شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جماعت شیعیان اثنی عشری لیدز و مسجد «باب العلم» در انگلیس

حوزه/ مرکز اسلامی «باب العلم» مسجدی در شهر لیدز، واقع در ناحیه یورکشایر انگلستان می‌باشد که یک مرکز خیریه و محل فعالیت شیعیان به ویژه مسلمانان خوجه و آفریقایی تبار است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مرکز اسلامی «باب العلم» مسجدی در شهر لیدز، واقع در ناحیه یورکشایر و هابر انگلستان می‌باشد.  این مرکز خیریه محل فعالیت شیعیان به ویژه مسلمانان آفریقایی‌تبار در انگلستان است.

تاریخچه تشکیل جماعت شیعیان اثنی عشری لیدز

جماعت شیعیان اثنی عشری لیدز در سال 1973 شکل گرفت. در آن سال‌ها مهاجرت مسلمانان از آفریقا به غرب به صورت گسترده‌ای انجام می‌شد و تعدادی از خانواده‌های مسلمانان شیعه اثنی عشری خوجه نیز از  شرق آفریقا به انگلستان از جمله شهر لیدز سفر کردند.

در سال 1974 این جماعت رسما آیین‌ نامه‌ای را به تصویب رسانده و «جاوید نقوی» را به عنوان رئیس این جامعه منصوب کرد. در سال 1979 با موافقت اعضای برجسته جامعه، جماعت اسلامی شهر لیدز به شکل رسمی تولد و استقرار پیدا کرد.

در 28 آوریل 1980 مرکزی را در یکی از خیابان‌های شهر لیدز خریداری کرده و آنجا را به حسینیه شیعیان تبدیل کرد. به این ترتیب اعضای مرکز مکانی را پیدا کردند تا مجالس‌شان را در آن برگزار کنند. در همان‌ سال‌ها نیز این مرکز به عضویت  «فدراسیون جهانی جماعات شیعه خوجه اثناعشری» درآمد.

در اکتبر 1981 حجت الاسلام خالد عباس رضوی امام جماعت تمام وقت این مرکز شده و از آن پس برنامه‌های اسلامی از جمله مجالس جشن و عزاداری، نماز‌های جمعه و کلاس‌های درس کودکان به طور دائمی در این مرکز برگزار می‌شدند.

جماعت شیعیان لیدز چندین بار ساختمان محل تجمع خود را تغییر داده‌اند تا اینکه در 4 جولای سال 2004 موفق به راه اندازی مرکز اسلامی «باب العلم» یا «دروازه‌ای رو به دانش» شدند که در حال حاضر فعالیت‌های چندمنظوره به هدف تامین نیازهای مذهبی، آموزشی و اجتماعی مسلمانان در یک محیط سالم و اسلامی را عهده دار است. مسلمانان این مرکز اهداف و ارزش‌هایشان را بر پایه آموزه‌های اهل بیت بنا نهاده شده‌اند. در 10 سال گذشته پیشرفت‌های متعددی در رسیدن به چشم انداز بلندمدت جماعت اسلامی شهر لیدز انجام شده است.

سایت مرکز باب العلم اهداف اجتماع شیعیان اثنی عشری لیدز را اینگونه توصیف کرده است:

ایجاد یک محیط مناسب با استفاده از زیرساختهای فعلی به منظور تسهیل در آموزش مذهبی، آموزشی، اجتماعی، معنوی و فکری اعضای جامعه، به ویژه جوانان و در نتیجه قدرت بخشیدن به آن‌ها برای رویارویی مستقل و دسته جمعی با شرایط اجتماعی-سیاسی موجود در جامعه کنونی قلب، با پایبندی به اصول دینی شیعیان اثنی عشری می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha