شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین سیدحامد علم‌الهدی

حوزه / معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضرورت وحدت اسلامی یک مسئله‌ای است که همه به آن اذعان دارند و نیاز به برهان ندارد. منافع دشمنان امت اسلامی، تفرقه بین مسلمانان است و دقیقا وحدت اسلامی را نشانه گرفته‌ا

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌‌ والمسلمین سیدحامد علم‌الهدی، معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در آستانه فرا رسیدن هفته وحدت در گفتگو با آستان نیوز در مورد "ضرورت وحدت اسلامی" سخن گفت که مشروح آن تقدیم می گردد:

چرا از این هفته به نام هفته وحدت یاد می‌شود و علت تأکید بر اهمیت آن از سوی جمهوری اسلامی کشورمان چیست؟

از آنجا که میلاد پیامبراکرم(ص) را اهل‌سنت 12 ربیع‌الاول و شیعیان 17 ربیع‌الاول می‌دادند. هفته وحدت پس از پبروزی انقلاب اسلامی به پیشهاد امام(ره) و رهبرمعظم انقلاب تأسیس شد و اکنون در ایام جشن ولادت رسول‌خدا(ص) بزرگداشتی با نام رسول‌الله(ص) در قالب کنفرانس و نشست‌های مشترک برگزار می‌شود.

وحدت اسلامی در بین مسمانان تا چه حد ضرورت دارد؟

ضرورت وحدت اسلامی یک مسئله‌ای است که همه به آن اذعان دارند و نیاز به برهان ندارد. منافع دشمنان امت اسلامی، تفرقه بین مسلمانان است و دقیقا وحدت اسلامی را نشانه گرفته‌اند. دشمنان اسلام از دو جهت قومیت‌ و مذاهب اسلامی قصد نفوذ دارند تا تفرقه بین مردم امت اسلامی بیاندازند. لذا تلاش امت اسلامی باید این باشد، فارس، بلوج، ترک و عرب با هم فرقی ندارند و همه با هم برادر و مسلمان هستند و اسلام ما را تحت لوای توحید کلمه به وحدت دعوت کرده است. همه ما گوینده لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ هستیم. یک خدا را عبادت کرده و به یک قبله نماز می‌خوانیم. پیامبر همه ما رسول‌اکرم(ص) و کتاب آسمانی‌مان، قرآن است. پس در اصول با هم مشترک هستیم و موارد اشتراک ما بیش از این است و اختلاف بین مذاهب اسلامی در فروع فقهی است. اختلاف در فروع فقهی در یک مذهب وجود دارد. مجتهدان دینی یک مذهب گاهی نظراتشان در فروع فقهی با هم متفاوت است. ولی هیچگاه ایجاد عداوت و دشمنی بین آنها نمی‌کند.

ما در تقریب مذاهب اسلامی یک شعار کاری و عملی با عنوان «نتعاون فیما اتفقنا فیه و یعذر بعضنا بعضاً فیما اختلفنا فیه» داریم. ما در مشترکات همدیگر را تعاون و همکاری می‌کنیم. هیچ‌گاه همدیگر را تکفیر نمی‌کنیم و به هم نسبت اینکه از دین اسلام خارج شدی، نمی‌دهیم. گوینده شهادتین، شهادت به توحید و رسالت نبی‌مکرم اسلام(ص) داده و در زمره مسلمانان درآمده است. بنابراین خون، مال، ناموس، ارث و آبرویش باید محفوظ بماند. ما با این اصول مشترک به دنبال تشکیل امت واحده هستیم. تشکیل امت واحده در حکم رهبر معظم انقلاب نسبت به دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی آمده است و یکی از مطالبات رهبری است. همه ارگان‌ها، آحاد ملت و فرهیختگان اسلام باید تلاش کنند به آن نقطه‌ای برسیم تا وحدت و اتحاد عملی تحقق پیدا کند.

چرا برای ایجاد وحدت فقط در جمهوری اسلامی ایران بیشتر به آن توجه می‌شود؟

این امت واحده برای عموم مسلمان از همه کشورها است. اصلا مرزهای جغرافیایی مطرح نیست. هر مسلمانی از هر نقطه جهان باید دغدغه وحدت امت اسلامی را داشته باشد. ولی اینکه جمهوری اسلامی بیشتر به مسئله وحدت می‌پردازد، دلیلش پرچمداری این وحدت است و باید این حرکت را انجام دهد و کشور ماست که در مقابل دشمنان دین و وحدت بیشترین مخالف را در مورد جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دارد و مورد هجمه قرار می‌گیرد و الا معتقدیم در این مسیر همه کشورهای اسلامی، دولت‌های مسلمان، فرهیختگان، علما و دانشگاهیان باید این دغدغه را داشته باشند و برای ایجاد وحدت امت اسلامی کمک کنند.   

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای تحقق اتحاد هرچه بیشتر بین مسلمانان چه اقداماتی انجام داده است؟

ما امسال سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی را در تهران برگزار می‌کنیم. تنها این کنفرانس نبوده و طی سال در سایر کشورها به مناسبت‌های مختلف مجمع تقریب مذاهب اسلامی یا خودش یا با مشارکت نهادها و شرکت‌های همسو و هماهنگ، کنفرانس‌های وحدت با عناوین مختلف برگزار می‌کند. در این کنفرانس‌ها، هم‌اندیشی‌ها و نشست‌ها مقالاتی از ناحیه فرهیختگان حوزه و دانشگاه جمهوری اسلامی داده می‌شود. الحمدالله ما در داخل کشور مشکل محسوسی با برادران اهل‌سنت نداریم و این وحدت و اتحاد کاملا ملموس است. مناسبت‌های مختلف، در جلسات مشترک با هم شرکت می‌کنیم. به عنوان نمونه در پیاده‌روی بزرگ اربعین حضور برادران اهل‌سنت را داریم و خود مجمع کاروانی به صورت مشترک برای اهل‌سنت و شیعه دارد. اما این حرکت باید خارج از کشور و مرزهای جمهوری اسلامی سرایت داده شود. چرا که دشمنان ما خاموش نمی‌نشینند و با راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های رسانه‌ای، دارند برای شکستن این وحدت و ایجاد تفرقه بین مسمانان تبلیغ ‌می‌کنند.     

این مجمع برای از بین بردن اختلافات و نزدیک شدن مسلمانان چه کاری انجام داده است؟

حرکت‌های زیادی داشتیم، نمونه‌اش کنفرانس وحدت، نشست‌ها و جلسات مشترک بین علمای اهل‌سنت و شیعه در حوزه دینی است. همچنین حرکت‌هایی در خارج کشور داشته‌ایم. اندونزی یک کشور آرام بود و اصلا تعصب مذهبی در آن کشور نبود. ولی متأسفانه در این چند ساله اخیر به خاطر تبلیغات وهابیان و عناصر افراطی کار به جایی رسیده بود که حکم تکفیر شیعیان را می‌دادند و خانه‌های یک عده از شیعیان را در برخی از شهرهای اندونزی به آتش کشیدند و آنها را بی‌خانمان کردند. در یکی و دو هفته گذشته، هئیتی از جمهوری اسلامی از طرف دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کشور اندونزی حضور پیدا کرد و توانست با اعزام هئیت‌هایی از ایران به صورت مشترک از علمای اهل‌سنت و شیعه، مقدار زیادی با این حرکات مقابله کند و جو ناآرام را التیام بخشد و اکنون یک فضای آرامی در کشور اندونزی برقرار است.   

آستان قدس رضوی به عنوان یک مکان مذهبی که زائران شیعه و سنی دارد، با ارائه چه خدماتی می‌تواند در راستای تحقق وحدت اسلامی بکوشد؟

آستان قدس رضوی در چند سال اخیر حمایت خوبی در وحدت امت اسلامی داشته است. در هفته وحدت امسال نیز یک سمینار با عنوان امام هشتم(ع) رمز وحدت و هم‌بستگی بین مذاهب اسلامی برگزار می‌کند که تعدادی از میهمانان خارجی و علمای اهل‌سنت در آن حضور پیدا می‌کنند و مجمع تقریب مذاهب اسلامی نیز آستان قدس رضوی را حمایت می‌کند. البته این حرکت نباید مقطعی باشد. بلکه در طول سال و مناسبت‌های مختلفی از آن استفاده شود. نمونه آن را در بین کاروان پیاده در شهادت امام رضا(ع) شاهد بودیم که تعداد زیادی از برادران اهل‌سنت به صورت گسترده شرکت کردند. امام هشتم(ع) از نوادگان رسول‌خدا(ص) است. احیا دین ایشان از اهداف مقدس اهل‌سنت و شیعه است. مناظرات این امام همام با سایر ادیان الهی و حتی غیر خداپرست و دعوت آنها به توحید و وحدت برای ما الگو است. انشاالله آستان قدس رضوی هم در این مسیر حرکت کند و طبعا مسئولیت خودش را اجرا خواهد کرد.

سخن پایانی...

تشکیل امت واحده یک مسئله‌ای نیست که فقط مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی متولی آن باشد ما این ادعا را نداریم و همه ارگان‌ها، نهادها، شخصیت‌های حقوقی و حقیقی که این دغدغه خاطر را دارند، باید به میدان بیایند تا با کمک یکدیگر یک حرکت عظیمی را در راستای ایجاد وحدت اسلامی انجام دهیم.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha