شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ هفدهمین همایش کتاب سال حوزه

حوزه/ جمعی از اساتید و مولفان حوزوی ضمن ابراز خرسندی از این که همایش کتاب سال حوزه در ایستگاه هفدهم خود همچنان روندی رو به رشد دارد، خواستار حمایت بیشتر از نویسندگان جوان حوزه و نیز توجه مضاعف مولفان و ناشران به نیازهای روز جامعه شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، صبح پنج شنبه ای که گذشت گرچه نخستین روز آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات مجلس بود، اما در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم (ع) با حضور پرشور اساتید و شخصیت های حوزوی شاهد رقم خوردن یکی دیگر از مهم ترین رویدادهای علمی و فرهنگی در حوزه بودیم.

همایش کتاب سال حوزه با شناختن برترین های خود و سخنرانی آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله حسینی بوشهری در این روز به ایستگاه هفدهم خود رسید و بدین سان ماه ها تلاش 330 داور و ارزیاب و نیز جمع قابل توجهی از دست اندرکاران این جشنواره بزرگ علمی به ثمر نشست.

در حاشیه این همایش فرصتی دست داد تا با تنی چند از اساتید ، مولفان و پژوهشگران حوزه گفتگویی داشته باشیم و دیدگاه و نظرات آن ها را در خصوص این همایش ،همچنین بایسته های تقویت کتب و آثار حوزوی جویا شویم. آن چه در ادامه می آید، ماحصل این گفت و شنودهاست؛

کتاب سال حوزه؛ همچنان در مسیر رشد و پیشرفتهمایش کتاب سال حوزه

حجت الاسلام و المسلمین ولی ا... عیسی زاده، استاد سطوح عالی حوزه و پژوهشگر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با بیان این که پیشرفت تدریجی کتاب سال حوزه کاملاً مشهود است، ابراز داشت: هر سال که می گذرد انسان به عینه می بیند که همایش کتاب سال حوزه با سر و شکل بهتر و مطلوب تری برگزار می شود.

وی که تاکنون سه کتاب در زمینه علوم انسانی نگاشته و با نگارش کتاب "خوارج، تندیس فتنه" نفر برگزیده همایش کتاب سال حوزه در سال 89 شده است، افزود: علاوه بر کتاب "خوارج، تندیس فتنه" بنده در سال پیامبر اعظم (ص) کتاب "آفتاب جاودان" درباره زندگانی نبی مکرم اسلام و همچنین کتاب " ره توشه حج" به سفارش بعثه مقام معظم رهبری نگاشته ام و از این حیث در فضای کتاب سال حوزه قرار دارم.

نویسنگان و مولفان جوان حوزوی را حمایت کنیم

این نویسنده و محقق حوزوی همچنین بیان داشت: به اعتقاد بنده در مقطع فعلی یکی از کارهای بسیار مهم حوزه باید این باشد که از نوقلمان و طلاب مستعد در این عرصه حمایت بیشتری به عمل آید تا آن ها به کار و فعالیت تحقیقی و نویسندگی، تشویق و دلگرم شده و به این وسیله زمینه بروز و ظهور استعداد آن ها هر چه بیشتر فراهم شود.

وی اضافه کرد: منظور از این حمایت ها فقط بحث مالی نیست بلکه همین تجلیل ها موثر است؛ به این معنی که وقتی یک طلبه و فاضل جوان حوزه در چنین همایش های بزرگی از دست یک مرجع تقلید جایزه خود را می گیرد ، همین باعث افزایش انگیزه او می شود و چه بسا نقطه عطفی در زندگی علمی و قلمی او باشد.

لزوم حمایت از مولفان و ناشران حوزوی

حجت الاسلام و المسلمین حسن کاتبی، استاد  حوزه نیز با اشاره به بخشی از سخنان آیت الله حسینی بوشهری ، مدیر حوزه های علمیه در خصوص این که مسئولان فرهنگی کشور باید به داد مولفان و ناشران برسند، گفت: به عقیده بنده نیز اگر حمایت درستی از مولفان و ناشران دینی و حوزوی به عمل آید، قطع به یقین همچنان شاهد روند کیفی و صعودی کتاب سال حوزه خواهیم بود و انشاالله از دل این همایش ها و گردهمایی ها، استعدادهای بیشتری در حوزه در عرصه نوشتن و تحقیق کردن ، شکوفا می شود.

وی همچنین افزود: البته حمایت از آثار عمیق و محتوایی باید در اولویت باشد چرا که برخی اوقات دیده می شود کتبی که بیشتر جنبه گردآوری و جمع آوری اطلاعات را دارند و چندان عمیق نیستند مورد توجه قرار می گیرند و این در حالی است که بعضاً کتب و آثار فاخرتر آن بهای لازم را نمی بینند.

نیاز به تفکیک برخی بخش ها احساس می شود

تقی متقی، از نویسندگان حوزوی و عضو انجمن قلم حوزه علمیه قم نیز که هم اینک در کسوت مدیریت مرکز مطالعات و تحقیقات حوزه نمایندگی وزارت جهاد کشاورزی مشغول به کار است، خواستار توجه بیشتر دست اندرکاران همایش کتاب سال حوزه به بخش های ادبیات و هنر شد و گفت:

به نظر بنده ، در رشته ادبیات و هنر نیاز است که این دو عرصه در داوری ها و ارزیابی ها از هم تفکیک شود چرا که خود هنر به عنوان مثال شاخه های متعدد دارد و فرضاً شعر خردسال را نمی توان با سطح بالای ادبیات مقایسه کرد.

وی که تاکنون بالغ بر 20 عنوان کتاب نگاشته که اکثر آن ها در زمینه شعر و ادبیات است، همچنین افزود: اگر هر کدام از رشته ها به صورت مستقل از سوی داوران و ارزیابان مورد بررسی دقیق قرار گرفته و از برگزیدگان آثار تجلیل به عمل آید، نتیجه کار بسیار بهتر خواهد شد.

دو فایده مهم همایش کتاب سال حوزه برای نویسندگان و محققانهمایش کتاب سال حوزه

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرجلیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی اظهار داشت: برگزاری چنین همایش ها و گردهمایی هایی می تواند بستری باشد تا طلاب و اندیشمندان حوزه اولاً با دغدغه های مدیران ارشد حوزوی همچنین علما و مراجع تقلید از نزدیک آشناتر شده و ثانیاً هم این که بیش از پیش توان و ظرفیت یکدیگر را شناخته و در ادامه فعالیت نویسندگی بتوانند موثرتر واقع گردند.

وی با اشاره به این که بنابر گفته دبیر محترم همایش کتاب سال حوزه، حدود یک چهارم آثار رسیده امسال به دبیرخانه را کتب و آثار راجع به علوم انسانی تشکیل می دهد، گفت: با توجه به این که یکی از ماموریت های مهم حوزه های علمیه و نهاد روحانیت تلاش در مسیر تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی و بومی سازی آن است، کتاب سال حوزه در این مسیر به نظر بنده تا حدود زیادی موفق عمل کرده است و باید این روند ادامه یابد.

در صدد رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت باشیم

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بی شک ما با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت می توانیم در آینده شاهد کیفی تر شدن همایش کتاب سال حوزه باشیم به ویژه آن که در بحث پژوهش و نگارش کتب باید همچنان دغدغه تحول در حوزه مدنظر باشد.

تاکید بر نقد و آزاداندیشی در حوزه

وی همچنین خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از بیانات  خویش به درستی بر توجه همزمان به چهار عنصر نقد، آزاداندیشی، مناظره و گفتگو در محیط های علمی کشور تاکید کردند و بی تردید ما نیز باید بکوشیم بین اندیشمندان حوزوی در فضای آزاد این چهار مساله به خوبی سامان پیدا کند؛ البته کارهای خوب و قابل تقدیری در گذشته شده اما هنوز به نظر جای کار بسیاری وجود دارد.

اول رصد نیازها و بعد پاسخگویی به آن ها

حجت الاسلام و المسلمین میرجلیلی در خاتمه سخنان خود بر اصل نیازشناسی و درک اقتضائات زمانه از سوی حوزویان تاکید کرد و افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز است که مولفان ، محققان و ناشران حوزوی اولاً نیازهای جامعه را رصد کنند و بعد برای پاسخ به آن ها برنامه و راهکار ارایه دهند که اگر این طور شد گام های بسیار خوبی در راستای حل مشکلات کلیدی جامعه برداشته شده است.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha