جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 402977
۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
استاد قرائتی

حوزه/ پس از گذران چهل سال در صحراى سینا، خداوند فرمان داد تا بنى اسرائیل براى آمرزش گناهشان، به معبدِ بیت ‏المقدس وارد شوند و براى استغفار، كلمه «حِطَّة» را تكرار كنند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه پنجاه و هشتم سوره بقره پرداخته است.

«وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزيدُ الْمُحْسِنينَ» (بقره، 58)

ترجمه: و به یاد آرید زمانى را كه گفتیم: وارد این قریه (بیت المقدس) شوید و از نعمت ‏هاى آن هر چه كه مى ‏خواهید، گوارا بخورید و از درِ (معبد) سجده‏ كنان وارد شوید و بگویید خداوندا گناهان ما را بریز، تا ما گناهان شما را بیامرزیم و پاداش نیكوكاران را بیفزاییم.

پس از گذران چهل سال در صحراى سینا، خداوند فرمان داد تا بنى اسرائیل براى آمرزش گناهشان، به معبدِ بیت ‏المقدس وارد شوند و براى استغفار كلمه «حِطَّة» را تكرار كنند. یعنى خدایا! گناهانِ ما را بریز و ما را ببخش.

خداوند وعده داد كه اگر این كلمه را هنگام ورود به معبد از صمیم قلب بگویند، از گناهِ گنهكاران درگذرد و بر پاداش نیكوكاران بیفزاید.

امروزه نیز یكى از درهاى مسجدالاقصى به «باب الحطّة» معروف است.

از این آیه مى ‏آموزیم كه:

* خداوند اهل آمرزش است، امّا توبه، هم خضوع و خشوع را مى‏ طلبد، و هم پوزش خواستن به زبان و اعتراف به گناه در درگاه الهى را.

* براى ورود به مكان ‏هاى مقدس، احترام مخصوص لازم است.

 * آداب دعا و توبه را نیز باید از خداوند بیاموزیم كه براى استغفار چه بگوییم و چگونه بگوییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha