شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشاط معنوی

حوزه/ دین ما یعنی دین فطرت و طبیعت، و پیروان خود را به شادی های مثبت و سازنده دعوت می کند؛ همچنین در روایات مشهوری آمده، مؤمن نیست مگر فردی که رگی از نشاط در وجود او هست و باعث نشاط دیگران می‌شود.

حجت الاسلام سید محمد ابطحی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با تبریک فرارسیدن سال 96 و عید نوروز، در خصوص نگاه اسلام به مقوله شادی کردن مردم، اظهار داشت: شادی، از مهم ترین احساسات و نیازهای بشر به شمار می رود، و هر ملتی با توجه به باورهای خود، به گونه ای ابراز غم و شادی می کند.

وی تصریح کرد: اسلام نه تنها این احساسات را سرکوب نمی کند، بلکه بر اساس برخی آیه ها و روایت ها آن را امری ضروری می داند و البته برای آنها حد و مرزی قایل شده است

حجت الاسلام ابطحی ادامه داد: البته دین ما یعنی دین فطرت و طبیعت، پیروان خود را به شادی های مثبت و سازنده دعوت می کند، امام علی علیه السلام می فرماید، این دل ها همانند بدن ها خسته و افسرده می شوند و نیاز به استراحت دارند، در این حال، نکته های زیبا و نشاط انگیز برای آنها انتخاب کنید.

وی ابراز کرد: در اسلام بر امر شادی بین مومنین سفارش زیادی شده و در روایات مشهوری آمده مومنی، مومن نیست مگر اینکه رگی از نشاط در وجود او هست و باعث نشاط دیگران می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دینی با بیان اینکه سیره اهل‌بیت(ع) اینگونه بوده که مومنین را شاد می‌کردند، افزود: البته در دین مبین اسلام چارچوب‌هایی برای شادی قرار داده شده است لکن مومن با رعایت حدود موجب فرح قلب دیگر مومنان خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه اسلام بی حوصلگی و کسالت را نکوهش کرده است، افزود: اگر امروز در زندگی ما نشاط از بین رفته و افسردگی گسترش پیدا کرده است، یک عامل مهم آن دوری از ایمان به خداست، دومین عامل نشاط آور مسئله «توکل» است، یکی از آموزه های دینی ما «توکل» است و در قرآن مکرر بر این مسئله تأکید دارد.

حجت الاسلام ابطحی با اشاره به ایام نوروز و فرصت‌هایی که برای صله‌رحم به وجود می آید افزود: این امر یکی از عوامل شادی آفرین برای انسان است که انسان با مهربانی و عطوفت می‌تواند ایجاد صمیمیت و دوستی کند.

وی خاطرنشان کرد: بالاتر از ایجاد شادی و نشاط این است که انسان هم و غمی را از دل یک مومن برطرف کند و در روایت آمده که پیامبر فرمودند: 3 گروه در قیامت در سایه امن الهی قرار دارند و هیچ غصه ای آن‌ها را دربر نمی‌گیرند که این افراد کسانی هستند که سنتی از سنت‌های من را زنده می‌کنند و کسانی که برای من و آل من زیاد صلوات می‌فرستند و کسانی که هم و غمی را از مومنی مرتفع می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha