شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام میرکتولی

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه کاندیداها و هواداران آن ها باید بدانند که تخریب و بداخلاقی انتخاباتی هیچ وجه شرعی و عُقلایی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر لزوم تاسی به اخلاق انتخاباتی با الهام از آموزه های دینی و قرآنی، اظهار داشت: تاکید آیات نورانی قرآن به عمل صالح و قول حق یک دستور جدی است که می تواند در شئون سیاسی و اجتماعی نمود و جلوه خاصی هم داشته باشد.

وی با بیان این که از نگاه دین و آموزه های اسلامی، همه لحظات زندگی انسان صحنه آزمون و امتحان است، گفت:انتخابات نیز یکی از آزمون های مهم و جدی است که اخلاق مداری و حق طلبی افراد در آن سنگ محک می خورد و کسی که کاندیدا یا طرفدار کاندیداها می باشد باید بداند که برای رای جمع کردن حق ندارد دست به تخریب دیگران بزند چرا که وجدان و اخلاق و اجتماع این اجازه را به ما نمی دهد.

کاندیداها ، فقط قابلیت های خود را بیان کنند

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: کاندیداها و هواداران آن ها به جای آن که خدای ناکرده دست به تخریب و بداخلاقی بزنند باید توانایی ها و قابلیت های خود را برای مردم بیان کنند و به این وسیله به حفظ فضای اخلاقی انتخابات کمک کنند.

وی با بیان این که بداخلاقی و تخریب انتخاباتی هیچ وجه عقلی و شرعی ندارد، خاطرنشان کرد: در انتخابات مهم ترین نکته رقابت اخلاقی است و چه بسا کسانی آرای اکثریت را کسب نمی کنند اما در آزمون اخلاق برنده می شوند و عده ای دیگر نیز گرچه شاید پیروز انتخابات باشند ولی در آزمون اخلاق نمره قبولی را نمی گیرند.

مشکلات اقتصادی فقط مربوط به کشور ما نیست

این استاد و محقق حوزوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: البته مردم ما چندان از اوضاع و احوال امروز غرب خبر ندارند و بنده که چند سفر به اروپا داشتم به عینه دیدم که مشکلات اقتصادی آن جا نیز شدید است اما مردم ما بعضاً فکر می کنند که فقط آن ها با گرفتارهای معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان این که کاندیداها باید مراقب باشند که وعده های معقول و انجام شدنی به مردم بدهند، افزود: آنچه مهم است این که در همه فرآیند انتخابات شاهد یک رفتار اخلاقی و قرآنی باشیم و به خصوص به سیره اهل بیت(ع) و قرآن کریم رجوع کنیم که عمل به ثقلین برای دنیا و آخرت همه ما کافی است.

لزوم تاسی به سیره اهل بیت(ع) در فعالیت های سیاسی

حجت الاسلام و المسلمین میرکتولی تصریح کرد: امام علی (ع) وقتی بعد از مرگ خلیفه دوم در شورای شش نفره قرار گرفت قبول نکرد که بر اساس سنت خلفای سابق عمل کند بلکه فرمود به روش پیامبر و خودم عمل می کردم و این نشان می دهد که حضرت حتی برای حق مشروع خود نیز حاضر نبود یک وعده دروغ هم بدهد.

وی افزود: ما پیرو یک همچنین مکتبی هستیم و لذا نباید در سیاست به دنبال افکار ماکیاولی باشیم که هدف وسیله را توجیه می کند بلکه ما باید مروج اندیشه و فرهنگی باشیم که در نهج البلاغه و قرآن کریم وجود دارد.

عضو هیئت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: علی(ع) کسی است که حتی حاضر نشد یک درهم از بیت المال را هم صرف خود و خانواده اش کند ؛ ایشان در دوران حاکمیت کوتاه خود به معنای واقعی در جامعه فقر زدایی کرد و فقط به ارایه نکات اخلاقی و آموزش دعای کمیل و غیره نپرداخت بلکه در عمل جامعه را به سمت و سوی عدالت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی سوق داد.

نامزدهای انتخاباتی در آزمون اخلاق سربلند باشند

وی گفت: نباید کاندیداهای مجلس حالا برای چهار سال قدرت در نمایندگی، اخلاق را زیر پا گذاشته و بریز و بپاش داشته باشند چه آن که با این سوال جدی مردم مواجه می شوند که مگر حقوق نمایندگی و مزایای آن چقدر است که برخی حاضرند برایش میلیاردی خرج تبلیغات کنند.

این استاد حوزه در خاتمه بیان داشت: ولایت مداری، پایداری در اصول و ارزش های اسلامی، درک مشکلات مردم، آشنایی با غم فقر و بیکاری و نداری، دفاع از حق و حقیقت، استکبار ستیزی همه از جمله مهم ترین شاخصه ها و بایسته های کاندیدای اصلح انتخابات مجلس است که به یاری خداوند اُمید است در روز هفتم اسفند مردم با حضور گسترده خود در پای صندوق های رای، شایسته ترین افراد را به خانه ملت رهسپار کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha