شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علمی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمين محمدجعفر علمي رئيس سابق كالج اسلامي لندن شب گذشته پس تحمل یک دوره بیماری دارفانی را وداع گفت. به همین مناسبت خبرگزاری «حوزه» اولین مصاحبه خود با آن مرحوم را که ۱۰ سال قبل انجام شده بود بازنشر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر علمی که سال‌ها رئیس کالج اسلامی لندن بود به دلیل بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت.

به همین مناسبت خبرگزاری «حوزه» اولین مصاحبه خود با آن مرحوم را که 10 سال قبل انجام شده بود بازنشر می‌کند.  این مصاحبه پس از انتشار مورد استقبال رسانه ها قرار گرفته بود.

 

بیش از چهار صد هزار شیعه در انگلیس حضور دارند

حوزه/ همزمان با ماه مبارک رمضان اولین مجله تخصصی شیعه شناسی در انگلستان منتشر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدجعفر علمی، رئیس کالج اسلامی لندن در گفتگوی تلفنی با مرکز خبر حوزه، با اشاره به ضرورت تأسیس مراکز آموزشی جهت پاسخگویی به نیاز مسلمانان انگلیس گفت: نهاد روحانیت در کشورهای اسلامی، نهادی تعریف شده برای جامعه و دولت است، اما در غرب اینگونه نیست و روحانیون به علت نداشتن جایگاه مشخص و عدم قدرت ایجاد ارتباط با بدنه فکری کشور خود، با مشکل مواجه هستند.

 وی در ادامه افزود: تأسیس کالج اسلامی لندن در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه مسلمانان غرب است و عهده‌دار تربیت روحانیونی است که از یک‌سو با نیازهای مسلمانان غرب آشنا بوده و از سوی دیگر توان معرفی اسلام متناسب با درک و فهم غربیان را داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علمی، در تبیین فعالیت‌های هشت‌ ساله کالج اسلامی لندن اظهار داشت: هر ساله حدود 300 نفر تحت پوشش آموزش‌های این کالج قرار می‌گیرند و تاکنون در دوره پیش‌دانشگاهی پانصد نفر، دوره کارشناسی پنجاه نفر و دوره کارشناسی ارشد ده نفر، فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی دوره حوزوی دانشگاهی را محور اصلی فعالیت‌های این کالج دانست و تصریح کرد: این دوره که با بهره‌مندی از تجربه 20ساله تربیت طلاب خارجی در قم تدوین شده است، هشت سال طول خواهد کشید که اکنون چهار سال آن برگزار شده است و دانشجویان آن در پاییز 86 به ایران اعزام خواهند شد، تا ضمن به پایان رساندن دانش‌نامه دکترای خود، سه سال آخر تحصیل را در قم بگذرانند.

رئیس کالج اسلامی لندن، تعداد مسلمانان انگلستان را بیش از دو میلیون نفر برشمرد و گفت: از این تعداد بیش از چهار صد هزار نفر شیعه هستند که متأسفاته پس از حوادث 11 سپتامبر مورد بدبینی واقع شده‌اند و مطمئناً پشت پرده این وقایع دشمنان اسلام نقش کلیدی دارند.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علمی تصریح کرد: مثلثی با سه ضلع دولت، گروههای وهابی و شیعیان در حال شکل‌گیری است، دولت و گروههای وهابی با همکاری یکدیگر، در صدد مقابله با شیعیان هستند هر چند پس از حوادث تروریستی لندن، گروههای تندروی وهابی، تحت کنترل دولت قرار گرفته‌اند.

وی ارائه پیام قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام متناسب با فهم و درک مردم را بهترین راه برای معرفی اسلام راستین دانست و اظهار داشت: اگر بتوانیم در این راستا تلاش کنیم، اسلام را به بهترین شکل ممکن معرفی کرده‌ایم و به برکت قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام ادامه مسیر هموار خواهد شد. چون مبنای دین بر فطرت استوار است و در صورت بیان صحیح و شیوا مورد توجه همه انسان‌های حق‌طلب قرار خواهد گرفت.

* آموزش 600 نفر به شیوه مجازی

رئیس کالج اسلامی لندن، با اشاره به تأسیس دوره آموزش از راه دور گفت: این دوره با همکاری اساتیدی از ایران، آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا تشکیل شده است و  امکان آشنایی عمیق‌تر با آموزه‌های اصیل اسلامی را برای مسلمانان و غیر مسلمانان فراهم می‌کند. به گونه‌ای که در حال حاضر آموزش از راه دور به یکی از بهترین روش‌های تبلیغ اسلام در غرب تبدیل شده است و در طول هفت سال فعالیت بیش از 600 نفر از این دروه فارغ‌التحصیل شده‌اند و  با موافقت دانشگاه باقر العلوم مدرک آن رسمی خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علمی، برگزاری دوره‌های دانشگاهی را از دیگر فعالیت‌های این کالج عنوان کرد و افزود: در این دوره طلاب و دانشجویان علاوه بر فراگیری معارف اسلامی و آرای علمای اسلام با نظرات اسلام‌شناسان غربی آشنا می‌شوند تا زمینة مناسبی برای فعالیت‌های علمی، اجتماعی آنان در دانشگاه‌ها و مراکز علمی غرب فراهم شود.

* کالج اسلامی لندن مورد تأیید سازمان سنجش عالی انگلستان قرار گرفته است

وی در ادامه تصریح کرد کالج اسلامی لندن به دلیل برخورداری از استانداردهای آموزشی، مورد تأیید سازمان سنجش عالی انگلستان ucas قرار گرفته و بر این اساس از سال 2007 مانند سایر دانشگاه‌های این کشور از طریق این سازمان دانشجو می‌پذیرد.

رئیس کالج اسلامی لندن، قرآن را دارای نقش محوری در میان مسلمانان انگلستان دانست و خاطرنشان کرد: قرائت، تجوید، حفظ و آشنایی با مفاهیم قرآن کریم، از برنامه‌های این کالج است  و در ماه مبارک رمضان علاوه بر تلاوت یک صفحه از قرآن در هر روز، مسابقات حفظ قرآن نیز برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علمی گفت: بیشتر مسلمانان در شهر لندن متمرکز شده‌اند و عمده مساجد شیعیان نیز در این شهر قرار دارد. مرکز اسلامی انگلیس نیز که توسط مقام معظم رهبری تأسیس شده است ارشاد معنوی و فرهنگی مردم را در این شهر بر عهده دارد و مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه هر هفته در شهرهای لندن، منچستر ، نیوکاسل، بیرمنگام و گلاسکو اقامه می‌شود.

* اولین مجله تخصصی شیعه شناسی در انگلستان رمضان امسال منتشر می‌شود

وی با اشاره به انتشار نخستین مجله تخصصی شیعه‌شناسی در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: انتشار منابع اصیل اسلامی به زبان انگلیسی با توجه به گستردگی استفاده از آن، یک ضرورت مسلم و انکار ناپذیر است، انتشار مجله شیعه‌شناسی نیز در پاسخ به این ضرورت و با هدف نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام در جهان زمینه مناسبی را برای ارائه پژوهش‌های جدید در معرفی آرا و اندیشه‌های شیعی ایجاد خواهد کرد.

رئیس کالج اسلامی لندن، با تأکید بر لزوم فعالیت‌ مستمر فرهنگی در خارج از کشور اظهار داشت: هر فعالیت مستمر، با ثبات و دارای استانداردهای علمی، در جوامع غربی مورد توجه قرار می‌گیرد، اکنون نیز کالج اسلامی با فراهم کردن زیر ساخت‌های فعالیت‌های رسمی خود، به عنوان تنها کالج آموزشی اسلامی- شیعی در سطح اروپا شناخته شده است و توانسته با تشکیل دوره‌های آموزشی برای اساتید بیش از 50 کالج و مؤسسه آموزشی دیگر، تأثیر مثبتی در ارائه صحیح- آموزش‌های اسلامی داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علمی در پایان خاطرنشان کرد: انتشارات این کالج با هدف تهیه متون آموزشی مورد نیاز کالج، تدوین کتب معرفی کننده فرهنگ اصیل شیعه و انتشار کتاب‌هایی پیرامون مسایل مبتلابه اسلام، تاکنون بیش از 12 عنوان کتاب را منتشر کرده است که مهمترین آن ترجمهای جدید از قرآن کریم مطابق با مکتب اهل بیت علیهم‌السلام می باشد.

همچنین 7 عنوان کتاب دیگر مانند ترجمه «طرح کلی اندیشه اسلامی» از مقام معظم رهبری، ترجمه «فروغ ولایت» از آیت الله سبحانی، ترجمه «منتخب میزان الحکمه» از آیت الله ری شهری و «مجموعه مقالاتی پیرامون پیامبر اکرم(ص)» در سالجاری به چاپ خواهد رسید.

گفت و گو: مرتضی سعیدی نجفی

تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۶/۲۵

* خبرگزاری حوزه درگذشت این مبلغ توانمند و با اخلاص عرصه بین الملل را به عموم حوزویان و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha