شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مراجع و علما

حوزه/ مسئول کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به حیرت شرکت کنندگان خارجی در دوره فقه بورس از قدرت فقه شیعه در مباحث اقتصادی و مالی، این سرمایه عظیم را میراث ماندگار پیامبر، اهل بیت(ع) و علما و فقهای بزرگ گذشته دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم امشب در دیدار با مراجع عظام تقلید با اشاره به این مطلب که امسال دهمین سالی است کمیته فقهی بورس و اوراق بهادار مشغول به فعالیت است گفت: بارها بیان کرده ایم که این شورا جای شورای نگبهان را نمی‎گیرد بلکه فعالیتهای این کمیته مرتبط به قوانینی است که مجلس شورای اسلامی آن راتصویب کرده و به تایید شورای نگهبان رسیده است.

مسئول کمیته فقهی بورس بیان کرد: در این شورا مصادیقی از بازار سرمایه استخراج و آنها را با فتاوی مراجع عظام تطبیق می دهیم و اگر جایی به اتفاق آرا رسیدیم که مساله حل است و اگر اتفاق حاصل نشد از استفتا استفاده می کنیم.

وی گفت: خوشبختانه در 10 سال اخیر دو هفته یک بار به شکل منظم جلسات این کمیته برگزار شده است که دستاورد آن 80 مصوبه و رویه ای بوده است که در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهارکرد: علاوه بر موارد مذکور، صندوق های سرمایه گذاری به کار گرفته شده که از جمله آنها می توان به صندوق زمین و مسکن اشاره کرد؛ از نظر اوراق مالی نیز نوآوری هایی نیز در این زمینه داشته ایم که از جمله آنها می توان به اسناد خزانه اشاره کرد.

مسئول کمیته فقهی بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: دولت بدهی هایی به شرکت ها و بنگاه های غیر دولتی و پیمانکاران دارد که ارقام آن سنگین است که قطعا نمی تواند این بدهی ها به شکل فوری پرداخت کند و به همین خاطر اوراقی را توزیع می کند و نقدینگی را جمع می کند که یکساله و شش ماههه و...

وی گفت: در سه سال اخیر دولت بخشی از بدهی های خود را به پیمانکاران داده است و آنها قدرت مالی پیدا کرده اند که فعالیت پیمانکاری خود را ادامه دهند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهارکرد: فقه غنی شیعه و سرمایه ای که ائمه فقهای ما به این نسل واگذار کرده اند مجموعه ارزشمندی است، امروز ما را به این عرصه رسانده است که تا کنون 8 دوره بین المللی این مباحث برگزار شده است و شرکت کنندگان در این دوره ذکر کرده اند تا کنون چنین مباحثی را نشنیده بودند؛ مجموعه این بحث ها به درسنامه های تخصصی مبدل شده است، همه کسانی در بازار سرمایه وارد می شوند با یک دوره آموزش این مباحث را فرا می گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha