شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب تأملی بر وضعیت ادیان در عصر ظهور

حوزه/ علمای اسلام، کثرت گرایی را به دو بخش تقسیم کرده اند که یک بخش آن صحیح و بخش دیگر آن باطل است. اگر کثرت به معنای شرایع مختلف در زمان خودشان باشد، این مسأله با مبانی اسلامی سازگار و مورد پذیرش همه علمای اسلام است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «تأملی بر وضعیت ادیان در عصر ظهور» اثر حجت الاسلام مرتضی عبدی چاری با هدف روشن نمودن نحوۀ ارتباط و تعامل اسلام با ادیان در عصر ظهور پرداخته و ضرورت و اهمیت این تحقیق به شرح ذیل متصور است.

1. لزوم پاسخ گویی به پرسش ها و شبهاتی که در زمینه وجود یا عدم وجود ادیان در عصر ظهور مطرح می شود.

2. رفع تعارض میان دلایلی که تأکید به فراگیری اسلام و از بین رفتن همه ادیان و دلایلی که تأکید بر بقای اهل کتاب تا قیامت دارد.

3. فراگیری حکومت جهانی و تسلط بر ادیان با آزادی و دموکراسی چگونه قابل جمع است.

4. الگوگیری از جامعه منتظر در برخورد با اقلیت های دینی برای عصر غیبت.

5. بررسی پذیرش یا رد نظریه پلورالیسم دینی در حکومت جهانی.

با توجه به این که مستندات اصلی این نوشتار قرآن و روایات و بررسی تعارض ظاهری آن هاست، این تحقیق برخلاف تحقیق های یاد شده در صدد است با بررسی آیات و روایات و دیدگاه های موجود در این زمینه با شرحی مبسوط مسأله را بررسی و تعارض ظاهری میان آن ها را برطرف کند.

سؤال اصلی و کلیدی این پژوهش عبارت است از: ارتباط و تعامل حضرت مهدی (عج) با یهودیت و مسیحیت در عصر ظهور چگونه خواهد بود؟.

در کنار پاسخ به این سؤال اساسی به سؤالات چهارگانه ذیل هم پاسخ داده می شود:

1. ادله وجود و عدم وجود یهودیت و مسیحیت در عصر ظهور و نحوه رفع تعارض بین آیات و روایات هر دسته چیست؟

2. قلمرو حاکمیت اسلام در عصر ظهور چگونه است؟

3. عوامل مؤثر در هدایت اهل کتاب کدام اند؟

4. آیا زمینه ای برای هدایت اهل کتاب وجود خواهد داشت؟

کتاب در سه بخش و یک نتیجه گیری سامان یافته که عناوین آن عبارتند از: «بخش اول: کلیات»، «بخش دوم: یهودیت و مسیحیت در نظام مهدوی»، «بخش سوم: کیفیت برخورد امام مهدی (عج) با اهل کتاب» و «نتیجه گیری: دیدگاه برگزیده».

در قسمتی از کتاب با عنوان «کثرت گرایی» می خوانیم: کثرت گرایی دینی بدان معناست که همه ادیان در زمان واحد قابل جمع اند و حقانیت دینی هم دارند؛ لذا از طریق همه آن ادیان هم راهی به سوی نجات وجود دارد؛ اما در اسلام کثرت گرایی با قیدی پذیرفته شده است که به نوعی می توان گفت که وجود این قید، آن دین را منحصر در زمان و مکان خاص خودش قرار می دهد؛ از این رو علمای اسلام، کثرت گرایی را به دو بخش تقسیم کرده اند که یک بخش آن صحیح و بخش دیگر آن باطل است. اگر کثرت به معنای شرایع مختلف در زمان خودشان باشد، این مسأله با مبانی اسلامی سازگار و مورد پذیرش همه علمای اسلام است؛ ولی اگر کثرت به معنای وجود همه ادیان در زمان واحد باشد، فرضیه باطلی است؛ چرا که همه ادیان نمی توانند محق و راه نجات باشند.

کتاب «تأملی بر وضعیت ادیان در عصر ظهور» اثر حجت الاسلام مرتضی عبدی چاری در 296 صفحه و با قیمت 17000 تومان از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha