شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 411454
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
القانون فی الطب

حوزه/ کتاب «القانون فی الطب»، اثر علیرضا مسعودی درگروه علمی تصحیح و تحقیق در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این كتاب، اثری جاودانه در طب مزاجی و اخلاطی است كه پس از تألیف، محور تدریس و تحقیق قرار گرفت و به زبان های زنده دنیا ترجمه شد.

«قانون»، هفت قرن در محافل علمی اروپا درخشیده و در مشرق زمین نیز تا کنون دانش پژوهان طب را مجذوب خود کرده است.

کتاب قانون به لحاظ سیاق عبارات، نگارش مطالب و گردآوری منطقی اطلاعات طبی ممتاز است؛ زیرا به خامه طبیبی حکیم و ادیب تحریر یافته و همین، سبب شده است که از دیگر کتا بها سبقت بگیرد و در تدریس و تدرس بر کتا بهای ارزشمند دیگری چون الحاوی رازی و کامل الصناعه اهوازی برتری یابد.

ساختار قانون شامل پنج کتاب است. کتاب اول، در کلیات و مبانی و دارای چند فن است که به دلیل جامعیت، نگارش منطقی و شیوه درست استدلال منحصر به فرد است و شارحان بسیاری در شرح و بسط آن کوشیده اند.

کتاب دوم، داروهای مفرد را به ترتیب حروف ابجد برشمرده و کتاب سوم و چهارم، شامل امراض جزئی و کلی است. در کتاب پنجم، داروهای ترکیبی آمده است.

این کتاب، تا کنون نسخه چاپی خوبی نداشته یا به خوبی تصحیح نشده است؛ البته دو تصحیح نسبتا خوب دارد که یكی در سال 129۵ قمری، توسط سیدرضی طباطبائی و غلا معلى شاملو )صدر الاطباء( به خط میرزامحمدعلى تهرانی به صورت چاپ سنگی انتشار یافت. تصحیح دوم، سال 1981 میلادی توسط حكیم عبد الحمید، مؤسس دانشگاه همدرد، در هند چاپ شد.

تصحیح و تحقیق حاضر، همراه گزیده ای از شروح قانون، با چهار نسخه قانون مقابله و در پاورقی آورده شد. نسخه سنگی تهران، اساس تصحیح قرار گرفت و كتاب اول )كلیات( به دلیل آموزشی بودنش، اعراب گذاری شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha