جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن های علمیه حوزه شایسته سالاری را اصلی مهم در بیانات بزرگان دین و رهبران انقلاب اسلامی ایران در زمینه ثبات سیاسی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا  امروز در کرسی علمی ترویجی « ثبات سیاسی در نظام مردمسالاری دینی» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با نقد تفکر نسبی نسبت به مساله ثبات سیاسی گفت: اگر این مساله را نسبی فرض کردیم، باید بگوییم این تعریف نسبت به چه شاخصه‏ها و نظامی نسبی است.

وی افزود: اگر این تعریف نسبی است، باید قدر مشترک گیری انجام شود و شاخص های مشترکی گرفته شود و وجه مشترک روی این نظامات تست شود نه اینکه یک سری شاخص‏ه های هفت گانه و هشت گانه بر اساس تفکر متفکران غربی گرفته و بر تفکرات متفکران دینی تحمیل کنیم.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به روایت تضییع الاصول و تقدیم الاراذل و.... از امام علی(ع) بیان کرد: امام علی(ع) به تعریف دقیقی از عوامل بی ثباتی در عرصه سیاست و حکومت پرداختند که این روایت می تواند مدل بسیار مترقی برای فهم این حوزه از نظریه پردازی سیاسی و حکومتی در اسلام باشد.

وی گفت: مباحثی که امام علی(ع) در این حدیث بیان می کند، ناظر به اصل شایسته سالاری است که این اصل در بیانات رهبر انقلاب و امام راحل نیز بیان شده است این مساله در نظریات علمی غربی دیده نمی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با ذکر این مطلب که ثبات مسبوق به نظام است، اظهارکرد: ثبات ویژگی نظام‎‎ها است و هر نظامی نیز ثبات خاص خود را دنبال می‏ کند؛ نمی ‏توانیم با نگاه به نظام های غربی چند عنصر را استقرا کنیم و بعد بگوییم که اگر مردم سالاری ما این عوامل را دارا بود ما نیز دارای ثبات هستیم.

حجتالاسلام والمسلمین مهاجرنیا بیان کرد: رویکرد معرفتی در تعریف ثبات باید مشخص شود؛ شاخصههای غربی بیشتر روی جامعه شناسی متمرکز بوده اند درحالی که در نظام مردمسالاری دینی شاخصههای فرهنگی و اخلاقی و فقهی بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: ثبات همه جا در مقابل تحول نیست و برخی اوقات میتواند ثبات را نیز تقویت کند؛ ثبات یک واقعیت خارجی است و نباید به بحثهای انتزاعی در تعریف ثبات بسنده کرد.

وی گفت: تعریف ثبات از منظر مردمسالاری دینی را باید از امام و رهبری برگرفت ؛ مجموعه شاخصههایی که می توان از دیدگاه این بزرگان بیان کرد صحیح است نه اینکه مبانی غربی را به این بیانات تحمیل کنیم.

حجتالاسلام والمسلمین مهاجرنیا با ذکر این مطلب که تعریف را باید از تعریف نظام مردم سالاری دینی استخراج کنیم، تصریح کرد: وقتی این کار را کردیم این سنجه ها را در تعریف ثبات خارجی میگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha