شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتاب القبیله و الحکومة  فی البحرین

حوزه/ چاپ جدید کتاب مشهور "القبیله و الحکومة فی البحرین" به زبان عربی و توسط مرکز تحقیقات و اسناد "اوال" منتشر و در نمایشگاه بین المللی کتاب بیروت عرضه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز تحقیقات و اسناد "اوال" چاپ جدید کتاب مشهور "القبیله و الدولة فی البحرین" (قبیله و حکومت در بحرین) را منتشر کرد.

این کتاب اثر فؤاد اسحاق خوری نویسنده لبنانی است که حدود 36 سال است که به نوشته های خود را به تاریخ سیاسی و اجتماعی بحرین اختصاص داده است.

مرکز اوال در چاپ جدید این کتاب بخش هایی را به ان افزوده است از جمله اینکه بخشی را به بیان تجربه میدانی مؤلف در دهه هفتاد در بحرین اختصاص داده که این بخش در واقع از کتاب زندگی نامه مؤلف به نام دعوة للضحک برگرفته شده است.

اهمیت اینکتاب به حدی است که هیچ تحقیق و رساله دکترای خارجی یا عربی یا بررسی تحلیلی درباره تاریخ معاصر بحرین نوشته نشده مگر اینکه ناگزیر از مراجعه به این کتاب بوده. این کتاب در سال 1980 به زبان انگلیسی تالیف و در سال 1983 به عربی ترجمه شد.

خوری در این کتاب به بررسی دقیق جامعه بحرین پرداخته به گونه ای که در بررسی میداین خود حتی از حضور در بازارهای ماهی فروشی و مزارع و جمله های عامیانه و اسامی مناطق مسکونی و تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بحرین غفلت نکرده و تلاش کرده به همه شئون زندگی مردم این کشور توجه داشته باشد.

این کتاب علاوه بر پرداختن به زندگی ساکنان بحرین و فرهنگ و روابط و تاریخ و واقعیت های سیاسی و اجتماعی آنها به بررسی تحلیلی و گسترده واقعیت های سیاسی و اجتماعی بحرین و تحولات سیاسی دو قرن اخیر یعنی قرن 19 و 20 در این کشور پرداخته است.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که خوری در این کتاب به آن پرداخته مساله حکومت قبیله ای و ساختار اقتصادی است که از طریق شوراهای قبیله ای و دادگاه های دینی و وابسته به حکومت تنظیم می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha