سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که رژیم سعودی امتداد راهبردی نظام یزیدی است، گفت: امروز ادبیات آل سعود همان ادبیات یزیدیان سال ۶۱ هجری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه جمعه در دیدار اعضاء ستاد سیاست گذاری و برنامه‌ریزی یادواره سرلشکر پاسدار شهید محمد ناصر ناصری، در تالار ولایت حرم مطهر رضوی، جبهه سوریه را جبهه جریان مقاومت در برابر استکبار معرفی کرد و گفت: در جریان مقابله با گروهک‌های تروریستی سوریه، بحث دفاع از یک کشور مطرح نیست، بلکه مسئله دفاع از اسلام و انسانیت است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با بیان این مطلب که امروز طرفداران شیخ زکزاکی در آفریقا نیز جزئی از جبهه مقاومت هستند، تصریح کرد: ما جبهه سوریه را از خود می‌دانیم، زیرا در این موضوع بحث سر یک کشور یا جغرافیا نیست، پای امنیت جهان اسلام در میان است و اگر ایستادگی رزمندگان اسلام و مدافعان حرم نبود، امروز باید در تهران مقابل داعش می جنگیدیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که رژیم سعودی امتداد راهبردی نظام یزیدی است، گفت: امروز ادبیات آل سعود همان ادبیات یزیدیان سال 61 هجری است.

بیان خاطرات شهدا، بیان تاریخ است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه بر نقل خاطرات شهدا همراه با فلسفه و علل آن تاکید و اظهار کرد: بیان خاطرات به تنهایی، بیان تاریخ است و همانند قصص قرآنی باید همراه با فلسفه آنان نقل شود. در بیان خاطرات شهدا و دوران دفاع مقدس باید علل و عوامل رخداد نیز بیان شود تا برای نسل آینده آموزنده باشد.

وی با اشاره به این مطلب که شخصیت شهدا، سرشار از آموزه‌های ارزشمند برای نسل جوان است، گفت: در تکریم شهدا علاوه بر پرداختن به زندگی شخصی، زوایای شخصیتی آنان نیز باید تببین شود. شاید زندگی شخصی شهیدان جذابیت‌هایی را داشته باشد، اما این جذابیت‌ها بسیار محدود است. شخصیت این بزرگواران است که باید تبیین شود و می‌تواند برای نسل آینده الگو و درس آموز باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به عبارت «لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» آیه 219 سوره مبارکه بقره، افزود: در بیان خاطرات شهدا از یک سو روایت یک واقعه و از سوی دیگر فلسفه رخداد آن واقعه مد نظر است. آنچه می‌تواند برای نسل آینده و جوانان مفید و درس آموز باشد، فلسفه‌ی خاطرات شهداست که باید حتما تبیین شود.

شهدا؛ مصادیق عینی کرامت

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از شهدا به عنوان انسان‌هایی با کرامت یاد و عنوان کرد: کرامت به این معناست که اگر انسانی دارای روح بلند، ملکوتی و متصل به خداوند متعال بوده و جز خدا نبیند، اهل بخشش مال، آبرو و در صورت لزوم جان نیز هست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه شهید ناصری و سایر شهدای اسلام پیش از شهادت، به مقام کرامت رسیده‌اند، اضافه کرد: شهدای ما ابتدا به مقام کرامت رسیده‌اند و با علم، اختیار و دلدادگی به خداوند متعال جان خود را بر کف نهاده و در میدان نبرد حاضر شده‌اند.

وی، شهدا را مصادیق عینی کرامت معرفی و بیان کرد: شهیدان جان خود را عالما، عامدا، خالصا، مخلصا و با معرفت و شناخت راه، راهبر و مقتدا، در طریق الهی اهدا کرده‌اند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت را امتداد و ادامه دهندگان راه شهدای کربلا برشمرد و گفت: همان گونه که عاشورا در نظر مردم تا ابد ماندگار است، یاد شهیدان ما نیز ماندگار خواهد بود، زیرا اینان امتداد همان جریان عاشورائیان هستند و جان خود را در دفاع از دین و ارزش‌های الهی نثار کردند.

شهدا «زمان شناس» بودند 

نولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهمیت «زمان شناسی» پرداخت و با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های شهدای عاشورا زمان شناسی آن ها بود، گفت: امروز زمان شناسی برای تمام آحاد جامعه به ویژه کسانی که در جامعه مسئولیتی دارند، بسیار مهم است. انسانی که اقتضائات زمان را درک کند و به موقع وارد عرصه عمل شود، می‌تواند زمانه ساز شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاسی بودن، متفاوت از سیاست‌زدگی و سیاسی کاری است، اظهار داشت: سیاسی بودن یعنی اقتضائات زمان را شناختن و متناسب با این اقتضائات و شرایط نقش و وظیفه خود را ایفا کردند.

ضرورت مطالعه وصیت نامه شهدا

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، شهدا را ستار‌گان درخشان آسمان جهاد و ایثار نامید و با بیان اینکه وجه مشترک وصیت نامه همه شهدا تاکید بر اطاعت از ولایت فقیه است، گفت: با کمی دقت و تدبیر در وصیت‌نامه‌های شهدا در می‌یابیم که جهاد برای خدا، اطلاعت از ولی فقیه و ادامه راه ایثار و صیانت از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، وجه مشترک وصیت نامه‌های تمامی شهداست.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha