چون ممکن است ناخواسته توهینی به مقام آنها صورت گیرد. این ویژگی در سینما شکلی جدی‌تر به خود می‌گیرد. در این میان ممکن است عده‌ای بگویند چرا در تعزیه که سالهاست در کشور ما اجرا می‌شود، چنین امری روی می‌دهد؟ جواب روشن است، فضا و وسعت مخاطبان تعزیه با هنرهای مدرنی چون تئاتر و سینما قابل قیاس نیست.

*تئاتر هنر مهجور

وی در پاسخ به این سوال که تئاتر به لحاظ هزینه به هیچ وجه قابل مقایسه با سینما نیست، پس چرا در این حوزه، یعنی، پرداختن به زندگی ائمه(ع) کم کار هستیم، بیان کرد: متاسفم باید بگویم به هنر تئاتر آن گونه که باید جدی نگریسته نمی‌شود. برخی از مدیران فرهنگی و هنری بر این باورند که تئاتر هنری مهجور بوده و نمی‌توان در آن از موضوعات دینی استفاده کرد؛ این نگاه در شرایطی است که ما می‌بینیم سالهاست هنر تعزیه که خود شکلی از هنر نمایش است در کشور با استقبال خوب مخاطبان مواجه می‌شود، پس چگونه بر این باوریم که تئاتر محیط مناسبی برای کارهای مذهبی نیست؟!

*هنر هفتم در حوزه دین کم کار است

فقیه اضافه کرد: این کم کاری‌ها در شرایطی است که می‌بینیم متاسفانه در جهان امروز حمله بی‌رحمانه ای به اسلام، مخصوصا تشیع می‌شود و ما در این حوزه کم کار هستیم، حتی به نوعی منفعل عمل می‌کنیم. برای درک بهتر موضوع مثالی می‌زنم. اکثر جوانان ما درباره امام حسین (ع) یا مولای متقیان اطلاعات دارند، اما آیا ما توانستیم درباره دیگر امامان هم این گونه آگاه سازی داشته باشیم؟ آیا ما توانستیم درباره امام جعفر صادق (ع) که رئیس مکتب جعفری است، اطلاع رسانی کنیم؟ جواب به این سوال می‌تواند این نکته را برای ما مشخص کند که کم کاری در این حوزه ها، باعث می‌شود تا افراد خود فروخته و ملعونی به خود اجازه دهد که نسبت به ساحت مقدس امام علی النقی(ع) توهین کند!

وی تاکید کرد: یک جوان یا نوجوان شیعه حتما باید درباره ائمه(ع) اطلاعات دقیق و کامل داشته باشد سنگربان برای هجمه‌های ناجوانمردانه و اسلام ستیزانه باشد. این مهم تنها با چند سخنرانی و بیانیه حاصل نمی‌شود، بلکه نیازمند سرمایه گذاری کامل است. اولین قدم در این زمینه به حوزه فرهنگ و هنر بر می‌گردد که جوانان نسبت به آن تعلق خاطر دارند، بنابراین در این میان باید این مهم را مد نظر داشت، کاری که برای نسل جوان تولید می‌شود، باید مطابق خواست و سلیقه آنها باشد، در غیر این صورت عملی بی‌نتیجه خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha