شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این که علامه بلادی جایگاه ویژه ای در تاریخ روحانیت دارد، گفت: به رغم فضاسازی‌هایی که علیه روحانیت انجام شده، ولی امروز نیز همچون گذشته، روحانیت، مطمئن‌ترین گروه مرجع در بین مردم در سراسر عالم هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز در دومین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری، در بوشهر گفت: آنچه برای ما به عنوان طلبه، پژوهشگر و محقق مهم است، آن است که خودستان باشیم و علامه بلادی و دیگر علمای بزرگی که برای ما الگو شده اند، در راه خودسازی و جامعه سازی قرآنی، نه خودستایی، بلکه خودستانی کرده اند.

وی افزود: تزکیه مثبت این است که انسان خودستان باشد و اگر اینگونه شد، می تواند در این جامعه ای که مستکبران به دنبال گسترش جهل در میان ملت ها هستند، هدایتگر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: علامه بلادی بوشهری چهره‌ای مجاهد و عالمی فرزانه بوده که دارای جایگاه ویژه‌ای در تاریخ روحانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: در جامعه امروز عده ای تلاش می کنند که اخلاق، افکار و اعمال جاهلی را در جامعه گسترش دهند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تفاوت جاهلیت مدرن و جاهلیت قدیمی، تصریح کرد: جاهلیت امروز جاهلیت مدرن و اتو کشیده است که خود را به «ایسم» ها مجهز کرده و نسبت به جاهلیت قدیمی، علم و فناوری، امپراطوری رسانه ای و قدرت را در اختیار دارد. اما علما آن‌طوری که آن روز در مقابل جاهلیت ایستادند، امروز نیز در مقابل جاهلیت مدرن می‌ایستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر جهاد کبیر، خاطرنشان کرد: رئیسعلی دلواری‌ها و علامه بلادی‌ها به نام دین و با آموزه‌های دینی در مقابل خواست دشمن ایستادند و جهاد کردند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اهمیت مسئله‌شناسی، ادامه داد: امروز فقه حکومت می‌کند و به همین دلیل سوالات بسیاری در مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... برای ما ایجاد می‌شود، اما چون ما به فرهنگ غنی مبتنی بر فقه امام جعفر صادق مجهز و دارای اجتهادی تمدن‌ساز هستیم، در مقابل هیچ سوالی احساس ضعف نمی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه همه پژوهش‌ها باید بر اساس شناخت نیازهای زمان باشد، افزود: پژوهش و تحقیق باید بر اصولی ثابت مبتنی باشد و با مداومت در کار، همه ابعاد و جوانب را شامل شود.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم نوگرایی و ابانداشتن از مطرح کردن مسائل نو، اضافه کرد: پژوهشگر و محقق باید حضوری دقیق در مسائل داشته باشد تا نتیجه کار مبنای گشایش در زندگی مردم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: ما امروز با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم و نگاه مردم به روحانیت است؛ به رغم فضاسازی‌هایی که علیه روحانیت انجام شده، ولی امروز نیز همچون گذشته، روحانیت، مطمئن‌ترین گروه مرجع در بین مردم در سراسر عالم هستند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تفاوت‌ روحانیت با دیگر مصلحان و قلم به دستان عالم، بیان کرد: رمز موفقیت روحانیت این است که در دل مردم جای گرفته‌اند و در همه عرصه ها، خودشان پیشتاز و پیشقراول هستند و می‌بینیم که در دوران دفاع مقدس نیز روحانیت بیشترین شهید را داشته است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مبارزه با جهل و بی‌تعقلی دو رسالت‌ مهم روحانیت است، افزود: روحانیت وظیفه دارد در زمینه تعلیم و تربیت جامعه و مبارزه با کجی‌ها و همچنین مباره با مفاسد و زشتی ها، تلاش کند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: علی‌رغم همه دشمنی‌ها در عالم، امروز دست پیروزی با جبهه اسلام و جبهه مبارزه با استعمار و استکبار است و حق‌خواهان عالم دست برتر را دارند. هیچ‌گاه نمی‌توان کشتار مسلمانان در نیجریه و آفریقا را بی‌نتیجه دانست بلکه هر مجاهدی که بر زمین می‌افتد مجاهدان متعددی بلند می‌شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha