جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خانواده

حوزه/ قرآن در مورد نوزادی حضرت موسی (ع) در آن موقعیت بحرانی و خطرناک که همه نوزادان کشته می شدند، از شیر دادن مادرش به او سخن می گوید و او که قرار است پیامبر بشود، شیر زن دیگری را نمی خورد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سلسله نشست های علمی با موضوعات مختلف به همت مؤسسات و مراکز علمی و پژوهشی حوزه برگزار شده و معاونت پژوهشی حوزه، این نشست ها و مقالات آن را در قالب «کتاب نمایه» تدوین و در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داده است.

آنچه در ذیل می خوانید، چکیده ای از نشست علمی "رسانه، والدین و فرزندپروری"، به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیمای قم و سخنرانی استاد محمد کاویانی می باشد.

فرزندپروری و به تبع آن، سلامت نسلی و آرامش و نشاط از وظایف مهم خانواده است؛ لکن امروزه شریکان یا رقیبان قدرتمندی برای خانواده به وجود آمده که از آن جمله است؛ تغییر فرهنگ تربیتی از پدرسالاری به فرزندسالاری، حضور رسانه های عمومی و گسترده مثل اینترنت، فضای مجازی و...، سرعت تغییرات سبک زندگی، بحران خانواده و فرزندپروری در سطح جهان.

به اعتقاد "میلک بوریا" صاحب نظر غربی در تربیت فرزندانمان با این چند بحران مواجه هستیم؛ همدلی ندارند، وجدان اخلاقی ندارند، خویشتن داری نمی دانند، حرمت گذاری به دیگران را به رسمیت نمی شناسند، با بحران مهرورزی و بی انصافی مواجه اند.

با توجه به این بحران ها، دو سخن کلی را در مسیر اصلاح و رفع این چند بحران می توان گفت:

الف: بحران فرزندپروری و اصلاح آن باید تبدیل به یک دغدغه عمومی و عزم ملی بشود. همه باید نگران این موضوع باشند و کاری بکنند؛ صدا و سیما در این جهت می تواند نقشی اساسی داشته باشد.

ب: لازم است یک مدل تربیتیِ جامع و منسجم را از آموزه های دینی استخراج کنیم که زندگی امروزی را پوشش دهد و بتوان بر اساس آن برنامه ریزی کرد.

بر اساس آموزه های اسلامی باید برای فرزندپروری به چند نکته اساسی توجه شود:

*تربیت کودک قبل از تولد

اگر بخواهیم صفاتی چون اخلاق نیکو، حلم و بردباری، هوشمندی و زیرکی، پاکی و صفای باطن، سلامت روانی، سلامت جسمانی و زیبایی را در فرزندانمان ایجاد کنیم، باید قبل از آن که آن ها متولد شوند، اقدامات لازم را انجام دهیم؛ به عنوان مثال لازم است به اموری مثل کرامت و طهارت خانوادگی، وضعیت جسمانی و ژنتیک والدین، رعایت آداب اسلامی هنگام انعقاد نطفه، نوع غذای والدین و حلال بودن آن توجه کامل داشته باشیم.

* توجه به نیازهای کودک در ماه های اولیه

اولین نیاز نوزاد، شیر مادر است که قرآن به تفصیل به آن پرداخته است و نه تنها نیاز جسمانی، بلکه نیازهای عاطفی او را نیز برطرف می نماید. این موضوع حتی در صورت طلاق نیز مورد تأکید است.

قرآن در مورد نوزادی حضرت موسی (ع) در آن موقعیت بحرانی و خطرناک که همه نوزادان کشته می شدند، از شیر دادن مادرش به او سخن می گوید و او که قرار است پیامبر بشود، شیر زن دیگری را نمی خورد.

* توجه عاطفی به فرزند در همه دوران زندگی، خصوصا در زمان کودکی؛

*سلامتی و ظاهر فرد؛

*نقش جنسیتی؛

*وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده؛

*نگرش های تربیتی والدین.

منبع: نمایه، چکیده نشست های علمی حوزوی.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha