جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مهریه‌های عجیب

حوزه/ کارشناس حوزوی، مهریه های سنگین، طولانی شدن مقدمات ازدواج، دخالت های بی مورد خویشاوندی، بالا رفتن هزینه ازدواج و مُد‌گرایی را از مهمترین آسیب های پیش روی ازدواج آسان ذکر کرد.

حجت الاسلام محمود نوری در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، با اشاره به اینکه اگر ازدواج با معیارهای صحیح انجام شود، نعمات زیادی نصیب انسان می شود، گفت: ازدواج سبب دوری انسان از ارتکاب گناهان می شود.

وی، مودت و الفت را از نیازهای طبیعی انسان ذکر کرد و افزود: آرامش و الفتی که با ازدواج محقق شود به میزانی دارای اهمیت است که خداوند متعال در آیه 21 سوره روم «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ» به آن اشاره کرده است، لذا انسان نیازمند همدل و همراه است که در پناهش به آرامش دست یابد.

این فعال فرهنگی، روند افزایش سن ازدواج در جامعه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه امروز شاهد افزایش تجرد و گرایش به ازدواج در سنین بالا هستیم که در این زمینه جوانان باید سطح توقعات را کاهش دهند و برای حفظ پاکدامنی خود ازدواج کنند.

وی، مهریه های سنگین، طولانی شدن مقدمات ازدواج، دخالت های بی مورد خویشاوندی، بالا رفتن هزینه ازدواج و مد‌گرایی را از مهمترین آسیب های پیش روی ازدواج آسان ذکر کرد و یادآور شد: ازدواج آسان از سنت هاي پسنديده در دين مبين اسلام است، که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام نوری با تأکید بر اینکه در آیات قرآن کریم انس و محبت مهمترین ثمره ازدواج بیان شده است، اضافه کرد: مهمترین نکاتی که در انتخاب همسر باید مورد توجه قرار گیرد، اخلاق نیکو، صداقت، امانتداری، دلسوزی، مهربانی، عفت و پاکدامنی است.

وی از دیگر ملاک های انتخاب همسر را دینداری بیان کرد و ادامه داد: اگر همسری دیندار باشد، خود به خود مابقی ملاک ها و ارزش ها را دارا خواهد بود، زیرا دینداری شاخصه ای است که در صورت داشتن این مؤلفه بقیه ارزش ها وارد زندگی انسان می شود.

حجت الاسلام نوری بر ضرورت فرهنگ سازی ازدواج آسان در جامعه تأکید کرد و بیان داشت: بايد با بهره مندي از احکام و ارزش هاي ديني و اسلامي نسبت به رواج ازدواج اسلامي در جامعه تلاش کنیم، زیرا آسان کردن شرایط ازدواج جوانان و ترویج این سنت حسنه سبب کاهش معضلات اجتماعی می شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha