شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سیدان از علمای مشهد

حوزه / استاد حوزه علمیه مشهد گفت:جا دارد هر بخش از مطالب صحیفه سجادیه، با تدّبر و دقت در حوزه‌های علمیه تدریس شده و مطالب آن بهره برداری شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان عصر امروز  در جلسه‌ای درباره اهیمت صحیفه سجادیه گفت: جا دارد هر بخش از مطالب صحیفه سجادیه با تدّبر و دقت در حوزه‌های علمیه تدریس شده و از مطالب آن بهره برداری شود.

وی با اشاره به این که این امام همام فردی الهی و از ناحیه خداوند متعال، چهارمین وصی پیامبر(ص) و به عنوان سرپرست و هدایتگر همه قشرهای جامعه معرفی شده‌اند که اطاعت شان واجب است، ابراز داشت: اگر در همین جمله تفکر شود، به مقدار بسیار مهمی بزرگی و عظمت شخصیت ایشان مشخص می شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه مشهد، با بیان اینکه گاهی شخص عادی برای کاری معمولی کسی را انتخاب می‌کند، ولی انتخاب کننده برای هدفی با اهمیت، شخصیت علمی مهم را برمی گزیند، تصریح کرد: حال اگر انتخاب کننده، خدا یعنی آفریدگار هستی و هدف، ارشاد و سرپرستی جامعه انسانی در همه شؤون علمی، مادی، روحی، فردی، اجتماعی و... باشد، به طور طبیعی فرد انتخاب شونده نیز مهم خواهد بود.

وی افزود: کسانی که برای این کار انتخاب شده اند، از نظر علم، عدالت و فضائل انسانی بسیار بی نظیر بوده و از خطا معصوم و ا همه نادرستی ها محفوظ هستند.

آیت الله سیدان یادآور شد: در قرآن کریم طبق مدارکی که از نظر روایی در اختیار داریم، به اضافه آیه‌های کلی که مصداق آن معصومان(ع) هستند، برخی از آیه ها به امام سجاد(ع) تأویل شده که ازآن جمله آیه "الزجاجه کانها کوکب دری" است که منظور از کوکب دری حضرت علی بن الحسین(ع) می باشند.

وی همچنین به آیه «عند الله اثنی عشر شهر  یوم خلق السموات و الارض منها اربعه حرم ذلک دین القیم» اشاره نمود و خاطر نشان کرد: چهارماه قمری رچب، ذی قعهده، ذی حجه و محرم ماه های حرام نامیده شده‌اند که تأویل آن را چهار نفر از دوازده امام می دانند که موقعیت خاصی دارند.

این استاد و مفسر حوزه علمیه خراسان با بیان این که آن چهار معصوم، امامانی هستند که نامشان علی می باشد، ابراز داشت: بنابراین، یکی از شخصیت ها که برایشان خصوصیت ویژه ای مطرح است، حضرت علی بن الحسین امام سجاد(ع) می باشند.

وی با اشاره به خصوصیت بیانی امیرمومنان(ع) و نهج البلاغه ایشان، اظهار داشت: در کنار رساله حقوق و حدیث‌هایی که از امام سجاد(ع) به دست ما رسیده، صحیفه ایشان، از بیاناتی است که باید به صورت مبسوط بررسی شود و درباره آن سخن گفت.

این استاد برجسته حوزه علمیه مشهد در ادامه بیان نظر درباره ویژگی های خاص چهار امام معصوم که نام «علی» دارند، مناظره های امام رضا(ع) را از ویژگی های این بزرگوار دانست و یادآور شد: زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) که حقایق مهم الهی و مقام های معصومان(ع) را بیان می کند نیز از ویژگی های خاص این امام همام است.

وی با اشاره به حضور و مدیریت امام سجاد(ع) در جریان عاشورا، گفت: ایثاری در این جریان وجود دارد که موجب حفظ مکتب و دین شده است.

این استاد و مفسر حوزه علمیه مشهد درباره اهمیت توجه به صحیفه سجادیه گفت: شایسته است این کتاب در جامعه های اسلامی به طور کامل مطرح شود و دست کم کسانی که می توانند از متن و با ترجمه آن استفاده کنند، زیرا در ساختن شخصیت انسان ها و سعادت شان مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه صحیفه املای یک معصوم برای یک معصوم است و با توجه به این، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد، اظهار داشت: همچنین، محتوای آن از نظر فردی، اجتماعی، تکامل انسانی و... مطالب بی نظیر و فوق العاده ای دارد که باید بیش از پیش مطرح شود.

آیت الله سیدان به این نکته که صحیفه در برخی زمان ها در خیلی از خانه ها وجود داشته و دارد، گفت: این امر آنچنان که شایسته است، نیست و یکی از علت های آن نیز این امر می باشد که به تبلیغ مناسب نیاز دارد و باید در منبرها، رسانه ها، مرکزهای علمی و.... مطرح و تدریس شود.

وی تصریح کرد: بی توجهی به تبلیغ این آموزه ها، به متولیان این امر برمی گردد که باید بیشتر در این زمینه فکر کنند.

این استاد برجسته حوزه علمیه مشهد بار دیگر بر استفاده از محتوای صحیفه سجادیه تاکید و خاطر نشان کرد: یکی از امتیازهای مهم صحیفه این است که با خدا سخن می گوید در حالی که مخاطب حدیث های دیگر، مردم هستند و به همین علت آن حالت خاص توجه به پروردگار برای آنچه مطرح می شود، زمینه ساز امتیاز خاصی است.

وی به بخش هایی مانند ارتباط با خدا و توصیف حضرت حق در صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: بخشی از مطالب نیز بیان موقعیت و تبیین مقام پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) و بخش دیگر درباره خودسازی و وظیفه هایی است که انسان در ارتباط با خودش دارد.

آیت الله سیدان بخش دیگر صحیفه سجادیه را درباره وظیفه های انسان نسبت به دیگران عنوان کرد و ابراز داشت: به طور مثال، آن حضرت در این بخش درباره چگونگی ارتباط با پدر و مادر نکاتی را بیان می کنند.

وی افزود: بیان مهمترین وظیفه نسبت به همسایه و یا مرزداران نیز ازدیگر بخش های این کتاب ارزشمند است که نکته های علمی مهمی نیز در آن مطرح می شود.

این استاد حوزه علمیه مشهد تاکید کرد: صحیفه سجادیه به ما یاد می دهد که انسان از خدا چه چیزی درخواست کند.

وی نتیجه گیری کرد: آنچه انسان باید در ارتباط با خدا، خودش و جامعه رعایت کند و در نظر بگیرد، در صحیفه سجادیه آمده که دنیای از حکمت، حقایق و درس است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha