شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 403209
۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کتاب آموزش قرآن

حوزه/ کتاب آموزش قرآن،تالیف: عبدالرحیم موگهی برای مخاطب عمومی از سوی بوستان کتاب بازچاپ شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب آموزش قرآن با شش سرفصل به چاپ چهارم رسید.

 در آیات و روایات متعدد، تشویق به تلاوت قرآن شده و امامان معصوم‏علیهم السلام آن را از افضل عبادات شمرده‏اند. براى تحقق این امر مهم، کتاب آموزش قرآن به نگارش درآمده تا روش‏هاى روخوانى و حفظ قرآن را براى علاقه مندان تبیین کرده و آداب تلاوت قرآن کریم را براى مشتاقان به قرائت کلام الله بیان کند.

رهبرمعظم انقلاب در راستای اهتمام جدی عموم مردم به  درست خوانی قرآن تاکید دارند«در کشورى که بر اساس اسلام اداره مى‏شود همه مردم باید قادر به خواندن درست قرآن کریم باشند».  

 مقدمات حفظ قرآن کریم، وسایل حفظ قرآن، شرایط حفظ قرآن، مراحل حفظ قرآن کریم، عوامل مؤثر در حفظ و راههای تصحیح محفوظات سرفصل های این کتاب را تشکیل می دهند .

مولف درباب عوامل مؤثر در حفظ به بیان چند نکته پرداخته است :

 

 * برای حفظ قرآن و ادامه مستمر آن، دست کم به دو چیز نیاز دارید: یکی انگیزه عالی و دیگری هدف متعالی.  

* گوش دادن به نوارهای تلاوت قرآن در زمینه آیات مورد نظر.  

*  استفاده از نوارهای صوتی و کاستِ مخصوص حفظ قرآن،  که با روشهای گوناگون تهیه و تنظیم شده است و در بازار به فروش می‏رسد و یا در مؤسسات و مراکز آموزش حفظ قرآن دیده می‏شود.

می‏توانید از آنها نیز برای حفظ قرآن استفاده کنید. و چنانچه برای شما امکان دارد، بهتر است برای حفظ قرآن، از نوارهای ویدئویی و دیسکهای فشرده رایانه‏ای (Compact Disk = CD) که به صورتِ «سمعی و بصری: شنیدنی و دیدنی» است، استفاده کنید، زیرا طبق نظر برخی از روان‏شناسان، حدود 80% یادگیری از طریق «چشم» تحقق می‏پذیرد.

* یکی از عوامل مؤثر در حفظ آیات و سوره‏های قرآن و دلگرم شدن به این کار، آگاهی یافتن از ثواب و پاداشهایی است که در احادیث اسلامی ما برای خواندن و حفظ کردن آیات و سوره‏های قرآن بیان شده است.

* حفظ آیات قرآنی و فراموش نکردن محفوظات قرآنی، نیازمند، «تکرار» است. بنابراین، از هر فرصتی برای مرور و تمرین مداوم آیات و بازخوانی و بازگویی آنها استفاده کنید و برای تکرار آیات حفظ شده، بیشتر از حفظِ خود آیات، وقت بگذارید.

*  گاه برخی از آیات را با «نوشتن» آنها، بهتر و سریعتر حفظ می‏کنید تا با «خواندن» آنها؛ البته می‏توانید آیاتی را که برای حفظ کردن، مثلا بر یک صفحه کاغذ یا مقوا نوشته‏اید، همراه خود داشته باشید تا در فرصتهای مناسبی که برای حفظ قرآن و مرور آیات الهی به دست می‏آورید، از آیات نوشته شده بر صفحه کاغذ یا مقوا استفاده کنید.  

* همواره به این نکته توجه داشته باشید که چه مقدار از آیه‏ها و سوره‏ها و جزءهای قرآن را حفظ کرده‏اید، نه اینکه چه مقدار را حفظ نکرده‏اید.  

* شرکت منظم و مداوم در جلسات گروهی حفظ و قرائت قرآن هم باعث می‏شود که شما به حفظ قرآن مُقَید شوید و هم موجب می‏گردد که محفوظات قرآنی دیگران را بشنوید و در نتیجه، به تصحیح و تقویت و دوام محفوظات خود کمک کنید.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha