جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
چهارشنبه سوری

حوزه/ امام جمعه شهرستان طبس با بیان این که چهارشنبه سوری مبنای عقلی و شرعی ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع، یک بدعت و یک امر خرافی بوده و ریشه در جهالت گذشتگان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم مهاجریان مقدم، در گفت و گو با خبرنگار«حوزه» در بیرجند ضمن اشاره به مسئله"چهارشنبه سوری"، اظهار کرد: در بین هرملتی، یک سری سنت هایی وجود دارد که برخی دارای ریشه درست بوده و برخی دیگر بر اساس توهم و تخیل ایجاد شده است.

وی ضمن اشاره به سنت های نادرست جامعه، تصریح کرد: به عنوان مثال در زمان حضرت ابراهیم(ع)، افراد به ماه، خورشید و ستاره  در حد پرستش احترام می  گذاشتند، که حضرت ابراهیم  (ع) از راه منطق با آنان وارد شده و آنها را محکوم نمود.

وی  از مباحثی همچون چهارشنبه سوری به عنوان بدعت ها و خرافات یاد کرد و گفت: مقابله با بدعت ها و خرافات، از رسالت های  خطیر روحانیت است.

امام جمعه شهرستان طبس با بیان این که چهارشنبه سوری مبنای عقلی و شرعی ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع، یک بدعت و یک امر خرافی بوده و ریشه در جهالت گذشتگان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم اضافه کرد: جای بسی تاسف است که با پیشرفت علم و دانش و همچنین تحول فرهنگ ها، چه طور برخی افراد و خانواده ها، دست به انجام کارهای انحرافی و غیر منطقی می زنند و خرافه پرستی را در جامعه ترویج می دهند.

وی عنوان کرد:همه ساله شاهد تلفات و حوادث ناگواری در چهارشنبه سوری هستیم، که اگرچه در دوسه سال اخیر نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته است، ولی هنوز این تلفات و آمار آن، جای بسی تامل دارد.

امام  جمعه شهرستان طبس با اشاره به ضرورت مقابله با بدعت ها توسط طلاب  و روحانیت درجامعه، بیان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درمقاطع مختلف تاریخ اسلام، بدعت و بدعت گذاران را به مردم نشان می دادند و آنچه که بدعت نبود ولی بدعت معرفی شده بود، را هم مشخص می کردند.

وی در ادامه با اشاره به وقایع اخیر و اظهار نظر استاندار خراسان جنوبی در مرد اینکه "رقص زن و مرد به اسلام و مسلمین لطمه ای نمی زند" تاکید کرد: باید جلوی بدعت ها در دین گرفته شود، چرا که سبک زندگی ما اسلامی است و اگر هر کسی بدعتی در دین قرار دهد، چیزی از دین باقی نخواهند ماند.

امام جمعه شهرستان طبس با اشاره به تحصن روحانیون و طلاب در مرکز استان، خاطر نشان کرد: باید در مقابل بدعت ها با تمام وجود ایستاد، که دیگر کسی جرأت بدعت گذاری در دین را نکند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرانی با تاکید بر این که دین مبین اسلام با شادی، مخالف نیست، متذکر شد: اگر مسئولان و دست اندرکاران می خواهند مردم را شاد کنند، با طرح و برنامه ریزی، راهکاری زمینه اشتغال، ازدواج، تفریح های سالم، و نیز زمینه و ابزارهای اسلامی برای شادی جوانان را فراهم نمایند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha