شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور در گفت وگو با حوزه

حوزه/ عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم، قناعت و رضایتمندی را حلقه مفقوده در سبک زندگی بسیاری از افراد امروز جامعه برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که بر اساس آموزه های دینی ما ، قناعت ثروت تمام ناشدنی برای انسان و جامعه است، اظهار داشت: یکی از دستورات موکد دینی به ما که برگرفته از آیات قرآنی و نیز روایات اهل بیت(ع) است ناظر به رعایت صرفه جویی، اعتدال و میانه روی در مصرف و دخل و خرج های زندگی می باشد.

وی افزود: بی شک اگر این مساله در کنار بحث قناعت رعایت شود به این معنی که افراد جامعه نه اهل اسراف و ریخت و پاش باشند و نه از آن سو بخیل و خسیس باشند، بیش از پیش به رضایتمندی در زندگی خود دست یافته و هم در امور مادی و هم امور معنوی موفق خواهند بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: انسان وقتی اهل قناعت است طبعاً به آنچه دارد خود را متناسب با داشته هایش کرده و تلاش می کند بر اساس این حد از داشته های خود زندگی اش را به نحو مطلوب اداره و مدیریت کند و لذا در این صورت خرج او متناسب با دخلش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در زمانه کنونی برخی از مردم یک نوع حالت رقابت در مسایل مادی با یکدیگر پیدا کرده اند و چشم و هم چشمی ها و بعضاً حسادت ها باعث شده که در مسیر دست یابی به این امور چندان روی آرامش را به خود ندیده و همواره خودشان را عقب تر از دیگران احساس کنند.

این قرآن پژوه حوزوی افزود: این در حالی است که فرد قانع و کسی که اهل میانه روی و اعتدال در زندگی است، نه حسادت می کند و نه غم نداشتن دارایی افراد متمول و ثروتمند را می خورد بلکه در عین تلاش معقول در زمینه رفاه خود و خانواده اش همواره رضایتمند است و از داشته های خود در مسیر عقلانی و شرعی بهترین استفاده را می کند.

وی اضافه کرد: چنین فردی که دل در گرو ارزش های دینی و الهی دارد، اتفاقاً اهل ایثار و بخشش است و هیچ گاه نسبت به اوضاع و احوال مردم جامعه خود به ویژه خویشان و نزدیکان و همسایگان بی تفاوت و یا کم تفاوت نیست.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ابراز داشت: یکی دیگر از آفت های جامعه ما دچار شدن فرهنگ عمومی به اسراف و تبذیر است و این مساله آن چنان شوم و ناپسند است که در آیه 27 سوره اسراء، اسرافکاران برادران شیطان معرفی شده اند و طبعاً جایگاهشان در صورت عدم توبه و اصلاح رفتار در دوزخ است.

وی افزود: برپایه نگاه قرآنی و روایی، حقیقتاً اگر انسان اعتماد به حکمت الهی داشته و توکل و رضا به رضای حق را در زندگی خود ملاک قرار دهد و معتقد باشد خدای او حکیم و دلسوز است که خیر را برای او پیش می آورد و ستم در حق بندگان خود روا نمی دارد در این صورت فرد می تواند به میزان قابل توجی رضایت خود را از زندگی بالا ببرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha